| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
montera diffen med offset i längsled
|
3825 besök totalt |
|
ja som topic säger så undrar jag om det går bra att montera diffen så den inte sitter rakt mellan yttre drivknutarna utan förskjuten framåt istället. det är ett specialbygge där jag har ont om utrymme. växellådan är en audi 016/01e (inte bestämt ännu). spårvidden kommer bli någon decimeter eller 2 bredare än på donatorbilen och diffen är ju rätt så smal, så hur skulle det gå att flytta fram diffen kanske 20cm? bilen kommer nog väga rätt lite (siktar på 600 kg) o motorn (audi v6 från en gammal 80/100) kommer inte trimmas speciellt mkt. _________________ Patrik Ryderman |
||||
|
Re: montera diffen med offset i längsled
rekommendationen är väl att inte överskrida 7-8 grader på drivknutarna, räkna även in fjädringsväg... Nu är det ren matematik. _________________ Roland Johansson |
||||
|
ok men om man överskrider det, kan det hända något eller är det bara att drivknutarna slits snabbare? mitt bygge kommer ju ändå landa på 40% av donatorbilens vikt så dom borde ju slitas rätt långsamt.
_________________ Patrik Ryderman |
||||
|
okay, jag har vanliga knutkors på mina axlar som är vinklade 8-9 grader. Så har det varit i 10 år och skapligt med vridmoment. Jag har dock inga egna praktiska erfarenheter av dina knutar, men en annan medlem i klubben har vridit sönder sådana med ungefär samma vinkel. Det tråkiga är att när en axel går av så stannar inte axeln att snurra utan slår sönder bilen.
Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Vad gäller Pantera så är det att man inte smörjer knutkorsen regelbundet (eller aldrig). Rullarna rostar och blir till damm, sedan vibrerar korset ur sitt läge och brottet är ett faktum. I Panterans fall kan A-armar slås av eller att profilerna i ramen vid växellådan slås sönder. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Dom går inte sönder "pling" utan slits snabbare. Axeln kan givetvis gå av men inte pga vinkeln. Problemet med stora knutvinklar är oftast att det bygger så otroligt mycket värme att fettet förstörs och sen går det fort. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Jag talar om vanliga knutkors så vi är överens om det. Det syns och märks att något är på gång, skålen brukar först rotera i yoken så segersäkringens öron gör en markerings cirkel. Är det skitigt så kanske ägaren inte uppmärksammar detta eller inte förstår vinken. Han åker ner på autobhan där axlarna får bekänna färg i 200. Det skakar till i bilen och efter några sekunder så smäller det. Så har ett flertal av dessa brott gestaltat sig, åtminsone det jag har sett. Jag har inte kunnat konstatera några brott på grund av stor vinkel, mensådär jättelika vinklar har jag heller inte sett. Kommer inte ihåg hur stor vinkel jag har själv men den tillhör de större i klubben, och har hållit i 20 år för min del. Men dom SMÖRJS och kollas. Motorn ger 800Nm och ettan är 10:1 delat på två hjul, men självfallet sätter greppet moment gränsen, så max kanske är 2000 Nm. Korset är 31X105mm. Kan kolla vinkeln. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Jag var medveten om det, men avståndet var inte så långt så att det kan finnas andra som kanske jämför olika typer. Generellt så kan man vara medveten om att skötsel är en tung faktor i alla lägen. Jag har faktiskt en som knäckt CV axlar i klubben men har inte alla uppgifter om den händelsen, men kan se om jag får fram något vid tillfälle. Jag hörde röster om för stora vinklar, jag såg installationen själv och vinklarna var inte värre än mina. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Jag har hört en bestämd uppfattning om att drivaxlarna smäller av om dom hamnar helt rakt.
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Re:
Jag har inte någon ide om CV men har uppfattningen att vanlliga knutkors bör ha en viss vinkel så att rullarna i lagren inte nöter statiskt på ett ställe. Nu fjädrar bilen så det blir en viss rörelse men det skadar nog inte att det är lite mer. Min egen erfarenhet är som sagt att en viss vinkel inte har knäckt mina axlar. Det bör tilläggas att jag inte gör dragracing starter, utan belastningarna är till största delen vridmoment från motorn. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||
|
Re:
Ja...absolut. Knutkorsaxlar måste ha vinkel. (utifrån stor vana från Jaguaraxlar) Den aktuella uppfatningen om att raka axlar går av, gäller CV-axlar. Och det lär räcka att dom ställer sig raka under krängning.....med moderat effetkt på bana. Jag har ingen egen erfarenhet av detta.....men källan har råkat ut för det flera gånger....och är helt säker på sin sak. Alla axlar bör nog sitta med vinkel....men frågan är var gränsen går för CV. Jag tror man kan lägga på rätt mycket. Dock blir det säkert tätare serviceintervall. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
|
Min uppfattning är att enda skäl till att man har vinkel på drivaxlar är för att kulor i drivknutar ska "flytta på sig" och därmed distribuera fettet samt inte slita på en och samma punkt hela tiden. Dvs. det är för att knutar ska hålla längre. Annars skulle kulorna "gräva ner sig" och till slut skulle knuten gå av när den ändå tvingas i böjning.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||
|
Re:
Bingo, utan fett så sabbar man härdningen snabbt. Minst en grad är en bra tumregel, i alla körfall alltså. _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||||
|
Re:
Ja men nu snackar ni om att ha för LITEN vinkel... det kommer inte att ske. _________________ Patrik Ryderman |
||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
3825 besök totalt |