Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
hjälp.....att använda annan framvagn till Opel kadett c
4979 besök totalt
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare

har en Opel kadett c 1.2s som jag har tänkt sätta ner en 6cyl motor i och den har olje tråget framåt på motorn, hur löser man detta problem? tråget går inte att bygga om så man får det bakåt eftesom oljepumpen går ner i tråget och drivs av kedja i framkant på motorn.

sumpen i tråget kommerr ju mitt över framvagnsbalken går ju inte att flytta motorn bak så långt och inte fram heller, finns det någon framvagn som går att få dit med minsta ingrepp som skulle funka? eller går det att svetsa om den befintliga framvagnen? någon som utfört detta bilder eller länkar vore fint.

måste ju finnas någon som satt in en motor med sumpen framåt i en Opel kadett c ?
vill ju gärna ha servo också

Stockholm
Här sen Dec 2004

Flytta motorn bakåt är mitt bästa tips.

Vad för sexa ska du i med?

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Flytta motorn bakåt är mitt bästa tips.

Vad för sexa ska du i med?

MVH Erik

ja men blir ju ganska långt bak känns det som, är en mercedes sexa

Stockholm
Här sen Dec 2004

Ja det blir en bit. Men det är "nästan" den enda bra lösningen.

MVH Erik

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

erikjakan skrev:
Ja det blir en bit. Men det är "nästan" den enda bra lösningen.

MVH Erik

okej ja torrrsump kanske skulle funka också, men om någon har fler lösningar ärr jag intresserad.

Göteborg
Här sen Jan 2005

Byta framvagn ser jag eg mest bara som dumt. Den som sitter där är Bra! Bygger du egen balk blir det att regga som amatörbyggt fordon vilket kanske inte var tanken?

Går inte motorn modifiera så att du kan ha den hängandes över balken är nog enda lösningen att sätta motorn bakom balken. Erik har ju en BMW sexa bakom balken så nog går det

Alternativet är att välja en annan motor.

Regards, Johan Eriksson.
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Det är inte självklart att det blir amatörbyggt fordon om man bygger egen motorbalk... Problemet är kanske snarare att det sällan är så enkelt att bygga en balk som tar så lite plats (och ändå är tillräckligt stark) att man får plats med en motor rakt ovanför.

Ska man ha en sexa i Kadett C 1200 får man ändå förstärka framvagnen ordentligt om man ska klara axeltrycket, förmodligen behöver man kanske Rekordspindlar eller liknande också.

/Gustaf

Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Kadett C CIH har en framvagn med invändiga förstärkningar i och mot fjädertornen, och spindlar/nedre bärarmar med kraftigare kulbult. Alla Kadett C från mitten av -76 har grövre spindeltappar med samma hjullager som Rekord E mfl. En förstärkt och boxad CIH-framvagn torde vara bättre än att modifiera befintliga bäramar för Rekord E kulbultar (blir dåligt med material kvar i nedre bärarmen runt kulbulten).

Ett lyckat motorbyte kräver oftast mycket planering och genomtänkt komponentval

Att förena kaross A med motor B, bara för att det är vad man har stående i garaget, blir inte automagiskt billigare eller bättre i långa loppet, än att skaffa lämpligare delar.

Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Top Notch skrev:
Kadett C CIH har en framvagn med invändiga förstärkningar i och mot fjädertornen, och spindlar/nedre bärarmar med kraftigare kulbult. Alla Kadett C från mitten av -76 har grövre spindeltappar med samma hjullager som Rekord E mfl. En förstärkt och boxad CIH-framvagn torde vara bättre än att modifiera befintliga bäramar för Rekord E kulbultar (blir dåligt med material kvar i nedre bärarmen runt kulbulten).

Ett lyckat motorbyte kräver oftast mycket planering och genomtänkt komponentval

Att förena kaross A med motor B, bara för att det är vad man har stående i garaget, blir inte automagiskt billigare eller bättre i långa loppet, än att skaffa lämpligare delar.

låte ju bra ska forska mera i det, angående motorval är det inte nått jag har ståendes i garaget direkt. dieselsexorna går att käma ur mycket effekt, och man är ju född med diesel i blodet, därav valet av denna motor, men finns ju i 5cyl också så är ett alternativ om plats ej finns.

Skellefteå
Här sen Nov 2007

Kommer den för långt fram om du hänger den med bulan framför styrväxeln?
Bakåt har du ju ingenting som stoppar så hag hade satt den bakom framvagn

Göteborg
Här sen Jan 2005

Re:

countach skrev:
låte ju bra ska forska mera i det, angående motorval är det inte nått jag har ståendes i garaget direkt. dieselsexorna går att käma ur mycket effekt, och man är ju född med diesel i blodet, därav valet av denna motor, men finns ju i 5cyl också så är ett alternativ om plats ej finns.

VAG's 1.9tdi tar dom ju ur rätt mycke effekt också, ska väl passa på Volvons D24 kåpa dessutom? Kanske kan vara ett alternativ?

om du har några andra planer är dragracing för bilen så är mycke mer än 300hk inte så lönt, Kadetten är lite för lätt och liten för att du ska få nån nytta av mer effekt.

Är planen att ta nya rekord med diesel rakt fram spelar de väl ingen roll om du måste sitta i baksätet och styra för att få plats med motorn?

Annars skulle jag ta kontakt med Kjell Niklasson på OpelSportClub som håller på att sätta en merca diesel femma i en Opel GT!

Regards, Johan Eriksson.
Citera
countach
Luleå
Här sen Sep 2004

Trådstartare
Re:

Cassius skrev:
countach skrev:

VAG's 1.9tdi tar dom ju ur rätt mycke effekt också, ska väl passa på Volvons D24 kåpa dessutom? Kanske kan vara ett alternativ?

om du har några andra planer är dragracing för bilen så är mycke mer än 300hk inte så lönt, Kadetten är lite för lätt och liten för att du ska få nån nytta av mer effekt.

Är planen att ta nya rekord med diesel rakt fram spelar de väl ingen roll om du måste sitta i baksätet och styra för att få plats med motorn?

Annars skulle jag ta kontakt med Kjell Niklasson på OpelSportClub som håller på att sätta en merca diesel femma i en Opel GT!

ja har haft planer på 1.9tdi också men dom klarrar inte så många hk innan man måste byta ut massa i bottendelen för att dom ska hålla, nä vill inte sitta i baksätet och styra vill kunna bes den med motorn. lät intressant med femman det måste jag kolla på hur han har löst det, tack för tipset

4979 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande