Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Sparade trådar/FAQ Försäkring mot 3:e person i samband med förarutveckling ? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (38010 totalt) |
om du menar banmöten och liknande så har det diskuterats här en del, men ingen har lyckats fastslå hur det ligger till rent juridiskt, vilka försäkringar man måste ha för att få lov att genomföra arrangemang på bana etc. Både BMW Sport Club och nu också Porsche Club Sverige har undersökt det men ingen verkar kunna ge ett rakt svar. BMWSC valde det säkra före det osäkra och SBF anslöt klubben och genomför alla banmöten enligt SBF reglemete, då är alla (inkl 3e person) försäkrade via SBF.
Hittar du något så posta gärna här, jag är också intresserad av vad du kommer fram till! |
||||||||||||||
Precis dom Dan skriver. Sök på tidigare inlägg i ämnet. Jag skulle vilja kontra med en fråga, vad är förarutveckling? Försäkringsbilag kan försäkra allt möjligt matriellt, det är bara en kostnadsfråga. 3:e man är något annat. _________________ Stefan Larsson |
||||||||||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
om jag får gissa så undrar nog höfläkten vad du menar med just förarutveckling? Just det där med banmöten är han annars bekant med sedan sin tid som ordförande i BMWSC. Men annars är det som Dan skriver. Om du arrar en grej som innefattar körning (av vad slag det månde vara) på ett "inhängnat tävlingsområde" (med det avses banor typ Knutan, Mantorp, Gelleråsen, Kullen etc) så skall du ha motortävlingsförsäkring: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19 om du inte har det bryter du mot lagen. Så egentligen handlar det om att teckna en sådan försäkring. Enl. uppgift skall de kosta +100kkr. Kring detta finns inga genvägar! Det går inte att kalla det för kurs/förarträning etc och på så vis tro sig komma undan lagkravet. Lagen är tydlig. I BMWSC (som sedan många år är medlemmar i SBF) kör vi enl. SBF reglemente och åtnjuter deras motortävlingsförsäkring. Mig veterligen är det den enda kostnadsmässigt rimliga vägen att gå. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||
Det går kanske att fråga vad de företag som bedriver just förarutveckling på kommersiell basis gör? T.ex. Bohlins på Gelleråsen, etc. Samma kanske även gäller halkkörningsanläggningar, om det nu räknas som inhägnat område, vilket iofs är tveksamt.
Hur gör hyrkart-arrangörer? Även de borde ju ha någon försäkring som kanske går att tillämpa? Men antagligen behöver man nog i det fallet ett företag som arrangör. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||||
Det är ju bara "försäkringsanstalt som fått tillstånd därtill av regeringen" som kan utfärda en motortävlingsförsäkring. jag antar att det bara är SBF och Svemo som kan göra det. Även om man med stora belopp skulle kunna få en försäkring från någon annan försäkringsanstalt så bryter man ju i alla fall mot lagen eftersom de inte kan utfärda en "riktig" motortävlingförsäkring. Så som jag kan läsa lagen och propositionen inför lagbeslutet (som är ganska tydlig) så finns det inget annat sätt än att bli medlem i SBF och följa deras regler oavsett hur rik man är. _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||||||||||
Återstår ju frågan hur försäkringskyddet är ordnat vid följande aktiviteter:
Förarkurser (ej racinglicenskurser) som anordnas av kommersiella aktörer. Ban/klubbträffar som anordnas av ej SBF anslutna märkesklubbar. Test-provkörning som anordnas av kommersiella bilfäretag ÅF & GA. Test-provkörning som anordnas av publika och kommersiella TV-företag och tidningar. Testdagar som anordnas av ett eller flera tävlingsteam (med licensierade förare) Samtliga typfall ovan, som anordnas på annat inhägnat område, typ flygfält, industritomt, go-kart hall motsvarande. Skulle förvåna om samtliga dessa gång på gång bryter mot lagen, utan att vare sig banägare eller SBF eller försäkringsbranshen reagerar. Vet att SBF haft synpunkter på Kart-hallarna, men ej haft legala möjligheter att påverka/ingripa. För att ha ordning på försäkringskyddet, måste väl dessutom alla som deltager vid en kativitet som anordnas av en SBF ansluten klubb lösa minst en VIP/prova på licens utfärdad av den SBF ansluten klubben motsv.? Det är inte så att banägaren har försäkringen och försäkringsskyddet ingår i banhyran? Eller att andra försäkringslösningar ersätter, vid aktiviteter som ej kräver tävlingslicens? I annat fall så är ju ALL annan verksamhet på samtliga motosportanläggnignar i landet, som ej arrangeras av SBF-ansluten motorklubb, med permanent eller tillfälligt licensierade förare förbjuden! Vilken spännande bomb i "branschen" som i så fall diskuteras i denna tråd! Själv har jag tidigare annordnat kommersiella motordagar på både racerbanor och flygplatser. Undrar hur mycket brottsling jag i sjävla verket är? (skulle man kanske inte skriva här... Vårt försäkringskydd har bestått av en ansvarsförsäkring, en kollektiv tillfällig trafikförsäkring, och en olycksfallsförsäkring för 1-3 part. Får väl om/när när det blir aktuellt kolla upp detta närmare med både bolagsjurist, SBF och berörda försäkringsgivare. _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||||||
Vore intressant att höra mer om hur dessa ordnades. Har det varit försäkringar specifikt för ETT sådant tillfälle? Är det ett företag eller förening som köpt försäkringarna? osv... _________________ Magnus Thomé |
||||||||||||||
Vore intressant att höra mer om hur dessa ordnades. Har det varit försäkringar specifikt för ETT sådant tillfälle? Är det ett företag eller förening som köpt försäkringarna? osv...[/quote]
Lite kort om dessa försäkringarna: (tar det fritt ur huvudet..) Samtliga försäkringar har tecknats i egenskap av näringsidkare. De första åren det handlade det iofs. Om enskild firma, senare år i egenskap av AB. Det handlade ju om att mot betalning utföra en tjänst. Ansvarsförsäkringen och olycksfall var inga konstigheter med alls. Den kollektiva tillfälliga trafikförsäkringen var det bara då något enstaka bolag som kunde lösa. (har glömt vilket, ska höra med förskringsrådgivare) och ja det fick lösas försäkringsmässigt för resp tillfälle. Sedan har jag också vid några tillfällen försäkrat inhyrda racerbilar genom Fredrik i SLC, som är (fortfarande?) agent för ett brittiskt försäkringsbolag som tillhandahåller detta. Hoppas det var lite av svaren på dina frågor! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||||||||||||||
Varför antar du det? Skulle förvåna mig mycket om riksdagen har beslutat om en sån lag. Är inte försäkringsanstalt ett försäkringbolag? Det finns väl bl.a. EU-domar som förbjuder FIA att hindra andra att arrangera motortävlingar inom EU, så det känns lite konstigt om riksdagen skulle driva igenom en sådan lag som ger SBF monopol på alla motorsportaktivitet, samt förarträning o.d. inom inhägnat område. _________________ /Anders Ytterström #24, #64, #88 |
||||||||||||||
Exakt. En försäkringsanstalt är ett försäkringsbolag. SBF utfärdar eller säljer knappast försäkringen utan köper den av Trygg-Hansa som jag förstått det. _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||
Nja egentligen inte. Det som arrars på "inhängnat tävlingsområde" skall skyddas av en motortävlingsförsäkring. Det som arras på annat ställe än "inhängnat tävlingsområde" bryter inte mot lagen men sker förmodligen oförsäkrat i stora delar. Svårare är det inte...
Det är förstås vällovligt tänkt om sina medmänniskor - men ärligt talat - varför skulle det förvåna? De diskussioner som hela tiden uppstår frågan förs mest av folk som tycks tro att det sitter en överkucku någonstans i Sverige och har totalkoll...men inget säger...? Så är det såklart inte. Det finns varken anledning för SBF eller försäkringsbolagen att gå ut och påpeka att en massa arrangemang förmodligen saknar försäkringsskydd och strider mot lag. Varför skulle de göra det? De vill ju inte ens ta i banåkares bilar med tång? Man kan också fråga sig hur ex.vis försäkringsbolagen ens skulle kunna få veta att dessa arrangemang sker? Genom att avdela personal som sitter och letar på sajter efter folk som skall anordna banträffar och då bryter mot en ganska okänd lag? Den ende som har det till uppgift i samhället är polisen. Men de prioriterar väl? Försäkringsskyddet och reglerna kring bankörning är nog närmast att likna vid ett tredimensionellt lapptäcke med stora hål i.
Jepp!
Förmodligen/förhoppningsvis har näringsidkarna löst det så ja. Jepp, vilket tål att tänka på innan man bara "drar ihop" nåt...
Jepp.
Been there, done that. På flygfältet har väl inte lagen brutits men försäkringsskyddet har nog varit ofullständigt och osäkert. På banan har lagen brutits och försäkringsskyddet har nog varit ofullständigt och osäkert.
Det låter intressant. Hur köpte ni det? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||
Det låter intressant. Hur köpte ni det? [/quote] Låter mycket intressant! Kan inte en sådan lösa många problem? Hur kommer landets kartingbanor (hyrkart) runt detta då? _________________ Fredrik Cednert PCS 7484 NS: 9 varv NS BTG: 9.10.21 |
||||||||||||||
Har inte SBF monopol på all motorsportaktivitet i Sverige, om man ska göra det lagligt, eller?
Jag har kollat med ett antal försäkringsbolag, men det finns ingen som har någon typ av motortävlingsförsäkring att sälja eller känner till någon som har det. Inte heller konsumenternas försäkringsbyrå visste något om detta. Jag hittade denna bilden: http://www.freespeed.nu/SMC/LOMP1.jp Jag har mailat och frågat var det är för något, men inte fått svar. Någon som vet vad detta är? Är det en lagtolkning eller är det från någon proposition? _________________ MVH Ingmar Truedsson Opel Kadett GSi på bana |
||||||||||||||
Jag sköter en gokartanläggning i Södertälje där har vi en försäkring från if som i stora delar fungerar som en vanlig bilförsäkring, varje bil är försäkrad för sig den gäller givetvis inte för skador på bilarna annat än stöld.
Tidigare hadde jag en innomhushall där en försäkring från trygghansa användes som branchorganisationen Svenskagokartuthyrarföreningen hadde tagit fram (alla uthyrare är inte med och ryktet säger att en del åker helt oförsäkrade!). Den betalade man efter beräknad omsättning och maximalt antal bilar på banan. Är detta lagligt? Troligtvis men man kan alltid bli stämd och förhoppningsvis är då försäkringen tillräklig. I en del hallar får man skriva på att man kör på egen risk vissa av dom har försäkring men kanske inte alla. Mitt bidrag till försäkringsdjungeln. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||||||
Glömde lägga till att FIA eller Bilsportförbundet har ingen ensamrätt på att organisera bilsport, däremot kan de tex. dra in licenser för de som kör annat.
Jänkarna kör många serier helt utanför FIA. Tex gick Paris-Dakar länge utanför men när FIA hotade med indragna licenser för rallyåkarna så gick de med eftersom flera rallyåkare inte kom till Monacos rally utan åkte Paris-Dakar! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||||||||||||
Nja, de kanske är ensamma men monopol har de nog inte. Att andra försäkringsbolag inte känner till lagen eller har försäkringen visar på hur okänt det här är. Det är väl också som så att för bara några år sedan var gatbilskörning på bana väldigt sällsynt? När det gäller SBFs motortävlingsförsäkring så har jag förstått att det är Trygg-Hansa som levererar den. Tydligen är de enda bolaget som yterst motvilligt ställer upp och gör det, de andra försäkringsbolagen är inte ett dugg intresserade... Så man får väl hoppas att Trygg-Hansa fortsätter och ser en vits med att tillhanda försäkringen? Annars kommer ju fötterna på hela motorsportsverige slås undan. Om det skulle ske kommer väl politikerna till räddning men säker skall man inte vara? De kanske anser att utländska försäkringsbolag (till hutlösa premier) kan lösa saken? _________________ Mvh/Micke Regnell |
||||||||||||||
Sparade trådar/FAQ Försäkring mot 3:e person i samband med förarutveckling ? | 1, 2, 3 >> 1 besök senaste veckan (38010 totalt) |