Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (45640 totalt)
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Bra där Jonas! Blev också lite "åter-imponerad" av min bil på Spa & Hockenheim i september.

En lista är bra, det är det eviga mantrat för en 964 ägare...."modda, modda, modda"

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re:

jonthi skrev:
964 skrev:
Tycker inte heller den lirar. Då ska bilen ha ett martinitema.

OK, om du vill så. Jag testade lite snabbt med att klistra ihop ett par bilder...

Kanske borde hålla en allmän omröstning om jag ska gå vidare


Ikväll bär det av mot Ringen, beräknar vara framme måndag em.

MVH Jonas


Såg den här i tisdags och kom att tänka på din tråd.

Ganska tuff look.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Re:

LUX skrev:
Såg den här i tisdags och kom att tänka på din tråd.

Ganska tuff look.

Inte så pjåkigt

Men det skulle nog kännas lite väl "extrovert" för min del att komma med en så pass påklistrad bil, tror jag kommer att nöja mig med ratten
Som f.ö. var förbaskat skön att hålla i. Momo's mod 07/08 måste höra till de absolut bästa på marknaden. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en aningens tjockare kringla men det är snarast en smaksak.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Hej hå, det var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering här
Men det betyder ju inte att det inte hänt något!

Först och främst, en mikrorapport från PSC Nürburgring:
Bilen gick alldeles underbart för en gångs skull! De nya däcken (17" Falken R-däck) fullkomligt transformerade bilens balans och dessutom greppade de rätt fint i största allmänhet. Tillsammans med H&R-krängarna går bilen nu fantastiskt bra. Både chassi och motormässigt. Hade inga problem att hålla ett bra tempo, bl.a. släppte jag förbi Anders F i 964 RS:en vid T13 för att sedan lägga mig på ca 100-200 m avstånd genom hela varvet in till Gantry. Det var nog bara i Kesselchenbackarna som jag hamnade en aning på efterkälken, men det är väl inte förvånande med säkert 100 kg extra att släpa på (vi hade båda medåkare i bilen vid det varvet).

Det man kunde önska sig ytterligare (förutom 100 kg mindre och 100 hk mer... ) är ett bättre chassikit. Bilen kändes väl så svajig i botten på Fuchsröre, särskilt med medåkande, antagligen gick den på bump stops i det läget. Och överlag kunde dämparsettings vara lite tuffare. Så på sikt kommer jag nog att byta Bilstein B6-dämparna och Max Moritzfjädrarna mot ett kit. Antingen H&R NS-kitet eller ett Bilstein PSS10. Variabla dämparsettingen på PSS10 lockar en hel del, borde kunna göra landsvägskörning behagligare. De som testat bägge kan gärna lämna rapport här!

Vad som definitivt är på gång är en Heigo Clubsport-båge
Avyttrade mina 18" fälgar, eftersom jag knappast kommer att använda dem framöver, och samma dag lade jag in en beställning på båge från Tony A. Med lite tur kommer tomten med ett stort och fint paket till jul Schroth-bälten ligger redan hemma på hyllan, saknas gör bara en stol, sedan kommer det att kännas både fastare och säkrare bakom raten framöver. Om någon skulle råka ha en fräsch Recaro PP eller Furious till övers så skicka PM...

Utöver det så SKA bakbromsarna bytas i vinter, till 993 C2, ihop med ny h-cylinder och servo, även de från 993. Även om framhjulslåsningen i princip försvann helt i och med däckbytet så borde dessa bromsar lira bättre ihop med Big Red fram. Överhuvudtaget har jag väldigt lite bakbroms just nu trots att jag tagit bort begränsningsventilen. Klossarna bak slits knappt alls.

Apropå bromsar så begick jag ett misstag i höstas inför Ringen. Upptäckte att framklossarna var nästan slut och i brådskan så köpte jag ett par Pagid OEM-belägg. Absolut skit. Köp inte...!!!
Friktionen var mycket sämre och de kändes samsnlöst svampiga. Porsches originalbelägg som jag hade innan gav ett helt annat bett och känsla än dessa. Men man får väl vad man betalar för! Byter nog till original till våren igen, eller möjligen Pagids svarta RS 4-2-1.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 326



Re:

jonthi skrev:

Apropå bromsar så begick jag ett misstag i höstas inför Ringen. Upptäckte att framklossarna var nästan slut och i brådskan så köpte jag ett par Pagid OEM-belägg. Absolut skit. Köp inte...!!!
Friktionen var mycket sämre och de kändes samsnlöst svampiga. Porsches originalbelägg som jag hade innan gav ett helt annat bett och känsla än dessa. Men man får väl vad man betalar för! Byter nog till original till våren igen, eller möjligen Pagids svarta RS 4-2-1.

MVH Jonas


Intressant. Jag har ju klagat på mina bromsar (964 C2) och jag använder också de vanliga Pagid beläggen fram (Textar bak). Kan det vara så jäkligt att jag också får byta belägg innan de tar slut för att bli gladare bakom ratten. Vad är det för märke på originalen?

_________________
Jocke Rydell
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Re:

Jocke Rydell skrev:
jonthi skrev:

Apropå bromsar så begick jag ett misstag i höstas inför Ringen. Upptäckte att framklossarna var nästan slut och i brådskan så köpte jag ett par Pagid OEM-belägg. Absolut skit. Köp inte...!!!
Friktionen var mycket sämre och de kändes samsnlöst svampiga. Porsches originalbelägg som jag hade innan gav ett helt annat bett och känsla än dessa. Men man får väl vad man betalar för! Byter nog till original till våren igen, eller möjligen Pagids svarta RS 4-2-1.

MVH Jonas


Intressant. Jag har ju klagat på mina bromsar (964 C2) och jag använder också de vanliga Pagid beläggen fram (Textar bak). Kan det vara så jäkligt att jag också får byta belägg innan de tar slut för att bli gladare bakom ratten. Vad är det för märke på originalen?


Det är Textar som är orginal. Jag kör på Ferodos orginal från Utzon och de fungerar väldigt bra.

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Re:

Pehr Johnsson skrev:
Jocke Rydell skrev:
jonthi skrev:

Apropå bromsar så begick jag ett misstag i höstas inför Ringen. Upptäckte att framklossarna var nästan slut och i brådskan så köpte jag ett par Pagid OEM-belägg. Absolut skit. Köp inte...!!!
Friktionen var mycket sämre och de kändes samsnlöst svampiga. Porsches originalbelägg som jag hade innan gav ett helt annat bett och känsla än dessa. Men man får väl vad man betalar för! Byter nog till original till våren igen, eller möjligen Pagids svarta RS 4-2-1.

MVH Jonas


Intressant. Jag har ju klagat på mina bromsar (964 C2) och jag använder också de vanliga Pagid beläggen fram (Textar bak). Kan det vara så jäkligt att jag också får byta belägg innan de tar slut för att bli gladare bakom ratten. Vad är det för märke på originalen?


Det är Textar som är orginal. Jag kör på Ferodos orginal från Utzon och de fungerar väldigt bra.

Verkar stämma, det stod Textar på originalbeläggen. Men jag undrar om det är exakt samma komposit i Textar OEM som de i originalkartong? Men oavsett är antagligen Textar (eller Ferodo för den delen) ett säkrare val om man vill köpa eftermarknads, jag ser att Design911.uk rekommenderar dem framför Pagid.

Helt klart är åtminstone att Pagids OEM inte alls är jämförbara med belägg som kommer i Porschekartong. De duger iofs för vanligt gatbruk, och faktiskt var de inte helt hopplösa på Nordslingan heller, där är det ju inte så många hårda inbromsningar. Men på GP-slingan där man får bromsa betydligt hårdare och oftare höll de inte alls måttet.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Kan inte undanhålla er en del av de bilder som Jochen tog på PCS NS-banmöte, det är så uppiggande att kolla på dem så här i höstmörkret

Morgondimma


Inget hjullyft?!


På jakt.....


In-car, en specialbeställning (tagen häromdagen) som ska upp på garageväggen så småningom thumbs up


MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



Med alla dom antennerna på bilen ser det ut som SÄPo är ute å åker!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Re:

964 skrev:
Med alla dom antennerna på bilen ser det ut som SÄPo är ute å åker!

Själv tycker jag det liknar en Radiobil, det är minst lika kul som när man var 10 år och var på Gröna Lund

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Tomten kom tidigt i år
Han bor f.ö. i Tyskland kan vi nu slå fast...

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Pehr Johnsson
YSTAD
Här sen Sep 2007
Inlägg: 449



Heigotomten!! thumbs up thumbs up

_________________
Pehr Johnsson

Porsche 964 C2 -93
Porsche 944 S2 -89 Såld.
Citera
964 CarreraCup
Täby
Här sen Jun 2005
Inlägg: 116



Bra köp thumbs up

_________________
Hans Åhlén
Porsche 964 Carrera Cup
Citera
964
Stockholm
Här sen Apr 2003
Inlägg: 766



tänk att det är så kul att få paket!

_________________
Thomas Thorhuus
Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute"
Citera
Kjell 944
Malmö
Här sen Jan 2006
Inlägg: 1496



Är det en jättemagnet, eller vad kan det vara?

_________________
Niklas Kjellsson

Porsche 964 C4 Såld
BMW 1602 Trackday
Porsche 944 Turbo "Ali ll" Såld
Porsche 997 4S
Citera
Flash_malmö
Malmö
Här sen Feb 2010
Inlägg: 205



Bra investering! Detta var mitt första köp när jag skaffade 964. Har du 6p bälten som ska monteras?

_________________


Porsche 964
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Länge sedan jag uppdaterade något men det beror bara på att det inte hänt så mycket fram till denna veckan. Jag har bara hunnit köpa på mig lite mer prylar:

2 st Recaro PP stolar
1 st varvräknare med färddator
1 st frontsplitter/spoiler

Häromdagen började jag montera Heigobågen, men det var stört omöjligt att få dit den. Några tips från med-964-åkare ledde till att rundfilen kom fram och då gick det bättre, så nu är huvudbågen åtminstone tillfälligt på plats! Dock stötte jag på en liten överraskning i tröskeln. 2 kg kabel från en gammal mobiltelefoninstallation gömde sig i bilen!!!
En rejäl härva vid OBD-kontakten och rejäla sladdar ända från baksätet och fram till batteriet. Tjocka som lillfingret i vissa fall. Det var dessutom ordentligt gjort så det tog ett litet tag innan jag fick ut allting:



Varvräknaren är också färdig, den är väldigt lättinstallerad i 964 eftersom nästan hela kabelstammen är förberedd. Det enda som saknas är kablaget till yttertempmätaren som normalt sitter i vänster backspegel. Förhoppningsvis kan jag även bli klar med Heigobågen imorgon, så då kommer nya fina bilder

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Ut med det gamla...



..och in med det nya



En omgång 993 C2 bakok (34/30 kolvarea) för att bättre matcha de främre Big Red. Samma ok som sitter i 964 RS, och nästan samma som Big Red bak men för smalare skiva, d.v.s. de är bara att bulta rätt på.
Hela bytet tog prick en timme från det att bilen var uppe på lyften och hjulen var av. Återstår luftning, men möjligen ger jag mig på att byta huvudcylindern också innan (till 993), alla delar ligger på hyllan så det är bara att göra jobbet.

Oken är taffligt penselmålade med Foliatec bromsoksfärg. Ingen bra ide, det blev fruktansvärt flammigt, skulle inte ens duga på en A-traktor
Får nog plocka ner dem igen till nästa vinter och strippa och lacka om så det blir bra. Men tills vidare, bakom fälgen och med lite bromsdamm på så märker nog ingen

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Äntligen några timmar i garaget. Hann med följande

- Tömde ur oljan och stoppade dit pluggarna igen. Påfyllning och filterbyte blir nästa gång.
- Plockade ur aset till förarstol för att kunna få dit Recaro PP:n nästa vecka (stolsfästena ligger på Posten).
- Tvättade lite under motorn
- Fortsatte med Heigo-installationen. Här går det inte direkt som smort, kräver lite funderingar angående bältesinfästningar och val av skruv!
- Bytte packningen till höger kamkedjesträckare då den har läckt en del. Trångt som f-n med ena muttern men med lite bändande på värmekammarröret så gick det. Höll dock på glömma sätta dit själva kedjesträckaren igen, hittade den på golvet efter att jag satt på locket och fingerdragit skruvarna
- Knäppte fast "nätet" under frontstötfångaren igen, det lossnade lite på ena sidan när vi skulle ha upp bilen på släp efter Ringen-körningen i fjol.
- Limmade fast mattan vid passagerarstolen igen efter kabelrensningen tidigare.
- Lossade värmeplåten och motorplåten vid höger kamhus, tänkte byta övre ventilkåporna (hö/vä) då det läckt tidigare. Men nu var där snustorrt så frågan är om jag ids byta eller om jag väntar tills nästa ventiljustering?

Kort sagt, en bra mek-kväll

Upptäckte dock att jag klantat mig lite, hade trott att glidskenorna från originalstolen skulle gå att använda till skalstolen, men icke. Originalskenorna är fulla med skrot för höjdjusteringen! Så det blir nog till att snabb-beställa en glidskena också.

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Jocke Rydell
Eskilstuna
Här sen Apr 2003
Inlägg: 326



Re:

jonthi skrev:

Upptäckte dock att jag klantat mig lite, hade trott att glidskenorna från originalstolen skulle gå att använda till skalstolen, men icke. Originalskenorna är fulla med skrot för höjdjusteringen! Så det blir nog till att snabb-beställa en glidskena också.
MVH Jonas


Precis vad jag också upptäckte. Istället för att såga sönder originalskenorna köpte jag recaros glidskenor. De passar rakt av i bilen och lär vara anpassade efter Recaros sidofästen, för min del blir del lite justerande på sidofästena eftersom jag har Sparco stolar. Levin racing i Kungsör har glidskenorna.

_________________
Jocke Rydell
Citera
jonthi
Luleå
Här sen Nov 2008
Inlägg: 229


Trådstartare
Ja, det här gick ju inte riktigt som man tänkt sig

Dumt nog bestämde jag mig för häromdagen att jag byter ventilkåporna trots att de inte läckte för tillfället. När man ändå gör det så är det förstås ett bra tillfälle att justera ventilerna och inspektera i största allmänhet. Och gissa om jag blev förvånad när jag ser detta:



Kamaxelns har tydliga skador på 2:ans och 3:ans avgasnockar. Korrosion, dålig olja eller vad det nu kan bero på vete tusan men snyggt är det inte!
Efter visst funderande och diskussioner med bl.a. Steve Weiner på Rennsportsystems i USA, en grymt kunnig och trevlig person f.ö., så har jag bestämt mig för att jag nog inte kommer att köra med bilen överhuvudtaget innan jag hunnit åtgärda det hela. Vill inte ta risken att flisor letar sig in i motorn på andra ställen och ställer till med något än värre!

Det innebär tyvärr också att säsongen 2012 i praktiken är inställd
Vi ska nämligen bygga hus i sommar och det finns inte en chans att jag kan skrapa ihop både de pengar och den tid som kommer att gå åt för att få ihop maskinen. Trösten i bedrövelsen är väl att jag slipper slösa pengar på driftkostnader under året, och att jag får göra jobbet i ett nytt, fräscht och inte minst större garage. Samt förstås att jag ändå inte hade planerat särskilt mycket körning ändå, bara två banmöten och ingen Ringenresa... Ve och fasa om jag hade upptäckt detta i Augusti i fjol!

Nåväl. Ställde ventilerna ändå och skruvade ihop det hela med nya kamkåpor, så skulle jag få för mig att köra lite ändå med den så är den redo för det ändå. Men mer troligt är väl att man får börja planera för vilka inköp som måste göras inför renoveringen:

- RS-svänghjul och ny koppling, den gamla har gått ca 8000 mil så det är lika bra att ta den.
- Nya tändkablar och ev tändspolar.
- Topprenovering inkl nya avgasventiler, fjädrar och retainers.
- Nya vevstaksbultar = ihop med ovan möjlighet att höja varvtalet thumbs up
- Packningssats

Troligen delar jag väl blocket för att kolla oljepump och lager, och då byter man förstås lagrena också. Ska även ta en funderare på om man inte borde stoppa i 993-ventiler istället, de är ju lättare än 964:ans. Sedan lär det ju bli en del på "vill-ha"-listan, inte minst en 3,8 L cylindersats. Vi får väl se vad budgeten tillåter!

Over and out, resten av året får ni läsa om progressen på vårt garagebygge istället för körrapporter

MVH Jonas

_________________
Jonas Thiger
Porsche 997 GT3 -08
Porsche 964 turbo -91 SÅLD!
Porsche 964 C2 -90 SÅLD!
PCS 4205
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Porsche 964 C2 -90
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7   >>
1 besök senaste veckan (45640 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande