| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Väghållning Volvo 264, coilovers bak och fram?
|
1 besök senaste veckan (7118 totalt) |
|
Bygga väghållning på en Volvo 264 med Corvette LT1 V8, är det lönt? Bilen är ingen bruksbil, ej heller racebil. Kommer nog i själva verket köra sporadiskt på bana, allmännhetens körning. Byter till Ford 8.8" bakaxel i vinter med förstärkta infästningar i kaross. Större skivbromsar fram och bak då bilen ska SFRo besiktigas. Siktar på en moderat sänkning ca. 30mm till att börja med. Det var huvudanledningen till justerbara coilovers runt om, att kunna justera höjden på bilen på ett enkelt sätt. Kikar på att bygga om fjäderbenen fram till coilovers med hylsor som svestas i fjäderbenen. Blir tokig på att försöka välja fjäderkonstant och längd. Funderar på 9" fjäder och 275lbs i fjäderkonstant. Vad tror ni om det? V8 är tung men inte så tung, järnblock och resten av alu. Har nya Monroe Gasdämapare som jag tänkte montera. Bak tittar jag på GAZ gold coilover med 9-10" fjäder och 250lbs i fjäderkonstant. Blir custominfästningar för denna coilover bakom bakaxeln (för att ha så lång fjäder som möjligt). Tänkte bygga om de undre bärarmarna så jag får ett fäste på insidan av bärarmen, paralellt med platsen där originalfjädern satt. Självklart så blir det nya bussningar och leder i hela hjulupphängningen. Har gummibussningar på hyllan. Behöver hjälp och tips med fjäderkonstanter och längder, även tips på förstärkt infästning för bakaxel mot kaross. Mvh Håkan _________________ Håkan Nordin |
||
|
till att börja med får du slänga dom främre bärarmarna och stötdämparna..
monroe gasdämpare håller max ett par mil med hårdare fjädrar.. original bärarmar är mjuka som skumgummi och flexar hej vilt.. bygg egna styvare bärarmar med bättre geometri än original eller köp övervärderade dito från nån dyr tillverkare.. jag flyttade spindelleden 10mm framåt och 10mm utåt.. då kan man precis köra med original styrstag utan att förlänga dom..
här måste det förstärkas och ändras på geometrin.. Originalplåten böjer sig så att tornen ser ut som fotbollar på toppen..
rediga topplagringar med riktiga lager.. ger ytterligare en möjlighet att öka camber och caster.. Och det behövs på en sån här framvagn
visserligen kan man förskjuta original topplagringar oxå men dom vill gärna separera lite som synes här..
stum rattstång måste man ha om man inte redan har det.. detta är inte overkill utan gör en hel del på känslan..
dyra stötdämpare är ett krav och gör skillnad som natt och dag.. eventuellt kortade om det behövs.. jag hade faktiskt monroe gasdämpare först men det funkade inte alls..
tada..
jag körde med 65N/mm fjädrar fram och ca. 45N/mm bak ihop med 240-turbons krängningshämmare.. tyckte detta funkade kanon men jag hade B21'a så en V8 kan ju kräva lite styvare doningar.. teoretiskt sett säger dom att man ska ha mjukare bakfjädrar i förhållande till fram än vad jag hade.. bak får man bygga om dom övre främre infästningarna i karossen på samma sätt dom gör på rallybilarna.. hann aldrig göra det på denna bil så har inga bilder på det.. hoppas du har fått lite tips iaf.. vill du ha cad-ritningar på allt hemmabyggt så har jag det.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Tack för svaret, det var inte dåligt. Bilder och allt
Vad har du för användningsområde på din bil och hur fungerar den på gatan? Är den besiktigad? Dina bärarmar såg bra ut, hade gärna tagit emot en .dwg ritning på dem. Har Autocad. Eftersom jag ändå river ned och blästrar och lackar allt så är det väl lika bra att bygga rätt på en gång. Vill inte krångla till det i onödan utan endast bygga om det nödvändigaste. Så här blir "receptet", kommentera gärna! Bak: Dubbla original krängningshämmare. Justerbara övre momentstag ombyggda och förstärkta undre bärarmar GAZ coilovers där fjädern sitter idag Breddade hjulhus mot rambenen. Fram: Volvo 264 krängningshämmare Justerbart fjäderbensstag med ambulanssträvor Hembyggda coilovers Bra stötdämpare? Exentrisk topplagring (utan ingrepp i karossen) Hembyggda undre bärarmarar "metanolic-style". Hur dumt är det att skippa den excentriska topplagringen och höra med original? Vill ogärna kapa i fjäderbenstornen då motorrummet är nylackat. Fjäderbensstaget borde minska flexet i tornen? Är det ingen som förstärkt bakaxelinfästningen mot karossen? Har några idéer men tar gärna emot fler. Även mer förslag på fjäderkonstant och stötdämpare fram skulle uppskattas. Lägger in några bilder på bilen:
_________________ Håkan Nordin |
||
|
Jag tycker du ska fundera på om du kan få coilovern bak att hamna bakom axeln. Det blir lite ogynnsam utväxling när dämparen kommer framför axeln. Jag körde så på Caprin ett tag men hade problem med hjulstuds eftersom dämparen blir "för mjuk".
När jag flyttade allt bakåt, till den plats dämparen sitter på original, fungerade det mycket bättre. Det är förmodligen ingen slump att de flesta bilar är konstruerade så från början... /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Tack för tipset, det var så jag tänkte göra. Kanske var lite otydlig men på 240 så sitter stötdämparen framför bakaxeln och fjädern bakom. Monterar den nya coilovern där fjädern suttit, bakom axeln.
osäker på vilken längd som är lämplig på coilovern? _________________ Håkan Nordin |
||
|
Ah, jag mindes helt fel, sorry....hade för mig att det var dämpare bakom och fjäder framför.
För att hitta rätt längd bör du mäta mellan fästpunkterna, max infjädrat och max utfjädrat. Då kan du välja en dämpare som är så nära som möjligt. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
Re:
det var en gatbil.. men med tanke på hur och var jag körde den så kan jag nog säga att den var perfekt för skumpig konbana och hyfsat snabb på landsväg.. hände en gång att den slängde ut röven på en landsväg så får nog säga att denna setup var mest lämplig för lite långsammare "banor".. jag hann aldrig besiktiga med dessa modifieringarna.. jag köpte en finare bil och sålde denna.. kan ordna ritningar senare idag när jag kommer till min riktiga dator.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Vill du inte bygga egna länkarmar så svetsa plåtar linkande dessa under länkarmarna. Det motsvarar Volvos egna förstärkta länkarmar.
http://yoshifab.com/store/index.php? _________________ Johan Eriksson |
||
|
_________________ //Johan Karlsson |
||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (7118 totalt) |