| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Kryssmätning vid byte av bakvagn
|
1 besök senaste veckan (2543 totalt) |
|
Jag är i full gång med att passa in en ny bakvagn på min bil och har för tillfället fastnat lite i inmätning av positionen. Bakvagnen vilar just nu på två tvärbalkar som är noggrant inmätta så att de stämmer mot karossen, så i nuläget har jag tre frihetsgrader att spela med. Bakvagnsbryggan är inmätt från nav bak till spindelledscentrum fram så att det stämmer på millimetern när, samt kryssmätt med väldigt bra resultat. Har även kryssmätt från bilens originalinfästningar till bakvagnen. Trots detta får jag känslan att bakvagnen sitter förskjuten åt ena hållet. Bärarmsinfästningarna fram är inte 100% fix i sitt läge då det går att rucka dem nån mm i hålen så hur rätt de fungerar som mätpunkter vet jag inte säkert. Min fråga är därför vad man _kan_ lita på när det gäller en äldre bil? Att karossen tilläts variera en del när bilen byggdes vet jag ju, men kan verkligen infästningar till hjulupphängningarna sitta så snett att det resulterar i att jag hamnar c:a 5mm fel i sidled, trots bra resultat vid mätningarna? Mvh Jonathan |
|
Som du säger så är ju inte konventionella standardbilar något under av precision, men 5 mm låter ändå rätt mycket... Bilar med panhardstag som håller bakaxeln i sidledd, är konstruerade för en viss fjädringsshöjd, om man höjer eller sänker bilen ändras även bakaxelns läge i sidledd när vinkeln på panhardstaget ändras.
Ett Watts-länkage är den ultimata lösningen, men med någorlunda konstant fjädringshöjd kommer man långt med ett modifierat panhardstag, eller ännu hellre, ett justerbart panhardstag. I dom flesta standardklasser har man små (men extremt dyra...) möjligheter att hämta effekt och vrid ur motorn, men det finns massor av andra trix för att få bilen att gå så rakt och lättrullat som möjligt, tex en bakaxel som inte självstyr, speciellt i tävlingsformer där den kortaste vägen oftast även är den snabbaste, och kast i sidledd snabbt leder rakt in i Armco-räcket
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
|
Som sagt....det finns differanser.
På en stanadrbil och även en bandagsbil på gatdäck, så är tre mm ingenting. Fem mm har förmodligen inte heller någon stor betydelse. Så....sätt bakvagnen där du blir nöjd med vad du kan mäta. + - 3mm. Det som har betydelse sedan, är att det finns justeringsmöjligheter för hjulen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
|
Nu har jag gjort lite nya mätningar och justeringar.
Jag knuffade bakvagnen c:a 3mm åt sidan och träffar fortfarande alla mått på millimetern när. Det får nog duga tror jag. Bakvagnens infästningar är för närvarande styrd på två hylsor som sitter i rambalkarna så skulle det visa sig att den sitter för snett sen går det alltid att ta bort dem eller montera dit excentriska styrningar. Tack för inputen! Mvh Jonathan |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2543 totalt) |