Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
flytta batteri till skuff? bara förlänga pluskabel?
4 besök senaste veckan (5708 totalt)
chrillej82
Järfälla/Stockholm
Här sen Apr 2011

Trådstartare

Hej!

Har tänkt att flytta batteriet till skuffen på min gat-/banbil. Är det bara att förlänga pluskabeln och hitta ny jord vid batteriet i skyffen?

Vad säger bilprovningen om detta?

Beskriv gärna hur ni har gjort denna operation?

mvh//

- E21 318i -83 (SÅLD!)
- E28 528 -87 (SKROTAD!)
- E30 325 -88 (SÅLD!)
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Trä pluskabeln genom en slang, finns nåt som kallas Roboslang eller flexslang.
Minuspolen kan man lösa genom att svetsa fast en mutter i nån balk eller i golvet.

Bilprovningen vill att batteriet sitter fast ordentligt, samt att det inte kan bli kortslutning över batteripolerna.
Finns bra batterilådor i plast på Biltema som man kan bulta fast i golvet.
Bygg rejält, ett batteri väger några kilo och man vill inte att det ska flyga omkring i bagaget om man kör av banan.

jol
Luleå
Här sen Apr 2005

Re:

När vi byggde en polo cab funkade det bra med grövre vattenslang som skavskydd i plåtgenomföringar, för SFRo och för bilprovningen.

En apparatosa för att isolera plus-skarven och sedan denna borde väl duga
http://biltema.se/sv/Bygg/El/Fast-installation/Flexslang-35850/

Björn Larsson
Linköping (mellan soptippen & fängelset)
Här sen Maj 2004

Att gå upp några dimensioner på kabel när den blir så lång är inte fel, det blir en del spänningsfall på sträckan.

Edit: Här: http://www.skyllermarks.se/ köper du riktiga grejor. Jag kan fixa Rejsapris!

Lotus Elite -60
BMW E30 Baur TC2 -85
Sportscar F1000
van Diemen RF75
MG Midget -61
Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Batteriet måste fästas ordentligt och ha en skyddande kåpa över polerna. Alla lösningar med band och liknande, som följer med batterilådorna man köper, är otillräckliga från början, och blir knappast bättre efter påverkan av batterisyra... Rekommenderar minst 2 st min 3/8" eller M10 bult som håller batteriramen på plats.

Personligen så jordade jag med en kraftig kort jordkabel vid batteriet, och kompletterade med en klenare jordkabel som drogs parallellt med pluskabelns hölje, till motorblocket. Det är kanske overkill, men jag hade aldrig problem med laddningen eller att starta...

Falköping
Här sen Feb 2008

Jag brukar alltid sätta en riktigt fet säkring så nära batteriet som möjligt. Detta för att vara på säkra sidan ifall det blir hål på höljet till kabeln. För kommer pluskabeln åt chassiet kan det bli jävligt otrevligt i bilen. Men säkringen måste klara 250-350A för att klara av startströmmen. Såna säkringar brukar jag köpa där dom säljer eller servar elektriska truckar och liknande.
Mvh
Martin

Vingåker
Här sen Maj 2006

Re:

Top Notch skrev:
Personligen så jordade jag med en kraftig kort jordkabel vid batteriet, och kompletterade med en klenare jordkabel som drogs parallellt med pluskabelns hölje, till motorblocket. Det är kanske overkill, men jag hade aldrig problem med laddningen eller att starta...

En annan fördel med att göra så är att den parallella jordkabeln käkar upp en del av magnetfältet som kan ge störningar/inducerade spänningar i andra kablar. Rätta mig gärna om jag har fel, men det är vad jag har läst.

4 besök senaste veckan (5708 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande