| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
silent bussningar till Z3m?? Ny bild!!
|
2057 besök totalt |
|
Har pressat i e30 bussningar o insåg att jag klantat mig lite då e30 har tjockare bussningar än Z3. Har kikat runt o sett olika hur folk monterar bussningarna. Det positiva är att det är klack både över o under så det är bara o fräsa av det som ska bort. frågan är då vilken klack ska man spara? Övre elr undre?? vore kanon om någon har en bild! Mycket tacksam för svar _________________ Fadi Mirza |
||||||
|
Lägger in en bild så man förstår lite bättre.
org bussning är 84mm Den nya bussningen är 95mm fräser jag bort den tunna delen som i detta fall är ovansidan så ska måtten stämma, jag får även fräsa av hylsan som sitter i bussningen samt borra upp den en aning. Org så sitter klacken på undersidan men är lite tunnare o hylsan sticker upp lite på ovansidan.
_________________ Fadi Mirza |
||||||
|
Re:
hmm... de jag gjorde mäter 15mm på ovansidan och 12mm på undersidan... totalmått 96,5 gjorde dessa efter lite mätningar på en gammal orginalbussning... vet inte om det är korrekt med så ser mina ut iaf... ge mig din mail om du vill ha en ritning på "min" bussning _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
|
Re:
Fadi_mirza@hotmail.com men räckte bulten till som går genom bussningen då?? samt att plattorna som sitter i kaross under bussningen?? De kanske räcker med o svarva av hylsan så att den är jäms med bussningen. _________________ Fadi Mirza |
||||||
|
Re:
Utgick från min ritning till silentblock för Compacten som har samma bussning som Z3. Mina är också ~96mm höga men själva hylsan är bara 84mm. Hylsan ska ligga 4mm över kanten på hålet i balken. Mina ligger alltså mot karossen uppåt och mot brickan neråt, det gör inte original och Fredrik har nog gjort samma sak. _________________ Johan Rius Tonykart Racer DD2 |
||||||
|
Så nu har jag pressat ur hylsan ur bussningen igen. märkte oxå att den ena hylsan inte gick på bulten i karossen ens så den får borras upp.
som bilden visar så är det ju bara ca 89mm mellan där så hur fick ni dit bussningen de går o vicka på den svarta plattan men max är 89mm. har ni moddat något? det är ju som en mutter i överkan (PIL på bild) ska bussningen elr hylsan va emot där. bussningen lär slitas om den ligger emot där
_________________ Fadi Mirza |
||||||
|
Nu är det ett tag sen jag grejade med det här men det du markerat som "mutter" på bilden är inte det en del av originalbussningen som ärgat fast mot bilen och egentligen ska bort?
Det är aluminium och sväller när det ärgar så därför sitter bulten och brickan o den lilla biten kvar i fästet på karossen, du ska kunna få bort alltihop och bara få kvar bulthålet med en försänkning runtom som har samma dimater som den nya hylsan har. _________________ /Per |
||||||
|
Re:
Nope... det är fattningen för att skuva ur pinnbulten.... Nr2... http://www.realoem.com/bmw/showparts Fadi: Har precis mailat dig en ritning _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
|
Re:
Jag har alltid gjort hylsan lika lång som bussningen. Muttern å pinnen på bilden är i ett stycke. Brukade skruva loss den(nyckel 24) och använda brickan mot bussningen istället. Ett tips annars är att höja bakvagnen mot karossen igenom att göra bussningen så tunn som möjlig på ovansidan. Jag flyttade upp min ca 15mm men det är lite pill men drivaxlarna mår bättre och rollcenter och sådant blir mer som dom tänkt ifrån fabrik. Det ända man behöver tänka på med silent bussningarna annars är att använda en bricka på varje sida om bussningen som gör att inte själva balken kan röra sig upp eller ner. Den svarta plåt förstärkningen i nederkant brukar man få förstora hålen där skruvarna till karossen går in. _________________ Jan Ekehage |
||||||
|
Re:
om jag förstått din ritning rätt så har du gjort spår uppe på bussningen så att muttern går i o bussningen lägger sig mot plattan!? _________________ Fadi Mirza |
||||||
|
Re:
Exakt... I nederkant ligger bussningen mot brickan som sitter med 2 skruv i tröskellådan. Hylsan i bussningen är gjord av aluminium. Det är den som bottnas när man spänner. _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
|
Ett gammalt trick är att sänka bakvagnsbalken för att få mer camber bak. Men kanske inte lika intressant nu när det går att köpa andra bussningar för bärarmarna. Mer inressant för klasser som inte tillåter annat än original
_________________ Patrik Skoog |
||||||
|
Re:
Z3M har redan så optimerade hjulvinklar bak så det behövs inte
Skämt å sido så hade jag planer på att göra min bakvagn justerbar.... Men eftersom den funkar oförskämmt bra (för ringen som varit prio 1 med min bil) som den är nu känns det onödigt... Har åkt 230 varv på ringen samt ca 500mil transport på samma uppsättning MPSC bakdäck med helt kanon slitage. Greppet har det inte varit nått fel på....! (däcken kan vara till salu fortfarande med minst 1mm mönster )
Nåväl detta är min reflektion...... är ju mer saker i chassiet som spelar in men orginal är inte såå pjåkigt! _________________ Fredrik Larsson M3-88 Z3M Coupe-99
|
||||||
Det här är två bra tips, där man flyttar balken upp eller ner för att uppnå något. Är man inte bunden av ett orginalreglemente, skulle jag föredra att flytta balken uppåt på en sänkt bil. och sedan lösa Camber och Toe i bärarmsinfästningarna, om det behövs. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
2057 besök totalt |