| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Typ av bussningar i bärarmarna vid stel Bakaxel
|
2016 besök totalt |
|
Hallå! Jag ställde några frågor på alfapower ang bussningar i bakvagnen och blev länkad hit av en trevlig Alfaåkare med banambitioner .
Efter att ha sökt lite på forumet har jag förstått att det inte är bra med delrin som bussningar till bärarmarna pga att det även flexar en del i sidled och då nyper glidlagret som delrinbussningen fungerar som. Kan man ha polyuretan i främre bärarmsbussningarna (som kan ta upp flexen) och delrin i bakre närmast axeln?eller ska man ha polyuretan på båda ställena. Bör jag tänka på något annat i tex framvagnen ,stötdämparfästen växelådsfäste , när man kommer så långt. Bilen i fråga är en Bertone för mestadels bana men med avsikt att fortfarande åka till SBP utan allt för mycket bök .
_________________ David Westberg |
|
Det är vid krängning som det bryter mest i bussningarna. Jag kör med polyurethan i båda ändarna av undre länkarmen på min Opel, det känns stadigt och bra.
Har även polyurethan i Panhardtagets bussningar. Vad är det för typ av upphängning? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Kan bara bekräfta att för hårda bussningar i bärarmar bak ställer till det. Ett av mina fästen sprack, dessutom knakar det och låser. Detta hände under hård bankörning.
Har nu bytt till polybussningar och det går fint. De finns i olika hårdheter och i färdiga kit om du har tur. _________________ Kent Andersson |
|
ammars sätter man nån "mindre" gummibussning i ena änden av bärarmen,
har själv testat att sätta "hårda" bussningar i bägge ändar och jag upplevde det som den blev "gungig och stötig" i röve, byggde om lite så jag fick "mjuka" gummibussningar i ena änden av stagen , och blien blev mycket mer följsam med vägen , knalla in på närmsta biltema eller mekomonem å spana på "främmre bärarmsbussning volvo 240". den är ju tänkt just för ändamålet (att kunna ta brytningarna vid krägning i en stel bakaxel) och är ändå tillräckligt stabil för den inte ska kunna räknas som en "slapp orignal-bussning" kostar typ inget heller.... polyurethan i bägge ändar av bärarmar med stel bakaxel och lagom mycket turbovrid på en asfaltsbil brukar kunna ha sönder bussningarna, gummi är tåligare på det viset _________________ Karossbilar är inte det lite larvigt?? niklas laine |
|
PU har så många olika hårdheter.. från suddgummi (eller mjukare) till hockeypuck (om inte hårdare). Med hård PU i en led där bussningen är tänkt att inte bara leda utan även vrida så kan man råka ut för otrevligheter som t.ex förstörda infästningar
PU är inte självsmörjande, så det vill gärna ha lite smörj om det skall vara knirkfritt. Sen är PU svagt plastiskt... dvs det kan få en permanent deformation om det står under konstant belastning. Som panhardbussningsmaterial skulle jag säga fint. Men till främre övre/undre bärarmar, så riskerar man ovala hål i bussningen och då är vitsen borta. Vill inte säga vilket material som är bäst, då alla har olika fördelar/nackdelar. Men vad som är viktigt är att man funderar på hur leden rör sig/beter sig före o efter byte och vad det kan medföra och om det är önskvärt. Det finns en anledning till att tillverkaren har valt ett visst material. _________________ Mats Andersen |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2016 besök totalt |