| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ny typ av kylarvätska?
|
4735 besök totalt |
|
|
||
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Heat_ca
Varför skulle du vilja ha högre kylvätsketemperatur? Det enda skälet jag kan se är om det finns potential att minska värmeförluster till kylsystemet, men jag tror inte materialen i din motor är specade för högre förbränningsrumstemperaturer så det verkar inte som en god idé. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Re:
om man kan bibehålla vattnets egenskaper så är ju högre kokpunkt ingen nackdel i sig, men man kan ju öka trycket i systemet. Det har körts med inlopp i topplocken i stället, på såvis får cylindrarna mer förvärmning och det blir jämnare temperatur i hela motorn. Bättre smörjning snabbare vid start. Bara nämnt som en parantes här. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Värmeöverföringen är i flera steg.
- Motor -> Kylvätska är ett steg där högre kylvätsketemperatur och sämre värmekapacitet hos kylvätskan tvingar fram ett ökat kylvätskeflöde. (större area på kylkanaler som Pontus skrev)(eller högre hastighet i befintliga kanaler) - Kylvätska -> Kylare -> kylluft bör väl vara ett (två) steg där den ökade kylvätsketemperaturen kan vara till nytta genom minskat behov av kylararea och kylluftsflöde ? (eller är det för sent på kvällen ?) _________________ Björn Carlson Z3M Coupe -98 |
||
|
Jag är förvisso inte ute efter att köra med högre vattentemp, men visst skulle det kännas tryggare dom dagar mitt i sommaren när det är 30 grader varmt och tempmätaren sticker lite längre upp än man vill att veta att den åtminstone inte kokar sönder...
|
||
|
Re:
Nummer ett är väl att provtrycka och se om ditt kylsystem klarar av högre tryck. Tex kan packboxar vid vattenpump behöva bytas då de inte är gjorda för högre tryck. Byt sedan kylarlock till ett med högre tryck så kan tempen öka en del utan att det kokar. Men betydligt smartare borde väl vara att skaffa kylare som räcker... _________________ Roland Johansson |
||
|
Nu såg jag inte detta som en lösning på ett problem utan mer som ett extra hängsle...
|
||
|
Re:
Helt korrekt! Det förbisåg jag, men min poäng stämmer fortfarande, får man inte värmeenergin från förbränningsrummet till kylvätskan till att börja med så hjälper det inte med större delta-T mellan kylare och luft eller för den delen större kylare. Vad jag ville komma åt med mitt första inlägg är, hade det funnits enkla sätt att förbättra kylsystemet som detta med någon form av tillsats eller utbytt kylmedia så hade alla redan gjort det. Vill du ha hängslen så gå på Rolles och Görans spår, se till att packningar och liknande klarar högre tryck och byt kylarlock. _________________ Pontus Fyhr |
||
|
Re:
Hängsle eller inte så är det samma fysik som krävs för att öka kylkapaciteten-öka säkerhetsmarginalen. Sänker man ytspänningen på vattnet som till exempel "waterwetter" RedLine så får vattnet lite bättre kontakt med ytorna i motor o kyl. Men det rör sig enbart om några procent bättre. Glycol däremot försämrar egenskaperna men höjer å andra sidan kokpunkten för noll nettoressultat, eller lite minus. Ett väl byggt fungerande system med kanske lite högre trycksättnongs lock är dock en bra grej och enkel att greja. Hastigheten på vattnet bör ligga över R 2000 så att man får ett visst ombyte av vattnet mot kanalväggarna, men det kräver att man kan räkna på areor i kylaren och har koll på flödet. Lite bökigt. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
EC1
Hmm bara snack om kokpunkt angående EC1
Den har ju massa andra fördelar, som att den klarar -50 för evigt..? låter ju grymt bra= slipper man oroa sig inför varje vinter.. Sen bättre motstånd mot rost, miljövänlig osv.. Dock kostar ju en 25L dunk 1625kr +frakt Men är den så bra som dom säger så skulle jag lätt köpa mig en dunk. Bara hoppas det dyker upp lite tester.. _________________ Martin Ehrsson RS8
Äger 2st Urq 20v-90:or, RS8:a |
||
|
Apropå reynoldstalet så har jag ett minne av att man faktiskt ville ha laminärt flöde i kylet på volvo.. jag gjorde exjobbet på avdelning för termodynamik på volvo pv som det hette på den tiden.
Anledningen är/var att hålla nere pumpförlusterna i kylet.. på ett gammal klassiskt kyl så räcker det till eftersom kanalernas ytaarea är så pass stor i förhållande till tvärsnittsarean. kyl med rör istället för de dära vikta rektangulära mässingskanalerna törs jag inte uttala mig om....de har helt annan area till volymsförhållande i kanalerna.. misstänker att man vill ha turbulent flöde där. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Det gäller att veta vad man vill åt med tanke på den konstruktion man har eller tvingas använda. Det blir oftast så att man diskuterar "absolut" om något vilket inte alltid är lyckat. En lastmaskin kan ha en helt annan kylare som tål vibrationer, inte så värmeeffektiv men det finns utrymme att göra den stor i stället. Det är bra med stor rör area ur flödessynpunkt och gamla Volvo hade inte så mycket effekt så då kunde man säkert använda dessa fördelar. Skall man som i Panteran få en bra kylare som i mitt fall med stor motor så får man ta till vara på mer av marginaler. Runda rör vore i det fallet inte så bra. Skulle det finnas mer utrymme fram så förändras givetvis läget. Det mest effektiva jag åkt med är att utnyttja frontytan så mycket som möjligt, dels med att använda all area bilen bjuder på samt ett avancerat element med rektangulära tuber och gälade veckade värmeavledare, och endast 2 rader. Det kräver förvisso en bra pump, men det går lättare att ordna. Ett bekymmer för andra kan vara att jag gör mina kylare själv så att jag kan utnyttja givet utrymme bäst. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Ny typ av kylarvätska?
|
4735 besök totalt |