| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Oljetermostat, bästa kvalité/märket?
|
1443 besök totalt |
|
Skall bygga om oljekylnings systemet i mercan under vintern och finner att de är en mindre djungel av olika märken och kvalitér... Systemet skall består av: En oljefilter sandwitch En oljetermostat av något bra och hållbart märke. (har fått höra att termostater med vax-ventiler kan sluta fungera utan förvarning..) Ett setrab 14-radigt oljekyl typ "slimeline" Jag har använt Mocal innan men tycker att utseendet/kvalitén är lite så där... gjutskägg där oljan skall flöda mm mm. samt ej några sensor utgångar....! Hittade ngt som heter Earl's och verkar vara ett bra steg upp i kvalité...eller? Slangar & kopplingar kommer nog med största sannolikhet att bli stålomspunnet med AN-kopplingar för att förhindra oljetömmningar...
Så: vad rekomenderas? _________________ Johan Carlsson Mercedes-Benz 190E 2.5-16 -92 VW Golf mk2 GTi 8v 1985 GrpA |
|
Jag skulle inte låsa mig vid stålomspunna slangar. De har fördelar och nackdelar.
+: lätt att kapa och montera kopplingar själv mjuk och följsam (snyggt att titta på) -: nötkänsliga, stålstrumpan är armeringen, skada på den du har oljetömning. (Jag har provat på Kinnekulle.) stålstrumpan är hård, ger även nötskador på omgivningen som tex andrasslangar om chans ges. (Jag en huvudbromscylinder liggandes med 2 mm nötgrop från stålomspunnen slang) Går det använda fördrar jag vanlig hydralslang med presskopplingar. Det är lite besvärligare med inpassning eftersom man oftast måste kapa och märka upp för sedan ta med till någon som kan pressa. Hydralslangen är ofta lite styvare. Fördelen är att hydralslangen väldigt nöttålig och inte det minsta elak mot sin omgivning. _________________ Gunnar Östlund "Jag kör för att det är kul, inte för att det ska se kul ut" |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1443 besök totalt |