Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Tekniktrådar? (OMDÖPT tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14282 besök totalt
fuling
Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

citat:
Men de som är haja på kopplingar eller 911 kanske läser och kan bidra.

Hur roligt är det att sitta i en soffa med ett helt gäng som snackar om något man inte har en aning om????
Vad gör man då???
Jo man anpassar sammtalsämnet till saker som ALLA kan vara med på, eller har jag missat något????

Sälen
Här sen Aug 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

fuling skrev:
citat:

Hur roligt är det att sitta i en soffa med ett helt gäng som snackar om något man inte har en aning om????
Vad gör man då???
Jo man anpassar sammtalsämnet till saker som ALLA kan vara med på, eller har jag missat något????

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8477

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Anton Lillsund:
Den satt som en pungspark Men den tråden var i allafall HELT oberoende av fabrikat på åkdon utan snarare for ut på en alltför hög nivå som inte var mening från början.
Grunden i tråden borde intresera ALLA oavsätt fabrikat, det bara spåra ut lite
Allså inte byta samtalsämne utan ta det på en mer lättfatligt sätt.

Sälen
Här sen Aug 2003

Moderator

fuling skrev:
Anton Lillsund:
Den satt som en pungspark Men den tråden var i allafall HELT oberoende av fabrikat på åkdon utan snarare for ut på en alltför hög nivå som inte var mening från början.
Grunden i tråden borde intresera ALLA oavsätt fabrikat, det bara spåra ut lite
Allså inte byta samtalsämne utan ta det på en mer lättfatligt sätt.

Självklart! Tråden är säkerligen guld värd för väldigt många om några år! Då först börjar man ha så pass bra koll på allt att man kan hänga med där..
Men som du säger så tycker även jag att den är en klockren tråd i den bemärkelsen att det är ett ämne som gäller samtliga fabrikat och är man intresserad så kan man ju sätta sig in i era formler och bli lika som er..

Forshaga
Här sen Dec 2002

Rolle Scirocco skrev:

Finns ju ett väldigt enkelt sätt om man då inte är intresserad av 911 och kopplingar, låt bli att klicka på tråden så slipper du läsa.

Detta är kärnan i hela grejen..........jag fattar inte varför man läser trådar som inte rör en.

och för att behålla kompetensen på forumet....så måste den teknisk intreserade också ha "mat".
Annars kan vi lika bra göra något annat.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ganska självklart att alla inte kan tycka alla trådar är intressanta. Så det är ju bara och hoppa över det som har en rubrik om något man inte är intresserad av (därför så bra att ni skriver tydliga rubriker thumbs up ).

Samtidigt så tror jag det är bra att det finns en röd tråd, ett fokus/intresse som alla delar och att det får bestämma lite vad som är okej att posta. Det gör hela siten betydligt trevligare och intressantare att vara på IMo.

Stockholm
Här sen Jan 2003

Hjälpmoderator

Vad betyder IMo????????

Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

fuling skrev:
Vad betyder IMo????????

IMo = In My opinion (enligt min uppfattning).

Fåniga förkortningar som används av dom som vill va lite märkvärdiga.

Kolla här:
http://susning.nu/Akronym
http://www.senitel.org/acronyms.htm

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Lars Falk skrev:
...eller slöa i fingrarna

huddinge/sthlm
Här sen Jan 2003

Moderator

nu döper vi om IMo till EMU

Plymouth Cuda Conv -70
VaGinetta G20
Opel Speedster
Ford Cortina

Anders Bisting
Citera
Kunta
Karlstad
Här sen Apr 2003

[quote="Rolle Scirocco"]
Kunta skrev:
Rolle Scirocco skrev:
Magnus Thomé skrev:
....
Var ju en fråga om kopplingsbyte på en 911, och vad för koppling som rekommenderades. Utan en fungerande koppling kommer du inte till kurvan och har nytta av spårvalen du kan ha fått.

Jag tror Magnus är inne lite på att vi skall köra märkesoberoende grejer.Det är ju väldigt många här som inte har ett dugg glädje av att veta hur en koppling till en 911 ser ut.
Men om vi vänder på det, man kanske vill bygga en ny koppling och vill ha hjälp med att fästa sinterpuckar och frågar om det. Det har alla glädje av, oavsett vad vi sitter i för häckar.

Klart man behöver koppling
Man behöver oljefilter oxo o det diskuterar vi ju inte här hur man byter

Finns ju ett väldigt enkelt sätt om man då inte är intresserad av 911 och kopplingar, låt bli att klicka på tråden så slipper du läsa.

För mig är det inga bekymmer. Är det inte intressant så klickar man inte.
Men jag förstår Magnus när han inte vill ha märkesspecifika grejor, för dom kan lika gärna ställas på märkes forumen. Jag försökte bara vrida frågeställningen till något som dom flesta kan ha glädje av.
Trots allt så åker dom flesta rejsa.nu medlemmar något annat än just en P. 911.

Alfa 75 3.0 Potenziata #75
A4 Avant T
Citera
Erik B
Stockholm
Här sen Nov 2002

Namndispens
Namndispens

Lars Falk skrev:

Kolla här:
http://susning.nu/Akronym

IANAL - I Am Not A Lawyer

bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Dan Hovang skrev:
bobo skrev:

Missförstå mig nu inte, det är inte meningen att anmärka på ord/meningar, men jag tycker att det är en lite trist attityd som dykt upp, har tyckt att det var en väldigt trevlig stämning här tidigare. Jag har full förståelse att det är din privata sida och att du gör som du vill och är medveten om att du inte fått bredbandsuppgraderingen du räknat med och att linan är tungt belastad.

om jag nu ska märka ord så tycker jag varken attityden är trist eller att den dykt upp.

Bilar är ju något som attraherar folk från alla möjliga konstiga vinlkar; från vem som kan ha den kraftfullaste doften på wunderbaumen till vem som kan köra över den största stenen. Här är det åka bana som gäller och vår upplyste despot Magnus vill att det ska förbli så. Helt rätt tycker jag! Hade varit trist om rejsa driftat från fokus ..... så att säga (den var seg).

Alltså att saker som neon, wunderbaums, DanMobilitys nyheter m.m. inte hör hemma här har jag inga som helst problem med, det är saker som jag inte har på min bil och inte har något intresse av att läsa om (förutom att förundras hur mycket pengar en del lägger på att förfula sin bil).

Att rena mekargrejer för specifika biltyper inte hör hemma här har jag inga problem med heller då jag kan läsa om det på ett av de bästa märkesspecifika forumen på internet, http://www.nordicaudi.com , dock är det värre för de med andra bilmärken =).

Det jag tycker är en antydan till trist attityd är att bilen ska vara byggd för bankörning, jag måste vara realistisk och inse att min busbil kommer uteslutande att köras på allmän väg och vara byggd för det.
En del av utmaning för mig är alltså att anpassa lite komfort med så mycket väghållning som möjligt.
Jag har en hel del funderingar som jag inte tror det finns något bättre forum än rejsa i Sverige för, och jag har lärt mig otroligt mycket av att söka och läsa här.

Har jag missuppfattat Magnus och övriga så ber jag om ursäkt för det.

Dock anser jag att missbruket av smilies ska stävjas för att minska onödig trafik.

Det är kul att köra fort.
Citera
Andreas Lidström
Mantorp
Här sen Nov 2002

bobo skrev:

Dock anser jag att missbruket av smilies ska stävjas för att minska onödig trafik.

Dessa så trevliga vänner som våra smilies är kan vi väl inte förbjuda.
Tror inte de är ngt problem för Magnus och hans lina, han vill bara att forumet ska handla om sådant han är intresserad av i ngn mån.
Tänk så många verbala smockor dom räddat oss ifrån! thumbs up

Sen tycker inte jag att det är ngt större problem som det varit hitintills med forumämnen egentligen...men jag är ju klart opartisk då jag även finner "formeltrådarna" vara MYCKET intressanta ...kanske dom jag läser med störst intresse...om de även innehåller förklarande fakta...

bobo
Stockholm
Här sen Mar 2003

Andreas Lidström skrev:
bobo skrev:

Dessa så trevliga vänner som våra smilies är kan vi väl inte förbjuda.
Tror inte de är ngt problem för Magnus och hans lina, han vill bara att forumet ska handla om sådant han är intresserad av i ngn mån.
Tänk så många verbala smockor dom räddat oss ifrån! thumbs up

Sen tycker inte jag att det är ngt större problem som det varit hitintills med forumämnen egentligen...men jag är ju klart opartisk då jag även finner "formeltrådarna" vara MYCKET intressanta ...kanske dom jag läser med störst intresse...om de även innehåller förklarande fakta...

Visst, smilies är viktiga för att utrycka känslor, men smilies finns rent teckenbaserade och har använts väldigt länge, det är Messenger-generationen som tror att bredband är en självklarhet som prackar på oss ICQ-oldies dessa små bilder istället. ; )

Men linans bandbredd har tagits upp som anledning och det är segt ibland eftersom det bara är 768kb/s från servern. Börjar man då räkna på hur många onödiga MB dessa orsakar i trafik per dag så ändrar man snart uppfattning.

Det är kul att köra fort.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

bobo skrev:
[
Visst, smilies är viktiga för att utrycka känslor, men smilies finns rent teckenbaserade och har använts väldigt länge, .

Men snälla rara............låt veteranerna avgöra hur det rent skrivmässigt ska se ut.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Jag hade skrivit ett långt inlägg, hur jag tolkar denna tråd...........och jag har faktiskt tagit illa vid mej.
Men det jag skrivit försvan.......så det går ni misste om.

Men kortfattat.......det har rackats ner på det som intreserar mej och många fler......och den kompetens som alla nyanlända brukar komentera.
Nu ska jag inte överdriva mitt värde när det gäller kompetensen här.........men jag har dragir mitt strå till staken.

om ni som inte är intreserade av att skruva.....och att ta lärdom av andras kunskap.....tror att detta forum kan leva på att bara diskutera hur man töörnar in i en viss böj på nordslingan....så får ni har det så bra.

Jag tror säkert att dom som är nya här, är förträffliga mäniskor........men det är inte ni som gjort detta till vad det är idag. (och inte jag alena heller)

Men om jag ska se tillbaka på det dryga året som jag varit här..........så måste jag konstatera att mina 2000 inlägg inte passar in här. Synd att ingen har sagt något tidigare.

Citera
Lars Falk
Bromma
Här sen Nov 2002

Moderator

bobo skrev:
...smilies finns rent teckenbaserade och har använts väldigt länge, det är Messenger-generationen som tror att bredband är en självklarhet som prackar på oss ICQ-oldies dessa små...

Det är sällan jag kommenterar något som är "datatekniskt" eftersom jag inte fattar sån't. (Allt efter DOS2.13b, Short Hold Mode Multiple Port Sharing, RS485, V35 och X21bis är grekiska för mig.)
Men helt klart är att vi bland annat har det relativt flitiga användandet av grafiska smileys i inläggen på rejsa att tacka för att vi är där vi är idag. thumbs up

:-) och liknande höll man på med på nittonhundratalet.

BTW, jag tillhör definitivt inte "mess-generationen", typ.

Rice and shine
Citera
Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Håkan>

Jag förstår inte vad du tagit illa vid dig av. Det du är intresserad av och det du skriver om i dina inlägg är ju precis mitt i prick vad jag vill se här! Så var klämmer skon? PM'a om du känner för det hellre

-------------------

Teoritrådarna som många skriver osså är ju klockrena de med (även om jag inte fattar allt... minst sagt )

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Ang. smiliesar osv. Bandbredden är inte ett problem just nu. Och smiliesarna är definitivt ingen stor belastning eftersom de flesta har dem i sin browsercache efter att ha läst sin första tråd för dagen )

Jag vill inte heller att ni snålar på att ladda upp bilder, det funkar helt okej med bandbredden nu efter att jag tagit bort screenshots från GPL track database vilket sparar en del bandbredd som vi kan utnyttja här istället. Lite segt är det ibland just nu pga att stationen jag är uppkopplad till är lite allmänt överbelastad men Bostream kommer flytta över alla ADSL-kunder till sin egen fiber och hårdvara snart.

Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Jag ser inte varför jag skulle lägga massa tid o energi på en site som plötsligt är en allmän bilsite som jag inte själv är så road av att ens besöka. Och den gränsdragning jag sätter är att Rejsa.nu är till för de som gillar att köra bana och slalom. Tycker man det är kul så har man hamnat rätt, tycker man inte det är speciellt kul så har man hamnat fel.

Det är ju så att de som tycker det är kul ganska automatiskt diskuterar extremt vitt skilda men relevanta frågor.

Tekniktrådar? (OMDÖPT tråd)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8   >>
14282 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande