Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
BMWSC???
998 besök totalt
Andrew Petrykowski
Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare
BMWSC???

Eftersom jag (och tydligen en hel del andra på forumet) har ett par funderingar kring BMWSC så tänkte jag göra en tråd här och hoppas på att få svar (har inte tillgång till min egen dator mail osv... annars hade jag juh mailat ), har för mig att det var en del människor här som hade pejl på det hela så:

Vad krävs för säkerhetsutrustning för att få köra med på banträffarna?
Är det valfri hjälm (minus hockey-/cykelhjälmar), eller är det bara svindyra hjälmar godkända av SBF's reglemente?
Är det jeans+tröja i bomull, eller är det enbart heltäckande racingoveraller?
Är handskar ett krav?,vilket typ isf?
om man är medlem i BMWSC, får man köra med på BMWCS banmöten, eller måste man bli medlem där med?
Hur frekvent är familjekörningen på BMWSC's banträffar?

Hade tänkt köpa hjälm och ev. handskar innan månaden löper ut.
Skulle kännas lite dumt att köpa en MC hjälm och sedan inte få använda den till bilkörandet, så alla svar mottages tacksamt
Citera
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Hmm är inte detta rätt forum för denna fråga http://www.bmwsc.com/ ?????

Vressel
Här sen Apr 2003

Mitt tips är att om du ska köpa utrustning så köp FIA/SBF godkänt så blir det aldrig några problem.
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Re: BMWSC???

Andrew Petrykowski skrev:
Eftersom jag (och tydligen en hel del andra på forumet) har ett par funderingar kring BMWSC så tänkte jag göra en tråd här och hoppas på att få svar (har inte tillgång till min egen dator mail osv... annars hade jag juh mailat ), har för mig att det var en del människor här som hade pejl på det hela så:

Eftersom frågan tagits upp här så svarar jag här. Även om den givetvis kunnat ställas på vårt eget forum. (Som tyvärr inte har samma dragningskraft som ditt Magnus! Hur gör du? )

1. Vad krävs för säkerhetsutrustning för att få köra med på banträffarna?
2. Är det valfri hjälm (minus hockey-/cykelhjälmar), eller är det bara svindyra hjälmar godkända av SBF's reglemente?
3. Är det jeans+tröja i bomull, eller är det enbart heltäckande racingoveraller?
4. Är handskar ett krav?,vilket typ isf?
5. Om man är medlem i BMWSC, får man köra med på BMWCS banmöten, eller måste man bli medlem där med?
6. Hur frekvent är familjekörningen på BMWSC's banträffar?

Svar:
1. Det krävs heltäckande bomullsklädsel. Dvs att jeans och tröja (i bomull) går bra men du får inte ha kortärmad tröja eller syntetbrallor.
2. Det är valfri hjälm minus hockey/cykelhjälmar
3. Se 1.
4. Nej
5. BMWCS har bara ett "banmöte"/år. Det är på Knutstorp. För att få köra där måste man vara medlem i BMWCS. Det kostar dessutom en liten extra slant att åka på just den träffen. BMWCS har därutöver, i vissa "undersektioner", förarträningar på flygfält. För att få ta del av dem måste man vara medlem i BMWCS. (Sthlm-sektionen har exemplevis förarträning på Tullinge 2/ggr per år. Nästa gång den 2/5.)
6. Den förekommer minst en gång per träff eller på allmän begäran. Så är det också med tjejkörning och "första-gången"-körning. Vi anpassar banträffarna efter önskemålen just för dagen.

BMW Sport Club www.bmwsc.com
BMW Club Schweden www.bmwcs.com

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

BTG skrev:

Eftersom frågan tagits upp här så svarar jag här. Även om den givetvis kunnat ställas på vårt eget forum. (Som tyvärr inte har samma dragningskraft som ditt Magnus! Hur gör du? )

1. Vad krävs för säkerhetsutrustning för att få köra med på banträffarna?
2. Är det valfri hjälm (minus hockey-/cykelhjälmar), eller är det bara svindyra hjälmar godkända av SBF's reglemente?
3. Är det jeans+tröja i bomull, eller är det enbart heltäckande racingoveraller?
4. Är handskar ett krav?,vilket typ isf?
5. Om man är medlem i BMWSC, får man köra med på BMWCS banmöten, eller måste man bli medlem där med?
6. Hur frekvent är familjekörningen på BMWSC's banträffar?

Svar:
1. Det krävs heltäckande bomullsklädsel. Dvs att jeans och tröja (i bomull) går bra men du får inte ha kortärmad tröja eller syntetbrallor.
2. Det är valfri hjälm minus hockey/cykelhjälmar
3. Se 1.
4. Nej
5. BMWCS har bara ett "banmöte"/år. Det är på Knutstorp. För att få köra där måste man vara medlem i BMWCS. Det kostar dessutom en liten extra slant att åka på just den träffen. BMWCS har därutöver, i vissa "undersektioner", förarträningar på flygfält. För att få ta del av dem måste man vara medlem i BMWCS. (Sthlm-sektionen har exemplevis förarträning på Tullinge 2/ggr per år. Nästa gång den 2/5.)
6. Den förekommer minst en gång per träff eller på allmän begäran. Så är det också med tjejkörning och "första-gången"-körning. Vi anpassar banträffarna efter önskemålen just för dagen.

BMW Sport Club www.bmwsc.com
BMW Club Schweden www.bmwcs.com

Har bmwsc ett forum, det missade jag helt
Nu är iaf en billig och ändamålsenlig MC hjälm inhandlad thumbs up
Ska vi bara se om jag lyckas få tag på den där killen om licenstagningen någon gång
Citera
BTG
Stockholm
Här sen Nov 2002

Nu finns det lite mer utförlig och genrell information på hemsidan. Den är inte så rolig att läsa ännu men det kommer justeras. Titta i menyn under bankörning och gatbil: www.bmwsc.com

Tjockholm
Här sen Feb 2003

Trådstartare

BTG skrev:

Nu finns det lite mer utförlig och genrell information på hemsidan. Den är inte så rolig att läsa ännu men det kommer justeras. Titta i menyn under bankörning och gatbil: www.bmwsc.com

Mycket bra info thumbs up
Citera
Folxam
Eskilstuna
Här sen Feb 2004

www.bmwsc.com skrev:
# BMW - BMW Sport Club är en märkesklubb. Därför är endast BMW-bilar välkomna.

Ändå ser man en och annan Porsche på banan i bildgalleriet?

Nu är det ju så att klubben säger att man får nyttja annat märke på träffen om den ordinarie BMW:n är trasig samt att om man bytt märke får man köra säsongen ut med sin nya bil ...

www.bmwsc.com skrev:
om man vill prova på banköring en gång behöver man inte ha tagit licens iförväg.
Man kan istället genomgå en snabb utbildning på plats och få en så kallad prova-på-licens utfärdad.
Är det verkligen så nu?? Jag fick intrycket att det råder delade meningar om detta när jag frågat?

BMWSC???
998 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande