Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14420 besök totalt |
Re:
Hade nog hellre sett en lösning där man delar turistkörningen på bil/mc i högre utsträckning. Att de ens samkör är ett under i sig. (Ja å så brittiska timmen då ![]() Men visst Sörpans idé om ett dyrare envarvskort är inte fel, eller i vart fall en bättre prisreducering vid flervarvskort. |
||||||
Jag skulle hellre se att de lyfte av alla bilar som inte uppfyller kraven på att vara gatlegala. Ska man köra tävlingsbil kan man hyra banan. Då kan de som vill turistköra göra det utan att man får en rörhög i arslet med en förare bakom ratten som bara fokuserar på klockan i stället för att trivas med tillvaron.
_________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Re:
Det var (bl.a.) det jag menade med engelsmännen och deras evigt vätskeläckande stressfläktade bilar som överkörs av Playstation-piloter.
Det där har du fått om bakfoten Lennart, det är tvärtom. Det är inte killarna med en rörhög i baksätet som är problemet, det är de andra. Dessutom är det en räserbana, där kör man räserbil. Vill man turistköra kan man göra det på i princip alla vägar runtomkring banan, de påminner dessutom starkt om själva banan. Att komma till Nurburgring för att "trivas med tillvaron" är som att åka till Sandhamn på midsommar och bli sur på att folk spelar musik och dricker öl. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Jag förstår vad du är ute efter, men det heter ju trots allt Touristenfahrten av en anledning... ![]() _________________ ![]() |
||||||
Re:
På vägarna runt Ringen får man ganska ofta möte. Det har jag hittills sluppit på Nordslingan. _________________ Man kan inte ha samma bil hela livet! |
||||||
Detta med att separera bilar och mc är väl ett problem eftersom det är en vanlig allmän väg har jag för mig.
Men back to topic så kan man hoppas att de använder pengarna till banan och säkerheten. Vart känner ni er smärtgräns går prismässigt? _________________ May the Downforce be with you Team Swedish Racing Mates |
||||||
Visst är det tråkigt när det är mycket trafik, men är det verkligen rätt väg att gå med att höja ett varv till ett avskräckande pris? Då borde det vara väääldigt högt och det är fel.
Hela charmen för mig med turistkörningen är att alla kan få köra med vad än som är gatlegalt. Visst det är jobbigt med trafik, men jag har haft en kanonsäsong. Ifall det är jätteviktigtatt jaga tiden då kan man satsa på trackdays. Men jag håller samtidigt med Micke om att det inte är rörhögarna som är problemet. 4% höjning är nästan i takt med inflationen, vad är problemet? Kostnaden för varv är inte den största utgiften vid en ringenresa för mig. Jag ser hellre att de tar ut avgifter och håller banan välunderhållen _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Re:
Nja, det är ju för att du skall kunna ställa krav på att bilen är gatlegal istället för att ha vagnsbok. Inte för att du skall åka runt så sakta att du kan lukta på blommorna. ![]()
Nä, det är alltid en räserbana - föv jordklotets ballaste räserbana dit människor från hela världen vallfärdar just därför - som då och då, under alldeles för få timmar per år, också (dvs förutom att vara jordklotets ballaste räserbana) ikläds en en påhittad mycket, mycket tunn rättslig skrud av att vara allmän väg. Men det betyder inte att Nordslingan någonsin upphör att vara jordklotets ballaste räserbana. ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Re:
Stort +1 på den. Jag förstår verkligen inte gnället. Är det ingen som lärt sig matematik ![]() ![]() Ett litet räkneexempel så ser ni vad jag menar: En ringenresa för någon som vill köra 25 varv kostar cirkus 15-25000 kronor (givetvis väldigt olika beroende på bil) För sakens skull säger vi 20000 kronor, då räknar jag med alla kostnader såsom boende, resa, mat, soppa, ringkort, ÖL mm. om då 25-varvskortet går upp med 200 spänn, spelar det då någon som helst roll för totalbudgeten? Har man sååå taskiga marginaler bör man nog överhuvudtaget inte köra där med tanke på allt annat som kan gå snett och vad det kan medföra för kostnader... |
||||||
En ringen resa för att köra 25 varv, då behöver man vara nere en stund. Med all trafik o olyckor och en påfart från 50 talet så tar det en stund att köra 25 varv. Så bara boende kostnaden för att köra dessa varv är ju rätt hög. Det beror ju lite på att man inte har investerat i påfart etc för sina marginaler, med bättre produktutveckling så skulle man ju kunna hinna med sina varv på en helg.
Affärsmodellen liknar ju annars den man har hos gym, man har produkter som en majoritet inte utnyttjar till fullo, vilket ger en rätt bra nettomarginal. Så att vi kommer att få se fler produkter med där man binder sig för fler varv som man inte kommer att utnyttja kommer nog. Skillnaden här är att det inte är personligt så att man har en andrahandsaffär som rullar parallellt. Undrar om man kommer att införa det? Det hade jag. ![]() och på årskortet och 25 kortet var väl höjningen högre? Eller misstog vi oss där? Men höjningar på inflationsnivå får man ju räkna med. Nåväl, sen få man ju inte blanda ihop värde och pris. I vilket fall som helst så tycker jag att värdet på en bra trackday är bra givet det som erbjudande som heter turistkörningen för tillfället. Om jag vill åka på lite grand. Sen är det ju ett annat värde att mysa med lite däckspark och turisttittande. ![]() Men som vanligt har man ju rätt till sin egen åsikt om vad som är ett bra eller dåligt. ![]() _________________ Jens Lanvin |
||||||
Re:
Nu tycker inte jag årets höjning var mycket att klaga över, men inflationen i Euro området har legat på ca 2,2% på år sen 2002, då kostade ett "1 varvs" kort 12EUR, till 2012 26EUR det är en ökning på 116%, aningen mer än infaltionen. ![]() Personligen tycker jag att det är värre att de tog bort 15varvs korten, de vill få ut 500EUR minst av de som åker dit öven en helg. Som någon sa det är inte alltid helt lätt att få ut 25varv på en resa med alla olyckor och avstängningar. |
||||||
Re:
+2 -------------------------------------------------------------------> Annan fråga, kanske trådssplittläge? Saxa isf. Men vad finns det egnetligen för trackday-events att åka på? Märkesobundna träffar var väl knappt fem stycken 2011? om det bara fanns någon klok person på plats som visste väldigt mycket om allt däribakom och till och med tjänade sitt uppehälle på att feppla med sådant här? ![]() ![]() ![]() _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Det roligaste är att däck och bensin kan gå upp mer i kostnad, då klagar ingen. Men när onda Nurburgring GmbH höjer priserna då gnälls det.
Visst, allt läggs ihop i slutändan och det blir dyrare totalt. Men när man tittar generellt vad det kostade på den hemsidan ni postat så tycker jag att prisökningarna inte är så farliga. Ta med inflation och penningvärde så är det inte så mycket. Synd att de tar bort 15 varvskortet, men är det fastställt att det blir så nästa år? Sen så vet vi ju alla att ringen dras med stora ekonomiska problem, så det är klart att de måste tänka på intäkterna. Det är trots allt ingen välgörenhetsverksamhet de sysslar med. Som i alla företag vill de gå med vinst, men det kommer att ta många år. Jag ser hellre prishöjningar än ingen ring alls. och som alltid med forum på internet så förklarar jag vidare mina tankar: Jag tycker inte att det är kul att de höjer priserna, men man måste vara realist. Det finns ju alltid ett skäl till det, och det ska alltid få vara Nurburgrings egna val att göra så. Det är precis som när de höjer priserna på ett par byxor: Du som konsument avgör ifall du hellre vill ha ett par nya byxor eller 900 kr kvar i plånboken. Samma gäller för ringen. För mig är svaret (och detta är alltid helt personligt) fortfarande att det är mer värt att köpa till det höjda priset än att spendera det på något annat. Men jag har en känsla att 10000000 britter och motorcyklister fortfarande tycker så också tyvärr ![]() _________________ Peter Sundström Datsun 280Z, MGB GTS V8, Giulia QV 297 varv på Nordschleife |
||||||
Re:
Eller "ett halvt varv"... Håller med andra här. Problemet är unga killar i någon hemtrimmad impreza gärna fyra killar i samma bil, som ska visa vad de (tror att de) kan på denna bana. Rutinerade rejsrävar med raka rör är inga problem. _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
||||||
Re:
Jag satt häromdan och försökte lista lite trackday arrangörer, (har det på en dator hemma) det är några stycken faktiskt. Och det erbjuds rätt mycket åka över ett år på dessa. Jag gräver fram den ikväll och lägger den här. och ja, en samlingsplats för alla trackdays på ringen/spa vore ju guld! _________________ Jens Lanvin |
||||||
Re:
hehehe ett halvt varv var det ja... ![]() _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
![]()
+1 på båda... _________________ Mvh/Micke Regnell ![]() |
||||||
Lite osäker på om det framgick i denna tråd men det går att spara lite pengar för dom som har förbehåll. 2012 års varv går just nu att köpa till 2011 års priser.
http://www.nuerburgring-shop.de/fahr _________________ ![]() NS 349/7.51.80/9.07.00 |
||||||
Re:
Ja, den är en klassiker :-) och så typiskt bmw-förare ;-) _________________ Anna Eriksmo Porsche 911 SC -82 Mercedes Benz C180 -07 |
||||||
![]() |
Nürburgring
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 14420 besök totalt |