| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Olja i växellåda, på en fräs..
|
4435 besök totalt |
|
Visste inte riktigt var denna tråden platsar, så flytta den om det är så.. Köpte mig för ett tag sedan en svarv/fräs. Bara en liten, men bra o ha hemma till smågrejjer, har ju tillgång till stora genom jobbet ändå.. En gammal Claes ohlsson från början av 80 talet.. Gjord i österrike står det, så kanske en EMCo eller något egentligen.. Den va lite seg att få igång fräshuvudet på, så idag tog jag och plockade isär det, och oljan som va i va ju som trög trög sirap.. Gjorde rent allt och satt ihop igen. Men då kom ju frågetecknet i huvudet.. Vad för olja bör jag fylla på med, och vilket viskositet? Här är en liten bild på den..
_________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
|
Shell tellus Do46 använder vi i växlarna på maskinerna på jobbet.
och det kan nog ha varit något sånt tidigare i den när du beskriver att den var som sirap har varit med om att en växel som legat flera år på lagret med olja i gick knappt runt pga oljan hade tjocknat och det var do46 som skulle vara i den. Tror den oljan är egentligen en hydraul olja. På min förra svarv tippade jag i vanlig växellådsolja från biltema för bilar och den såg bra ut inuti efter 8år när jag öppnade den för att kolla. |
|
Toppen!!
Tackar! Köpte den av en föredetta kollega, som fick den av sin svärmor när svärfar dog.. så den har bara haft två tidigare ägare, men ingen av dom har använt den i princip.. min kollega svarvade 3 gånger i den sedan han fick den, vilket va 2002... _________________ Fredrik Heijel www.hondaklubben.com Super Seven Suzuki Swift Sport -14 Toyota Rav4 Gazoo Racing -24 Civic -00 BilsportSS 1.24.12 såld
|
![]() |
Skruva banåkabil
|
4435 besök totalt |