Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Däck för banåka
Profilhöjd
2040 besök totalt
Daniel Kihlgren
Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
Profilhöjd

Letar lite billiga däck för banåka. Är det en bra idé att gå ner i profil?
tex 195/50 15 iställer för original 195/60 15.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Varför inte? Det är ju som att få en lägre slutväxel

Men det kan väl påverka chassiegeometrin iof.... Men jag hade inte tvekat att testa om det var däck för bara banåka!

Finspång - Kalix
Här sen Nov 2002

Vet inte hur chassit reagerar på en SAAB , men brukar bli tvärare släpp med lägre profil , men du vinner i styrbarhet och reaktion , finns alltid en medelväg att gå när det gäller bredd och profil , på min bil är det 205/55-16 passar min bil och körstil

BMW 325ti
En upptagen Man
Citera
borg
Lund
Här sen Jan 2003

Det är en bra idé att gå ner i profil. Bilen blir sänkt utan att hjulviklarna blir kassa, den fjädrande vikten går ner, biler blir lägre drevad. Dåligt är att hastighetsmätaren och trippmätaren kommer att visa fel och att det inte är tillåtet. Bilprovningen kommer inte gilla det om de upptäcker det, max 2% förändring av rullomkretsen är tillåtet om jag minns rätt.

Eric Josefsson
Skänninge
Här sen Maj 2003

borg skrev:
Bilprovningen kommer inte gilla det om de upptäcker det, max 2% förändring av rullomkretsen är tillåtet om jag minns rätt.

rekomenderas +-3%
lagligt +-5%
om jag minns rätt

Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Men ett lägre däck är också känsligare för Camber, hmm skiljer också mellan fabrikat hur känsliga de är.

Vagnhärad
Här sen Mar 2003

Trådstartare
borg skrev:
Det är en bra idé att gå ner i profil. Bilen blir sänkt utan att hjulviklarna blir kassa, den fjädrande vikten går ner, biler blir lägre drevad. Dåligt är att hastighetsmätaren och trippmätaren kommer att visa fel och att det inte är tillåtet. Bilprovningen kommer inte gilla det om de upptäcker det, max 2% förändring av rullomkretsen är tillåtet om jag minns rätt.

Jag ska inte köra med det till vardags... bara bana.

Citera
Johan_W
MellanSverige
Här sen Jun 2003

Jag måste gjort fel, jag gick upp 5% i profilhöjd.

Jag köpte beg. Yoko A032R (nästan allt mönster kvar) för 500kr/st, de funkar för mig iaf

Här sen Okt 2003

Som nämt ovan så är den lagliga gränsen +-5%

En kompis till mig skulle prompt ha monsterfäljar & däck till sin 928 i bästa F&F anda men eftersom det då inte bara blir måttändringar ur laglig synpunkt utan även praktiska sådana, typ om dom överhuvudtaget får plats... , så gjorde jag en excelfil till honom där han kunde labba själv.

Fyller man i dina mått i "1, 2 och 3" så får man fram följande: (den dumma rubriksättning är för formateringen skull...)

Du måste m.a.o gå upp i bredd för att bli laglig...

1. Bredd (mm)
2. Profil
3. Fälj (tum)
4. Däckprofil (mm)
5. Fälj i mm
6. Hjulhöjd (mm)
7. HöjdDiff (mm)
8. HöjdDiff från nav (mm)
9. Rullomkrets (mm)
10. RullomDiff (mm)
11. RullomDiff %

1.    2.    3.    4.      5.       6.      7.      8.      9.       10.      11.
195   60    15    117,0   381,0    615,0                   1932,0     
195   50    15     97,5   381,0    576,0   -39,0   -19,5   1809,5   -122,5   -6,77   
205   50    15    102,5   381,0    586,0   -29,0   -14,5   1840,9   -91,1    -4,95

EDIT: Tänkte inte på att HTML tar bort onödiga mellanslag så det blev inte direkt lättläst. Första raden blev dessutom helt fel då värdet "1932,0" tillhör kolumn 9.

Tystberga
Här sen Mar 2004

Lägre profil än 60 är väll inte så tokigt men tänk på att 195/50-15 oftast är byggda för lättare bilar kolla belastnings siffran, skall du åka bana är risken stor att sidorna är för mjuka (på lågprofilsdäcket!) samt att gummiblandningen är så mjuk att det överhettar på en gång. Men om du hittar ett däck för en tung bil som Saab så är det ju väldigt bra dimension prismässigt.

Har åkt på 195/50-15 på min Alfa 75a och det fungerar men lite mjukare däck blir lätt överhettade och de hårda fungerar dåligt speciellt på regn. Alfan har en tjänstevikt på 1250kg med ganska precis 50-50% i viktfördelning mellan fram och bak.

kör så det ryker!
Citera
Gran Tourismo
Danderyd
Här sen Mar 2004

640k skrev:

En kompis till mig skulle prompt ha monsterfäljar & däck till sin 928 i bästa F&F anda men...

En stilla fråga från en ovan läsare: vad betyder F&F? Fart och fläkt? Full och ful? Fort och fel?

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
ILiveToRide
Skogen, utanför Grängesberg.
Här sen Dec 2003

Gran Tourismo skrev:
640k skrev:

En kompis till mig skulle prompt ha monsterfäljar & däck till sin 928 i bästa F&F anda men...

En stilla fråga från en ovan läsare: vad betyder F&F? Fart och fläkt? Full och ful? Fort och fel?

Fast and the Furious, som i filmen alltså.
Show before go.

Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Sen har vi 2F2F som är uppföljaren på bioduken. 2 Fast 2 Furious....

Danderyd
Här sen Mar 2004

Jag antar att det är samma F&F som fick recensionen (på IMDb.com:s sajt av signaturen tfrizzell under överskriften "The Silly and the Ridiculous"):

"Completely empty and annoying flick made primarily for teenage boys and men who never totally grow up. ...the film-makers are too busy showing off hot cars and hotter women. The movie is totally void of intelligence and its heart is as black as tar. As loud and as flashy as the production makes itself out to be, it is still amazing that in the end "The Fast the Furious" is really a somewhat boring experience..."

BMW 335i -07
Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99
Citera
JohanR
Jönköping
Här sen Dec 2002

En sak att kanske tänka på är att bilens originalfjädring (om man nu har sådan!) är avstämd till styvheten i originaldimensionen på däcken.

Ett exempel ur verkligheten:

Min Civic type R har 205/45 17 i originaldimension. Men eftersom jag vägrar fjolla med "sjuttontummare" på vintern har jag där 205/55/16. Bilens fjädring är åt det stenhårda hållet och man skulle då föreställa sej att 55 profilen skulle hjälpa upp komforten (om än inte väghållningen). Så är det inte alls, med vinterdäcken får man ett gungande, lite mjukt studsande beteende, inte det minsta bekvämt. Med originaldimensionen "sitter" bilen platt och lite stumt, men också utan efterslängar.

Med omvänt, lågprofil på en bil med standardfjädring kan man då tänka sej någon annan slags tråkigt beteende. Nån som har erfarenhet?

Profilhöjd
2040 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande