Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (45640 totalt) |
Bra där Jonas! Blev också lite "åter-imponerad" av min bil på Spa & Hockenheim i september.
En lista är bra, det är det eviga mantrat för en 964 ägare...."modda, modda, modda" _________________ Thomas Thorhuus Porsche 964 Carrera 2 "CUP-tribute" |
||||||
Re:
Såg den här i tisdags och kom att tänka på din tråd. ![]() Ganska tuff look. _________________ Thomas W Mehr sein als schein |
||||||
Re:
Inte så pjåkigt ![]() Men det skulle nog kännas lite väl "extrovert" för min del att komma med en så pass påklistrad bil, tror jag kommer att nöja mig med ratten ![]() Som f.ö. var förbaskat skön att hålla i. Momo's mod 07/08 måste höra till de absolut bästa på marknaden. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en aningens tjockare kringla men det är snarast en smaksak. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Hej hå, det var ett tag sedan jag gjorde en uppdatering här
![]() Men det betyder ju inte att det inte hänt något! Först och främst, en mikrorapport från PSC Nürburgring: Bilen gick alldeles underbart för en gångs skull! De nya däcken (17" Falken R-däck) fullkomligt transformerade bilens balans och dessutom greppade de rätt fint i största allmänhet. Tillsammans med H&R-krängarna går bilen nu fantastiskt bra. Både chassi och motormässigt. Hade inga problem att hålla ett bra tempo, bl.a. släppte jag förbi Anders F i 964 RS:en vid T13 för att sedan lägga mig på ca 100-200 m avstånd genom hela varvet in till Gantry. Det var nog bara i Kesselchenbackarna som jag hamnade en aning på efterkälken, men det är väl inte förvånande med säkert 100 kg extra att släpa på (vi hade båda medåkare i bilen vid det varvet). Det man kunde önska sig ytterligare (förutom 100 kg mindre och 100 hk mer... ![]() Vad som definitivt är på gång är en Heigo Clubsport-båge ![]() Avyttrade mina 18" fälgar, eftersom jag knappast kommer att använda dem framöver, och samma dag lade jag in en beställning på båge från Tony A. Med lite tur kommer tomten med ett stort och fint paket till jul ![]() Utöver det så SKA bakbromsarna bytas i vinter, till 993 C2, ihop med ny h-cylinder och servo, även de från 993. Även om framhjulslåsningen i princip försvann helt i och med däckbytet så borde dessa bromsar lira bättre ihop med Big Red fram. Överhuvudtaget har jag väldigt lite bakbroms just nu trots att jag tagit bort begränsningsventilen. Klossarna bak slits knappt alls. Apropå bromsar så begick jag ett misstag i höstas inför Ringen. Upptäckte att framklossarna var nästan slut och i brådskan så köpte jag ett par Pagid OEM-belägg. Absolut skit. Köp inte...!!! ![]() Friktionen var mycket sämre och de kändes samsnlöst svampiga. Porsches originalbelägg som jag hade innan gav ett helt annat bett och känsla än dessa. Men man får väl vad man betalar för! Byter nog till original till våren igen, eller möjligen Pagids svarta RS 4-2-1. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Re:
Intressant. Jag har ju klagat på mina bromsar (964 C2) och jag använder också de vanliga Pagid beläggen fram (Textar bak). Kan det vara så jäkligt att jag också får byta belägg innan de tar slut för att bli gladare bakom ratten. Vad är det för märke på originalen? _________________ Jocke Rydell |
||||||
Re:
Det är Textar som är orginal. Jag kör på Ferodos orginal från Utzon och de fungerar väldigt bra. _________________ Pehr Johnsson Porsche 964 C2 -93 Porsche 944 S2 -89 Såld. |
||||||
Re:
Verkar stämma, det stod Textar på originalbeläggen. Men jag undrar om det är exakt samma komposit i Textar OEM som de i originalkartong? Men oavsett är antagligen Textar (eller Ferodo för den delen) ett säkrare val om man vill köpa eftermarknads, jag ser att Design911.uk rekommenderar dem framför Pagid. Helt klart är åtminstone att Pagids OEM inte alls är jämförbara med belägg som kommer i Porschekartong. De duger iofs för vanligt gatbruk, och faktiskt var de inte helt hopplösa på Nordslingan heller, där är det ju inte så många hårda inbromsningar. Men på GP-slingan där man får bromsa betydligt hårdare och oftare höll de inte alls måttet. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Kan inte undanhålla er en del av de bilder som Jochen tog på PCS NS-banmöte, det är så uppiggande att kolla på dem så här i höstmörkret
![]() Morgondimma ![]() Inget hjullyft?! ![]() På jakt..... ![]() In-car, en specialbeställning (tagen häromdagen) som ska upp på garageväggen så småningom ![]() ![]() MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Re:
Själv tycker jag det liknar en Radiobil, det är minst lika kul som när man var 10 år och var på Gröna Lund ![]() _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
_________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Länge sedan jag uppdaterade något men det beror bara på att det inte hänt så mycket fram till denna veckan. Jag har bara hunnit köpa på mig lite mer prylar:
2 st Recaro PP stolar 1 st varvräknare med färddator 1 st frontsplitter/spoiler Häromdagen började jag montera Heigobågen, men det var stört omöjligt att få dit den. Några tips från med-964-åkare ledde till att rundfilen kom fram och då gick det bättre, så nu är huvudbågen åtminstone tillfälligt på plats! Dock stötte jag på en liten överraskning i tröskeln. 2 kg kabel från en gammal mobiltelefoninstallation gömde sig i bilen!!! ![]() En rejäl härva vid OBD-kontakten och rejäla sladdar ända från baksätet och fram till batteriet. Tjocka som lillfingret i vissa fall. Det var dessutom ordentligt gjort så det tog ett litet tag innan jag fick ut allting: ![]() ![]() Varvräknaren är också färdig, den är väldigt lättinstallerad i 964 eftersom nästan hela kabelstammen är förberedd. Det enda som saknas är kablaget till yttertempmätaren som normalt sitter i vänster backspegel. Förhoppningsvis kan jag även bli klar med Heigobågen imorgon, så då kommer nya fina bilder ![]() MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Ut med det gamla...
![]() ..och in med det nya ![]() ![]() En omgång 993 C2 bakok (34/30 kolvarea) för att bättre matcha de främre Big Red. Samma ok som sitter i 964 RS, och nästan samma som Big Red bak men för smalare skiva, d.v.s. de är bara att bulta rätt på. Hela bytet tog prick en timme från det att bilen var uppe på lyften och hjulen var av. Återstår luftning, men möjligen ger jag mig på att byta huvudcylindern också innan (till 993), alla delar ligger på hyllan så det är bara att göra jobbet. Oken är taffligt penselmålade med Foliatec bromsoksfärg. Ingen bra ide, det blev fruktansvärt flammigt, skulle inte ens duga på en A-traktor ![]() Får nog plocka ner dem igen till nästa vinter och strippa och lacka om så det blir bra. Men tills vidare, bakom fälgen och med lite bromsdamm på så märker nog ingen ![]() _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Äntligen några timmar i garaget. Hann med följande
![]() - Tömde ur oljan och stoppade dit pluggarna igen. Påfyllning och filterbyte blir nästa gång. - Plockade ur aset till förarstol för att kunna få dit Recaro PP:n nästa vecka (stolsfästena ligger på Posten). - Tvättade lite under motorn - Fortsatte med Heigo-installationen. Här går det inte direkt som smort, kräver lite funderingar angående bältesinfästningar och val av skruv! - Bytte packningen till höger kamkedjesträckare då den har läckt en del. Trångt som f-n med ena muttern men med lite bändande på värmekammarröret så gick det. Höll dock på glömma sätta dit själva kedjesträckaren igen, hittade den på golvet efter att jag satt på locket och fingerdragit skruvarna ![]() - Knäppte fast "nätet" under frontstötfångaren igen, det lossnade lite på ena sidan när vi skulle ha upp bilen på släp efter Ringen-körningen i fjol. - Limmade fast mattan vid passagerarstolen igen efter kabelrensningen tidigare. - Lossade värmeplåten och motorplåten vid höger kamhus, tänkte byta övre ventilkåporna (hö/vä) då det läckt tidigare. Men nu var där snustorrt så frågan är om jag ids byta eller om jag väntar tills nästa ventiljustering? Kort sagt, en bra mek-kväll ![]() Upptäckte dock att jag klantat mig lite, hade trott att glidskenorna från originalstolen skulle gå att använda till skalstolen, men icke. Originalskenorna är fulla med skrot för höjdjusteringen! Så det blir nog till att snabb-beställa en glidskena också. MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
Re:
Precis vad jag också upptäckte. Istället för att såga sönder originalskenorna köpte jag recaros glidskenor. De passar rakt av i bilen och lär vara anpassade efter Recaros sidofästen, för min del blir del lite justerande på sidofästena eftersom jag har Sparco stolar. Levin racing i Kungsör har glidskenorna. _________________ Jocke Rydell |
||||||
Ja, det här gick ju inte riktigt som man tänkt sig
![]() Dumt nog bestämde jag mig för häromdagen att jag byter ventilkåporna trots att de inte läckte för tillfället. När man ändå gör det så är det förstås ett bra tillfälle att justera ventilerna och inspektera i största allmänhet. Och gissa om jag blev förvånad när jag ser detta: ![]() Kamaxelns har tydliga skador på 2:ans och 3:ans avgasnockar. Korrosion, dålig olja eller vad det nu kan bero på vete tusan men snyggt är det inte! Efter visst funderande och diskussioner med bl.a. Steve Weiner på Rennsportsystems i USA, en grymt kunnig och trevlig person f.ö., så har jag bestämt mig för att jag nog inte kommer att köra med bilen överhuvudtaget innan jag hunnit åtgärda det hela. Vill inte ta risken att flisor letar sig in i motorn på andra ställen och ställer till med något än värre! Det innebär tyvärr också att säsongen 2012 i praktiken är inställd ![]() Vi ska nämligen bygga hus i sommar och det finns inte en chans att jag kan skrapa ihop både de pengar och den tid som kommer att gå åt för att få ihop maskinen. Trösten i bedrövelsen är väl att jag slipper slösa pengar på driftkostnader under året, och att jag får göra jobbet i ett nytt, fräscht och inte minst större garage. Samt förstås att jag ändå inte hade planerat särskilt mycket körning ändå, bara två banmöten och ingen Ringenresa... Ve och fasa om jag hade upptäckt detta i Augusti i fjol! Nåväl. Ställde ventilerna ändå och skruvade ihop det hela med nya kamkåpor, så skulle jag få för mig att köra lite ändå med den så är den redo för det ändå. Men mer troligt är väl att man får börja planera för vilka inköp som måste göras inför renoveringen: - RS-svänghjul och ny koppling, den gamla har gått ca 8000 mil så det är lika bra att ta den. - Nya tändkablar och ev tändspolar. - Topprenovering inkl nya avgasventiler, fjädrar och retainers. - Nya vevstaksbultar = ihop med ovan möjlighet att höja varvtalet ![]() - Packningssats Troligen delar jag väl blocket för att kolla oljepump och lager, och då byter man förstås lagrena också. Ska även ta en funderare på om man inte borde stoppa i 993-ventiler istället, de är ju lättare än 964:ans. Sedan lär det ju bli en del på "vill-ha"-listan, inte minst en 3,8 L cylindersats. Vi får väl se vad budgeten tillåter! Over and out, resten av året får ni läsa om progressen på vårt garagebygge istället för körrapporter ![]() MVH Jonas _________________ Jonas Thiger Porsche 997 GT3 -08 Porsche 964 turbo -91 SÅLD! Porsche 964 C2 -90 SÅLD! PCS 4205 |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7 >> 1 besök senaste veckan (45640 totalt) |