| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Profilhöjd
|
2040 besök totalt |
|
Vet inte hur chassit reagerar på en SAAB , men brukar bli tvärare släpp med lägre profil , men du vinner i styrbarhet och reaktion , finns alltid en medelväg att gå när det gäller bredd och profil , på min bil är det 205/55-16 passar min bil och körstil
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||
|
Det är en bra idé att gå ner i profil. Bilen blir sänkt utan att hjulviklarna blir kassa, den fjädrande vikten går ner, biler blir lägre drevad. Dåligt är att hastighetsmätaren och trippmätaren kommer att visa fel och att det inte är tillåtet. Bilprovningen kommer inte gilla det om de upptäcker det, max 2% förändring av rullomkretsen är tillåtet om jag minns rätt.
_________________ Lotus Exige S1 // Pontus Borg |
||||
rekomenderas +-3% lagligt +-5% om jag minns rätt
_________________ Brukshäcksarsenalen: Citroën Xsara Picasso 1,8 -05 Opel Vectra 1,8 -09 |
||||
Jag ska inte köra med det till vardags... bara bana. _________________ /Daniel Kihlgren VW 1200 -65 Punto GT -96 |
||||
|
Som nämt ovan så är den lagliga gränsen +-5%
En kompis till mig skulle prompt ha monsterfäljar & däck till sin 928 i bästa F&F anda men eftersom det då inte bara blir måttändringar ur laglig synpunkt utan även praktiska sådana, typ om dom överhuvudtaget får plats... , så gjorde jag en excelfil till honom där han kunde labba själv.
Fyller man i dina mått i "1, 2 och 3" så får man fram följande: (den dumma rubriksättning är för formateringen skull...) Du måste m.a.o gå upp i bredd för att bli laglig... 1. Bredd (mm) 2. Profil 3. Fälj (tum) 4. Däckprofil (mm) 5. Fälj i mm 6. Hjulhöjd (mm) 7. HöjdDiff (mm) 8. HöjdDiff från nav (mm) 9. Rullomkrets (mm) 10. RullomDiff (mm) 11. RullomDiff %
EDIT: Tänkte inte på att HTML tar bort onödiga mellanslag så det blev inte direkt lättläst. Första raden blev dessutom helt fel då värdet "1932,0" tillhör kolumn 9. _________________ Benny Waenerlund - Audi S3, MTM |
||||
|
Lägre profil än 60 är väll inte så tokigt men tänk på att 195/50-15 oftast är byggda för lättare bilar kolla belastnings siffran, skall du åka bana är risken stor att sidorna är för mjuka (på lågprofilsdäcket!) samt att gummiblandningen är så mjuk att det överhettar på en gång. Men om du hittar ett däck för en tung bil som Saab så är det ju väldigt bra dimension prismässigt.
Har åkt på 195/50-15 på min Alfa 75a och det fungerar men lite mjukare däck blir lätt överhettade och de hårda fungerar dåligt speciellt på regn. Alfan har en tjänstevikt på 1250kg med ganska precis 50-50% i viktfördelning mellan fram och bak. kör så det ryker! _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
En stilla fråga från en ovan läsare: vad betyder F&F? Fart och fläkt? Full och ful? Fort och fel?
_________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||
Fast and the Furious, som i filmen alltså. Show before go. _________________ Thorbjörn Nilsson Brukar: Alfa Romeo Giulia Super 2.2JTD, Toyota LC90 (VZJ95) Pallbocksräser: Mitsubishi Evolution IX, M3 breddad E30 |
||||
|
Jag antar att det är samma F&F som fick recensionen (på IMDb.com:s sajt av signaturen tfrizzell under överskriften "The Silly and the Ridiculous"):
"Completely empty and annoying flick made primarily for teenage boys and men who never totally grow up. ...the film-makers are too busy showing off hot cars and hotter women. The movie is totally void of intelligence and its heart is as black as tar. As loud and as flashy as the production makes itself out to be, it is still amazing that in the end "The Fast the Furious" is really a somewhat boring experience..."
_________________ //Jens Hansson BMW 335i -07 Saab 9-3 SE TungtrycksTURBO -99 |
||||
|
En sak att kanske tänka på är att bilens originalfjädring (om man nu har sådan!) är avstämd till styvheten i originaldimensionen på däcken.
Ett exempel ur verkligheten: Min Civic type R har 205/45 17 i originaldimension. Men eftersom jag vägrar fjolla med "sjuttontummare" på vintern har jag där 205/55/16. Bilens fjädring är åt det stenhårda hållet och man skulle då föreställa sej att 55 profilen skulle hjälpa upp komforten (om än inte väghållningen). Så är det inte alls, med vinterdäcken får man ett gungande, lite mjukt studsande beteende, inte det minsta bekvämt. Med originaldimensionen "sitter" bilen platt och lite stumt, men också utan efterslängar. Med omvänt, lågprofil på en bil med standardfjädring kan man då tänka sej någon annan slags tråkigt beteende. Nån som har erfarenhet? _________________ Johan Rådlund |
||||
![]() |
Däck för banåka
Profilhöjd
|
2040 besök totalt |