Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Vattenkyld TURBO - inkoppling?
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10057 totalt)
Svartpilen
Stockholm
Här sen Jan 2008

Trådstartare

Hej!

Jag undrar hur man kopplar in kylningen på en vattenkyld turbo. Jag har sett på bild att på övre slangen från kylaren så har det tagits vatten men var ska jag sätta det uppvärmda vattnet?
Det får ju inte bli fel så jag frågar er som vet...

/Jonas

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Hoppas att det är ok att hänga på i din tråd med en liknande fråga!?

Måste vattnet vara inkopplat på en vätskekyld turbo?
Går det att fylla med olja eller annan vätska och plugga?

Har dubbla vätskekylda turbos och kylsystemet pallar inte riktigt med det...

Datsun 240Z -73 Blivande banbil
Datsun 280ZX -80 Sommarbil
Ford Probe GT -93 Såld
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

på volvo får turbon vatten från den grova slangen till expansionskärlet och skickar ut vattnet till den undre kylslangen..

Halmstad
Här sen Maj 2010

nu är jag inte 100% säker.

men logik säger att du ska sätta till turbon på trycksidan ut från vattenpumpen och från turbon in till sug sidan på vattenpumpen.

tex på 2 av kylarslangarna.

ang att kyla turbon med annan vätska så borde ju det funka, men att bara stänga in en vätska i turbon komemr INTE funka, du måste cirkulera + kyla av vätskan.

borde vara lättare att skaffa värre kylare eller liknande?

får att köra med "luftkylning" men det är inte rekomenderat om du gillar livslängden på turbon, det går dock om den får stå länge på tomgång.

Finns en anledning till att man övergick till vattenkyla turbos.

Eslöv
Här sen Apr 2006

bara man har tryckdifferens över in o utgång på kylningen under drift så kyler det. Dessutom kyler oljan.

Vid avstängd motor vill man ha en slinga så att det självcirklulerar nästan modell mammutpump/kaffekokare... dvs så det blir självcirkulation. Det är bra om man har höjdskillnad på vart man tar och framför allt vart man släpper ut det uppvärmda vattnet.... dvs man vill ha så lång/hög vattenpelare med uppvärmd kylvätska som möjligt .
På volvo 7-9-40 så går vätskepelaren upp till exp-kärlet om jag inte minns fel

På en del bilar så går det inte att lösa på det viset och tillverkaren har då (åtminstone ibland) satt en liten pump som går på timer när motorn stängs av. Min mors 480 turbo t.ex har den lösningen (hollands-skitbil för övrigt, blev t.ex tvungen att tjöpa specialnyckel för att kunna lossa oljepluggen *suck*) Pumpen pumpar inte alls mycket... ett SVAGT surrande bara som hörs utifrån.. .storlek modell vindrutepump.

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re:

M.Broberg skrev:
...men att bara stänga in en vätska i turbon komemr INTE funka...

Varför inte? Bara den tål att komprimeras (av värmen) och tål höga temperaturer borde det väl funka!?

M.Broberg skrev:
...borde vara lättare att skaffa värre kylare eller liknande?

Inte lika lätt som att bara plocka bort/plugga några slangar!

M.Broberg skrev:
...men det är inte rekomenderat om du gillar livslängden på turbon...

Jag kör ca 100-200 mil per år, så om turbon bara håller 5000 mil så är jag nöjd!

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
Karl V
Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

Roggaman skrev:
M.Broberg skrev:

Varför inte? Bara den tål att komprimeras (av värmen) och tål höga temperaturer borde det väl funka!?

M.Broberg skrev:

M.Broberg skrev:

Jag kör ca 100-200 mil per år, så om turbon bara håller 5000 mil så är jag nöjd!

Svårt att säga hur långt turbon håller, allt beror ju på hur hårt det pressas.
Det finns turbosar som går ner sig på 10000 mil i en bruksbil MED vattenkylning. Min 900 s hade en turbo som klarade sig 42000 mil.
Ligger man och pressar lite på motorvägen så är det ju inte ovanligt att turbon och grenrör glöder.

Jag hade utan tvekan fixat vattenkylning, är problemet att kylaren är för liten så går det väl att byta den?

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re:

Karl V skrev:
[...är problemet att kylaren är för liten så går det väl att byta den?

Visst går det, men inte utan en massa besvär med att flytta på en massa saker runt omkring!

Kylaren funkade bra, utan problem med överhettning, innan jag monterade vattnkylda turbos, så skulle jag kunna lösa det på annat sätt (ingen kylning, eller separat krets) så borde allt vara frid och fröjd igen...

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
M.broberg
Halmstad
Här sen Maj 2010

Re:

Roggaman skrev:
M.Broberg skrev:

sure att det funkar, du lär ju dock få sämre kylning än med luftkylning. + att få vätskor klarar sådanna extrema temperaturer utan att koksa eller liknande.

En separat pump samt typ en oljekyl kanske är nått?

Nyköping
Här sen Okt 2007

Re:

M.Broberg skrev:
Roggaman skrev:
M.Broberg skrev:

sure att det funkar, du lär ju dock få sämre kylning än med luftkylning. + att få vätskor klarar sådanna extrema temperaturer utan att koksa eller liknande.

En separat pump samt typ en oljekyl kanske är nått?

Tror vw åkarna som kör luftkylt kör ett separat kylsystem med en mindre kylare och en pump. Det är ju en lösning men det är ju lite extra grejer.

Eslöv
Här sen Apr 2006

Jag kan inte intuitivt se att byte till vattenkylda turbos skulle belasta kylsystemet extra i någon större grad.
Alltså jag tror inte att kylarens numer bristande kapacitet skulle bero på turboaggregaten.

Utan att ha sett några verkliga siffror så vill jag säga att det är liten effekt som kyls bort.

om vi tar o sätter saker i relation/försöker kvantifiera lite: Den värmeöverförande ytan från turbinen mot lagerhuset till turbon kanske motsvarar 1/2 avgasports area ..sen så har vi turbinaxeln som är i samma storleksordning som ett ventilskaft.
- Nej.. jag kan inte se att det skulle bli en massa kilowatt så att kylsystemet helt plötsligt inte skulle räcka till om det inte var småproblem med kylningen innan.

Kan det inte t.ex. vara som så att du t.ex sänkt tändningen för att ladda mer med de nya aggregatena ?
eller nått annat du gjort som ökar den termiska belastningen på motorn ?

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

Re:

hauge skrev:
Jag kan inte intuitivt se att byte till vattenkylda turbos skulle belasta kylsystemet extra i någon större grad.
Alltså jag tror inte att kylarens numer bristande kapacitet skulle bero på turboaggregaten.

Utan att ha sett några verkliga siffror så vill jag säga att det är liten effekt som kyls bort.

om vi tar o sätter saker i relation/försöker kvantifiera lite: Den värmeöverförande ytan från turbinen mot lagerhuset till turbon kanske motsvarar 1/2 avgasports area ..sen så har vi turbinaxeln som är i samma storleksordning som ett ventilskaft.
- Nej.. jag kan inte se att det skulle bli en massa kilowatt så att kylsystemet helt plötsligt inte skulle räcka till om det inte var småproblem med kylningen innan.

om vi antar att 30% av effekten i motorn går ut i kylsystemet och 30% ut i avgaserna, så blir det (med min effekt) ca 70kW som ska kylas bort i kylaren. Om vi antar att 10% av värmen i avgaserna letar sig till lagerhuset och ska kylas bort via kylaren det med, då blir det ca 7kW. Om dessa antaganden stämmer borde det väl kunna göra skillnad mellan att kylsystemet funkar eller inte funkar (10% ökning av kylbehov)

"observera att ovanstående bara är spekulationer då jag inte vet de exakta termiska förhållandena"

hauge skrev:
Kan det inte t.ex. vara som så att du t.ex sänkt tändningen för att ladda mer med de nya aggregatena ?
eller nått annat du gjort som ökar den termiska belastningen på motorn ?

Har kört med exakt samma inställningar, laddtryck mm. som med tidigare icke vattenkylt agg och med nya inställningar (dock samma laddtryck). I båda dessa fall har kylsystemet sagt ifrån då och då!
Numera kör jag med lite snålare bränsleblandning, så det kanske gör att avgastempen ökat något, men jag hade som sagt problem även innan!

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

att 10% av avgasenergin skulle kylas bort av lagerhuset låter som ett lite häftigt stort antagande... men jag har bara intuition att gå på. Det betyder att man tappar storleksordningen 10% av energin i avgaserna bara i värmeförluster till lagerhuset... torde vara ett bra läge att konstruera om det hela med värmebarriärer.

Men om vi ser på det på andra hållet... eller från ett annat håll. Vi har redan kylning i turbon mha olja.
Mellan tumme o pekfinger:
om vi antar ett massflöde av olja på 5 l/min och oljan ökar från 80 till 130 grader när vi gasar fullt, vilket är i mesta laget för en mineral. Anta Cp olja till 1,7 kj/kg o grader Kelvin och densiteten till 0.8
5*0,8= 4 kg
4 kg *1700 * 50 grader = 340 000 joule/min
340000/60 = 5,6 kW
med två agg så blir det storleksordningen 11 kW.

Nu står ju inte vattenkylningen för all kylning eftersom vi har olja som kyler också... men hur är förhållandet där ??

Nä nu kan jag varken säga bä eller bu... får fundera ett tag till. (för jag tror fortfarande att det inte beror på vattenkylningen, även om jag inte kan motivera det)

Stockholm
Här sen Nov 2002

Re:

Roggaman skrev:
M.Broberg skrev:

M.Broberg skrev:

M.Broberg skrev:

Prova att värma på tex en fanta 33cl burk med svetsen runt om (bred låga) en stund och se vad som händer...

Du kommer ha fanta i hela verkstaden. Samma lika princip får du om du stänger in vätska i turbons kylmantel och pluggar in- och utgång.

Tror inte du har problem att turbona är vattenkylda, i senare inläggs gissningar skulle jag tro att det kanske är 1 kW du kyler bort (på 2 aggregat).
Men ligger du så precis kommer du ändå få problem en varm sommardag eller vid bankörning på en långsam bana.

Du behöver större kylkapacitet på vatten (och kanske oljekylare). Nu finns det ingen bild tillgänglig över frontutrymme etc men väldigt många tittar i en katalog och konstaterar att det inte går att montera större kylare.
ofta går det med lite vilja att få dit större kylare, det kan vara lite djupare cellpaket tex. Eller man delar upp cellpaketet i huvudpaket och tilläggspaket. Extra kylare på slangar...

Blomstermåla
Här sen Nov 2005

En tanke är att turbokylningen stjäl vatten flöde från motorkylningen att den på verkas och höjer tempen.
Så att det inte är själva värmen från turbon som är boven.

Själv hadde jag låtitbli att montera vattenkylningen är väl väldigt få eftermarknadsaggregat som använder det över huvudtaget.
Du behöver ju inte dra husvagn upp för en alptopp sen stänga av motorn på engång.

Östergötland
Här sen Sep 2005

Det är troligen tunnare material i lagerhuset där av vattenkylning. Att inte köra med vattnet kommer med all säkerhet ge ett generalras för aggen.

Edit:

Lite info om vattenkylda agg. Som sagt, att plugga är ingen bra idé.

http://gcg.com.au/index.php?option=com_content&view=article&id . . . .

Mazda 323F GT4-R
Mazda 323 GT-R
Citera
hauge
Eslöv
Här sen Apr 2006

"Tror inte du har problem att turbona är vattenkylda, i senare inläggs gissningar skulle jag tro att det kanske är 1 kW du kyler bort (på 2 aggregat). "

det är i den häraden jag vill ha det till... lite mer dock ...kanske max 3-4 kw på 2 agg... gjorde ett försök att söka på det utan resultat.

(ett sätt som jag kom på nu är att ta arean på lagerhusets sida och uppskatta värmeflödet med formeln k x A x deltaT, men att uppskatta k kankse blir problematiskt)

Örnsköldsvik
Här sen Okt 2004

En sak jag funderar på att prova är att köra en värmeväxlare mellan kylsystem/oljesystem! oljetempen är nämligen nästan omöjlig att få över 90-95 grader... tack vare en riktigt tilltagen oljekylare.

Men jag tror ändå att jag ska försöka köra kylningen av aggen på nåt annat sätt än genom motorns kylare!

En fantaburk innehåller väl till stor del vatten (som inte kan komprimeras)och ingen luft. Fyll lagerhuset med olja eller annat och lämna 25% eller nåt till luft, så borde det väl funka betydligt bättre än en fantaburk!?

Angående större kylare: Jag är defenetivt inte rädd för att bygga eget/bygga om, men det drar i mitt fall med sig så mycket annat!

När det gäller oljeflödet genom turbon så vill jag minnas att det rör sig om ca 0,5-1 liter/min (per turbo)

Ford Probe GT -93 Såld
Citera
paz
Stockholm
Här sen Jan 2004

Re:

Roggaman skrev:
En sak jag funderar på att prova är att köra en värmeväxlare mellan kylsystem/oljesystem! oljetempen är nämligen nästan omöjlig att få över 90-95 grader... tack vare en riktigt tilltagen oljekylare.

Men jag tror ändå att jag ska försöka köra kylningen av aggen på nåt annat sätt än genom motorns kylare!

En fantaburk innehåller väl till stor del vatten (som inte kan komprimeras)och ingen luft. Fyll lagerhuset med olja eller annat och lämna 25% eller nåt till luft, så borde det väl funka betydligt bättre än en fantaburk!?

Angående större kylare: Jag är defenetivt inte rädd för att bygga eget/bygga om, men det drar i mitt fall med sig så mycket annat!

När det gäller oljeflödet genom turbon så vill jag minnas att det rör sig om ca 0,5-1 liter/min (per turbo)

oljan kommer inte klara temperaturen i turbon om du stänger in den utan cirkulation. Du kommer få problem med koksbildning. Om du inte kan/vill använda vattenkylningen föreslår jag att du låter vatten slingan i turbon vara tom.

/ P

Eslöv
Här sen Apr 2006

Egentligen är det välan bara kullagerturbos som MÅSTE ha kylning under drift.
Kylningen till en vanlig med roterande glidhylselager är mer för livslängd, samt efterkylning.

Oslo, Norge
Här sen Dec 2006

Porsche 944 turbo har vannkjolt turbo som en del av kjolesystemet.
Egen pumpe som tar vann fra ekspansjonstanken og pumper igjennom turboen. Enkelt og greit system.

Lotus 7 S4. https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82038
Porsche 944 TURBO
MG Midget FIA Historic racer https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=82008
Citera
Skruva banåkabil
1, 2   >>
3 besök senaste veckan (10057 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande