Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Nürburgring
Nordschleife priser 2012
<<   1, 2, 3   >>
14420 besök totalt
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

Johan Sjöström skrev:
...Mr eleven minute hero!

Tack för dispansen.
Här är jag ute på en envarvsrunda... Garanterat under elva minuter.


_________________
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8696



Eller så sätter man priserna så att ett envarvskort kostar lika mycket som ett tiovarvs...

_________________
///Mvh Sören Hall (fd Kristensson)

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
farbeyonddriven/Hobbe
Jönköping
Här sen Maj 2004
Inlägg: 572



Re:

BTG skrev:
+5 (eller nåt?) på engelsmännen...

I övrigt anser jag att fåvarvskorten borde förstöras. De borde bara sälja som minst 10-varvskort för att bli av med de som skall dit för att bara "köra ett varv".


Hade nog hellre sett en lösning där man delar turistkörningen på bil/mc i högre utsträckning.
Att de ens samkör är ett under i sig.
(Ja å så brittiska timmen då )
Men visst Sörpans idé om ett dyrare envarvskort är inte fel, eller i vart fall en bättre prisreducering vid flervarvskort.

_________________
Anders Holm
Såld
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17926



Jag skulle hellre se att de lyfte av alla bilar som inte uppfyller kraven på att vara gatlegala. Ska man köra tävlingsbil kan man hyra banan. Då kan de som vill turistköra göra det utan att man får en rörhög i arslet med en förare bakom ratten som bara fokuserar på klockan i stället för att trivas med tillvaron.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

Lennart Mäkinen skrev:
Jag skulle hellre se att de lyfte av alla bilar som inte uppfyller kraven på att vara gatlegala.

Det var (bl.a.) det jag menade med engelsmännen och deras evigt vätskeläckande stressfläktade bilar som överkörs av Playstation-piloter.

Lennart Mäkinen skrev:
Ska man köra tävlingsbil kan man hyra banan. Då kan de som vill turistköra göra det utan att man får en rörhög i arslet med en förare bakom ratten som bara fokuserar på klockan i stället för att trivas med tillvaron.

Det där har du fått om bakfoten Lennart, det är tvärtom. Det är inte killarna med en rörhög i baksätet som är problemet, det är de andra.
Dessutom är det en räserbana, där kör man räserbil. Vill man turistköra kan man göra det på i princip alla vägar runtomkring banan, de påminner dessutom starkt om själva banan.

Att komma till Nurburgring för att "trivas med tillvaron" är som att åka till Sandhamn på midsommar och bli sur på att folk spelar musik och dricker öl.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002
Inlägg: 2474



Re:

BTG skrev:
Lennart Mäkinen skrev:
Jag skulle hellre se att de lyfte av alla bilar som inte uppfyller kraven på att vara gatlegala.

Det var (bl.a.) det jag menade med engelsmännen och deras evigt vätskeläckande stressfläktade bilar som överkörs av Playstation-piloter.

Lennart Mäkinen skrev:
Ska man köra tävlingsbil kan man hyra banan. Då kan de som vill turistköra göra det utan att man får en rörhög i arslet med en förare bakom ratten som bara fokuserar på klockan i stället för att trivas med tillvaron.

Det där har du fått om bakfoten Lennart, det är tvärtom. Det är inte killarna med en rörhög i baksätet som är problemet, det är de andra.
Dessutom är det en räserbana, där kör man räserbil. Vill man turistköra kan man göra det på i princip alla vägar runtomkring banan, de påminner dessutom starkt om själva banan.

Att komma till Nurburgring för att "trivas med tillvaron" är som att åka till Sandhamn på midsommar och bli sur på att folk spelar musik och dricker öl.

Jag förstår vad du är ute efter, men det heter ju trots allt Touristenfahrten av en anledning...

_________________
Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002
Inlägg: 17926



Re:

BTG skrev:
Dessutom är det en räserbana, där kör man räserbil. Vill man turistköra kan man göra det på i princip alla vägar runtomkring banan, de påminner dessutom starkt om själva banan.
Nä, det är en enkelriktad väg när det är turisttid. Räserbana är det när det är VLN eller liknande spektakel.

På vägarna runt Ringen får man ganska ofta möte. Det har jag hittills sluppit på Nordslingan.

_________________
Man kan inte ha samma bil hela livet!
Citera
Niklas Maravic
Örebro
Här sen Jan 2003
Inlägg: 4704

Hjälpmoderator
Trådstartare
Detta med att separera bilar och mc är väl ett problem eftersom det är en vanlig allmän väg har jag för mig.

Men back to topic så kan man hoppas att de använder pengarna till banan och säkerheten.

Vart känner ni er smärtgräns går prismässigt?

_________________
May the Downforce be with you

Team Swedish Racing Mates
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Visst är det tråkigt när det är mycket trafik, men är det verkligen rätt väg att gå med att höja ett varv till ett avskräckande pris? Då borde det vara väääldigt högt och det är fel.

Hela charmen för mig med turistkörningen är att alla kan få köra med vad än som är gatlegalt.
Visst det är jobbigt med trafik, men jag har haft en kanonsäsong.

Ifall det är jätteviktigtatt jaga tiden då kan man satsa på trackdays. Men jag håller samtidigt med Micke om att det inte är rörhögarna som är problemet.

4% höjning är nästan i takt med inflationen, vad är problemet? Kostnaden för varv är inte den största utgiften vid en ringenresa för mig. Jag ser hellre att de tar ut avgifter och håller banan välunderhållen

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

NiklasFalk skrev:
men det heter ju trots allt Touristenfahrten av en anledning...

Nja, det är ju för att du skall kunna ställa krav på att bilen är gatlegal istället för att ha vagnsbok. Inte för att du skall åka runt så sakta att du kan lukta på blommorna.

Lennart Mäkinen skrev:
BTG skrev:
Dessutom är det en räserbana
Nä, det är en enkelriktad väg när det är turisttid. Räserbana är det när det är VLN eller liknande spektakel.

Nä, det är alltid en räserbana - föv jordklotets ballaste räserbana dit människor från hela världen vallfärdar just därför - som då och då, under alldeles för få timmar per år, också (dvs förutom att vara jordklotets ballaste räserbana) ikläds en en påhittad mycket, mycket tunn rättslig skrud av att vara allmän väg. Men det betyder inte att Nordslingan någonsin upphör att vara jordklotets ballaste räserbana.

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Mats Th
Täby
Här sen Apr 2006
Inlägg: 11954



Re:

dvorak skrev:
4% höjning är nästan i takt med inflationen, vad är problemet? Kostnaden för varv är inte den största utgiften vid en ringenresa för mig. Jag ser hellre att de tar ut avgifter och håller banan välunderhållen


Stort +1 på den.

Jag förstår verkligen inte gnället. Är det ingen som lärt sig matematik
Ett litet räkneexempel så ser ni vad jag menar:
En ringenresa för någon som vill köra 25 varv kostar cirkus 15-25000 kronor (givetvis väldigt olika beroende på bil)
För sakens skull säger vi 20000 kronor, då räknar jag med alla kostnader såsom boende, resa, mat, soppa, ringkort, ÖL mm.

om då 25-varvskortet går upp med 200 spänn, spelar det då någon som helst roll för totalbudgeten? Har man sååå taskiga marginaler bör man nog överhuvudtaget inte köra där med tanke på allt annat som kan gå snett och vad det kan medföra för kostnader...

_________________
M ats Thur fjell
www.blaq.se
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



En ringen resa för att köra 25 varv, då behöver man vara nere en stund. Med all trafik o olyckor och en påfart från 50 talet så tar det en stund att köra 25 varv. Så bara boende kostnaden för att köra dessa varv är ju rätt hög. Det beror ju lite på att man inte har investerat i påfart etc för sina marginaler, med bättre produktutveckling så skulle man ju kunna hinna med sina varv på en helg.

Affärsmodellen liknar ju annars den man har hos gym, man har produkter som en majoritet inte utnyttjar till fullo, vilket ger en rätt bra nettomarginal. Så att vi kommer att få se fler produkter med där man binder sig för fler varv som man inte kommer att utnyttja kommer nog. Skillnaden här är att det inte är personligt så att man har en andrahandsaffär som rullar parallellt. Undrar om man kommer att införa det? Det hade jag.

och på årskortet och 25 kortet var väl höjningen högre? Eller misstog vi oss där? Men höjningar på inflationsnivå får man ju räkna med.

Nåväl, sen få man ju inte blanda ihop värde och pris.

I vilket fall som helst så tycker jag att värdet på en bra trackday är bra givet det som erbjudande som heter turistkörningen för tillfället. Om jag vill åka på lite grand. Sen är det ju ett annat värde att mysa med lite däckspark och turisttittande.

Men som vanligt har man ju rätt till sin egen åsikt om vad som är ett bra eller dåligt. thumbs up

_________________
Jens Lanvin
Citera
Fredrik L
Göteborg
Här sen Nov 2002
Inlägg: 617



Re:

dvorak skrev:

4% höjning är nästan i takt med inflationen, vad är problemet? Kostnaden för varv är inte den största utgiften vid en ringenresa för mig. Jag ser hellre att de tar ut avgifter och håller banan välunderhållen


Nu tycker inte jag årets höjning var mycket att klaga över, men inflationen i Euro området har legat på ca 2,2% på år sen 2002, då kostade ett "1 varvs" kort 12EUR, till 2012 26EUR det är en ökning på 116%, aningen mer än infaltionen. .

Personligen tycker jag att det är värre att de tog bort 15varvs korten, de vill få ut 500EUR minst av de som åker dit öven en helg. Som någon sa det är inte alltid helt lätt att få ut 25varv på en resa med alla olyckor och avstängningar.

_________________
Fredrik Larsson

Shoppingclion
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

Mats Th skrev:
dvorak skrev:
4% höjning är nästan i takt med inflationen, vad är problemet? Kostnaden för varv är inte den största utgiften vid en ringenresa för mig. Jag ser hellre att de tar ut avgifter och håller banan välunderhållen


Stort +1 på den.


+2

------------------------------------------------------------------->

Annan fråga, kanske trådssplittläge? Saxa isf.
Men vad finns det egnetligen för trackday-events att åka på? Märkesobundna träffar var väl knappt fem stycken 2011?

om det bara fanns någon klok person på plats som visste väldigt mycket om allt däribakom och till och med tjänade sitt uppehälle på att feppla med sådant här?

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
dvorak
Göteborg
Här sen Nov 2007
Inlägg: 2136



Det roligaste är att däck och bensin kan gå upp mer i kostnad, då klagar ingen. Men när onda Nurburgring GmbH höjer priserna då gnälls det.

Visst, allt läggs ihop i slutändan och det blir dyrare totalt. Men när man tittar generellt vad det kostade på den hemsidan ni postat så tycker jag att prisökningarna inte är så farliga. Ta med inflation och penningvärde så är det inte så mycket. Synd att de tar bort 15 varvskortet, men är det fastställt att det blir så nästa år?

Sen så vet vi ju alla att ringen dras med stora ekonomiska problem, så det är klart att de måste tänka på intäkterna. Det är trots allt ingen välgörenhetsverksamhet de sysslar med. Som i alla företag vill de gå med vinst, men det kommer att ta många år. Jag ser hellre prishöjningar än ingen ring alls.

och som alltid med forum på internet så förklarar jag vidare mina tankar: Jag tycker inte att det är kul att de höjer priserna, men man måste vara realist. Det finns ju alltid ett skäl till det, och det ska alltid få vara Nurburgrings egna val att göra så. Det är precis som när de höjer priserna på ett par byxor: Du som konsument avgör ifall du hellre vill ha ett par nya byxor eller 900 kr kvar i plånboken. Samma gäller för ringen.

För mig är svaret (och detta är alltid helt personligt) fortfarande att det är mer värt att köpa till det höjda priset än att spendera det på något annat.

Men jag har en känsla att 10000000 britter och motorcyklister fortfarande tycker så också tyvärr

_________________
Peter Sundström
Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV
297 varv på Nordschleife
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Re:

BTG skrev:
+5 (eller nåt?) på engelsmännen...

I övrigt anser jag att fåvarvskorten borde förstöras. De borde bara sälja som minst 10-varvskort för att bli av med de som skall dit för att bara "köra ett varv".


Eller "ett halvt varv"...

Håller med andra här. Problemet är unga killar i någon hemtrimmad impreza gärna fyra killar i samma bil, som ska visa vad de (tror att de) kan på denna bana.

Rutinerade rejsrävar med raka rör är inga problem.

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Jens L
Stockholm
Här sen Apr 2004
Inlägg: 4603



Re:

BTG skrev:

Annan fråga, kanske trådssplittläge? Saxa isf.
Men vad finns det egnetligen för trackday-events att åka på? Märkesobundna träffar var väl knappt fem stycken 2011?

om det bara fanns någon klok person på plats som visste väldigt mycket om allt däribakom och till och med tjänade sitt uppehälle på att feppla med sådant här?


Jag satt häromdan och försökte lista lite trackday arrangörer, (har det på en dator hemma) det är några stycken faktiskt. Och det erbjuds rätt mycket åka över ett år på dessa. Jag gräver fram den ikväll och lägger den här.

och ja, en samlingsplats för alla trackdays på ringen/spa vore ju guld!

_________________
Jens Lanvin
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Anna E skrev:
BTG skrev:
+5 (eller nåt?) på engelsmännen...

I övrigt anser jag att fåvarvskorten borde förstöras. De borde bara sälja som minst 10-varvskort för att bli av med de som skall dit för att bara "köra ett varv".


Eller "ett halvt varv"...

Håller med andra här. Problemet är unga killar i någon hemtrimmad impreza gärna fyra killar i samma bil, som ska visa vad de (tror att de) kan på denna bana.

Rutinerade rejsrävar med raka rör är inga problem.


hehehe ett halvt varv var det ja... något OT men tänker på denna som jag småskrattar åt ofta http://www.youtube.com/watch?v=q4Qxic6qj3E

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002
Inlägg: 8456



Re:

Jens L skrev:
Jag gräver fram den ikväll och lägger den här.
och ja, en samlingsplats för alla trackdays på ringen/spa vore ju guld!

thumbs up

dvorak skrev:
För mig är svaret (och detta är alltid helt personligt) fortfarande att det är mer värt att köpa till det höjda priset än att spendera det på något annat.

Men jag har en känsla att 10000000 britter och motorcyklister fortfarande tycker så också tyvärr

+1 på båda...

_________________
Mvh/Micke Regnell
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Lite osäker på om det framgick i denna tråd men det går att spara lite pengar för dom som har förbehåll. 2012 års varv går just nu att köpa till 2011 års priser.

http://www.nuerburgring-shop.de/fahraction/touristenfahrten/nordschlei . . . .

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
Anna E
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 228



Re:

Johan Sjöström skrev:
Anna E skrev:
BTG skrev:
+5 (eller nåt?) på engelsmännen...

I övrigt anser jag att fåvarvskorten borde förstöras. De borde bara sälja som minst 10-varvskort för att bli av med de som skall dit för att bara "köra ett varv".


Eller "ett halvt varv"...

Håller med andra här. Problemet är unga killar i någon hemtrimmad impreza gärna fyra killar i samma bil, som ska visa vad de (tror att de) kan på denna bana.

Rutinerade rejsrävar med raka rör är inga problem.


hehehe ett halvt varv var det ja... något OT men tänker på denna som jag småskrattar åt ofta http://www.youtube.com/watch?v=q4Qxic6qj3E


Ja, den är en klassiker :-) och så typiskt bmw-förare ;-)

_________________
Anna Eriksmo
Porsche 911 SC -82
Mercedes Benz C180 -07
Citera
Nürburgring
Nordschleife priser 2012
<<   1, 2, 3   >>
14420 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande