Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Elitracing (åskådarracing)
Formula 1 Grande Prêmio Petrobras Do Brasil 2011
2050 besök totalt
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare

Kamera på Vettels hjälm! thumbs up

"Raksträckor är bara en transport till nästa kurva"
Citera
Cédric
Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

Hoppas det inte blir för blött, för jag hade faktiskt tänkt vara på plats, lördag och söndag. Sitter på sektion A, hoppas det blir bra !

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Visst övertygar Grosjean! I Abu Dhabi körde han snabbare än Petrov på träningen, och nu Senna.

12 10 Romain Grosjean Renault 1:15.547 1.736 18
14 9 Bruno Senna Renault 1:15.732 1.921 32

Cédric skrev:
Hoppas det inte blir för blött, för jag hade faktiskt tänkt vara på plats, lördag och söndag. Sitter på sektion A, hoppas det blir bra !
Blir perfekt! thumbs up Är inte det minsta avis!

Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Lite småtråkigt lopp, men ändå mer underhållande att se på än på de flesta Tilkebanor.

Citera
Lennart Mäkinen
Hjälsta
Här sen Nov 2002

Några snygga omkörningar var väl det man kunde glädjas åt. Alonsos på Button i kurva 6 var väl bland de snyggare.
Beror växellådsproblemen på rotationsriktningen på banan?

Uttran/Sthlm
Här sen Mar 2004

huj vilken helg, en jakla massa sol och en jakla massa folk. Dom ar valdigt entusiastiska har i brasseland. Jag blev forvanad over hur jakla mycket bilarna later i verkligheten, aven med oronproppar gjorde det nastan ont . Sen blev jag ocksa forvanad over hur vissa bilar typ RB, lotus Renault bluddrade ordentligt i dom langsammaste kurvorna, ungefar som dom tappade nagra cylindrar helt plotsligt. Sprang bort mot startrakan nar det vankades upplajning och start, ratt maktigt att sta dar nar hela faltet drar ivag, vilken ljudmatta

Fast jag maste saga att denna gamle nelson piquet brabham lat klart roligare an dom moderna bilarna!!

Formel Vee Veemax MKIVB 1970
www.instagram.com/garagecedric/
Citera
Naqref
Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Cédric skrev:
Sen blev jag ocksa forvanad over hur vissa bilar typ RB, lotus Renault bluddrade ordentligt i dom langsammaste kurvorna, ungefar som dom tappade nagra cylindrar helt plotsligt.

De kör delvis med fullt öppet spjäll och kör effektreglering med att köra någon sorts puls density modulering. D v s man reglerar med antalet tändpulser per tidsenhet istället. Det finns flera fördelar med det men huvudsyftet är att man har större flöde av gas genom motorn än vid moderata nivåer och en throttle valve och det används för att förbättra aeerodynamiken. Men det ger även fördelar av högre energiutnyttjande av bränslet. Nackdelen är att katalysatorerna inte gillar syreöverskottet så det är inte tillämpligt på normala bilar.

Lillen
Ume
Här sen Jul 2003

Re:

Naqref skrev:
Cédric skrev:
Sen blev jag ocksa forvanad over hur vissa bilar typ RB, lotus Renault bluddrade ordentligt i dom langsammaste kurvorna, ungefar som dom tappade nagra cylindrar helt plotsligt.

De kör delvis med fullt öppet spjäll och kör effektreglering med att köra någon sorts puls density modulering. D v s man reglerar med antalet tändpulser per tidsenhet istället. Det finns flera fördelar med det men huvudsyftet är att man har större flöde av gas genom motorn än vid moderata nivåer och en throttle valve och det används för att förbättra aeerodynamiken. Men det ger även fördelar av högre energiutnyttjande av bränslet. Nackdelen är att katalysatorerna inte gillar syreöverskottet så det är inte tillämpligt på normala bilar.

Men det bästa är att det försvinner till nästa år
Jämnare och rättvisare igen.

Christianstad/Scania
Här sen Jul 2005

Re:

Lillen skrev:
Naqref skrev:
Cédric skrev:

Men det bästa är att det försvinner till nästa år
Jämnare och rättvisare igen.

Blir det jämnare och rättvisare om ingen får använda det än om alla får använda det?

Jag tycker nog att om det är en av teknologierna som kan användas för att få ner bränsleförbrukningen så skulle det vara valfritt att använda. Om det är en överlägsen teknologi så skulle snart alla använda den. Det är inget som påverkar homologeringen av motorer som jag ser det utan det är en extern programmeringssak som går att göra med befintlig ECU.

Davve
Åby, Växjö
Här sen Mar 2005

Re:

Inget höjdarrace men njöt ändå när det nu är hela 4 månader till nästa race. Jag misstänker dock att produktionen lämnat en hel del övrigt att önska, bl.a. fick man ingen repris på årets snyggaste(?) omkörning och man har ingen aning om hur alltid sevärde Kobayashi tog sig från sextonde startplats till nionde i mål.

Lennart Mäkinen skrev:
Några snygga omkörningar var väl det man kunde glädjas åt. Alonsos på Button i kurva 6 var väl bland de snyggare.
Ja, f-n vad hårig den var! thumbs up

Citera
Linus P
Uppsala
Här sen Dec 2006

Kimi klar för Renault 2012

Svenska Wankelregistret
Citera
Sörpan
Slåtte
Här sen Nov 2002

Trådstartare
Re:

Cédric skrev:
huj vilken helg, en jakla massa sol och en jakla massa folk. Dom ar valdigt entusiastiska har i brasseland. Jag blev forvanad over hur jakla mycket bilarna later i verkligheten, aven med oronproppar gjorde det nastan ont . Sen blev jag ocksa forvanad over hur vissa bilar typ RB, lotus Renault bluddrade ordentligt i dom langsammaste kurvorna, ungefar som dom tappade nagra cylindrar helt plotsligt. Sprang bort mot startrakan nar det vankades upplajning och start, ratt maktigt att sta dar nar hela faltet drar ivag, vilken ljudmatta

Fast jag maste saga att denna gamle nelson piquet brabham lat klart roligare an dom moderna bilarna!!

Det jag reagerade över i TV-sändningen var smällarna som blir vid nerväxlingar. Läktarna runtomkring start och mål förstärker säkert ljudet markant.

"Bluddret" lät fruktansvärt illa även på Nürburgring i somras...

Glömde naturligtvis bort Alonsos omkörning på Button, men en omkörning gör inte ett helt lopp...

Citera
Elitracing (åskådarracing)
2050 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande