| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Allmänt banåkaforum
Varning för att köpa bil i Grekland!
|
1 besök senaste veckan (12668 totalt) |
|
Jag har importerat några bilar och fick frågan från en kund om att hjälpa till att ta hem en bil från Grekland. Då jag inte köpt nåt där innan så började jag med att kolla upp vilka papper man måste ha och hur dom ska se ut. Transportstyrelsen säger att även om man nu får ett registreringsbevis i orginal utfärdat av rätt myndighet så är det så eländigt ställt med Grekland att dom inte ens har råd med rätt sorts papper som registeringsbevisen ska tryckas på, så dom tar vanligt printerpapper och det anser Transportstyrelsen i Sverige inte duger. Så dom underkänner helt enkelt alla bilar från Grekland som har regbevis utskrivna på fel sorts papper. Är man missnöjd med Transportstyrelsens beslut så får man vackert överklaga och låta en domstol avgöra saken. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
|
Man kan ju se det från andra hållet också...
Du vill väl inte att det ska gå att registrera din bil i EU-landet X, med ett regbevis utskrivet på vanligt papper ...när du har ditt äkta hemma... Och undrar vart bilen har tagit vägen
_________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
_________________ Fredrik Forssén *Ariel Atom* http://www.autolife.se/page/19342/ http://www.garaget.org/?car=232981 |
||
|
Re:
Instämmer, ibland är byråkratin jobbig men ibland fyller den sitt syfte! Bättre att ordna med rätt papper än att skylla på myndigheten i detta fall anser jag. _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||
|
Ja -ibland- lyckas byråkraterna uppnå vad man tänkt sig. Men oftast ställer det till det för oskyldiga, utan att stoppa de man vill åt. Transportstyelsen har (som vanligt) 0-koll på alla krockade bilar som importeras från baltikum, med delar som varit här och hämtats "gratis".
Samtidigt avkrävs vi som vill importera en veteranbil samma handlingar utfärdade av importlandets myndihgeter när det begav sig. Inte sällan innebär det att man som importör av en veteranbil förväntas skaffa fram intyg och handlingar från länder som inte längre existerar. Hur det ska gå till i praktiken klarar inte de unga karriärjuristerna och tjänstebyråkraterna på Transportstyrelsen av att förklara. Man hänvisar till "att vi har våra regler"... Så snacket om att man förhindrar export av stulna bilar faller nog mera under rubtiken "sila mygg och svälja kameler". När vi ändå är inne på nämna verks uppenbara brist på förmåga och kompetens, så kan jag ju ta ett annat närbesläktat exempel. Via några kamrater i veteranfordonsvärlden blev jag uppmärksammad på flera fall där bilar med en tidigare utförd registeringsbesiktning pga omgyggt fordon eller motsvarande, helt plötsligt vid den årliga besiktningen inte ansågs vara regbesiktigade i sitt nuvarande utförande, trots att detta i vissa fall gjorts redan på 60-talet, långt innan SFRo ens fanns i sinnevärlden. När detta påtalades och bevisades med regbevis, skyllde Transportstyrelsen på att det blivit fel i databasen hos den tidigare myndigheten vägverket och att man givetvis inte kunde ta ansvar för andra myndihgeters fel och misstag. Det skulle alltså bara vara för dessa bilägare att gilla läget. Intressant inställning då Transportstyrelsen i princip är ett namnändrat Vägverk med vissa utökningar i myndighetsrollen. Där någonstans ruttande jag och kontaktde en kamrat som är journalist och med hans grävande journalistik kom någon tjäsnteman med huvudet i behåll på att detta var ju orimligt. Denne tjäsnteman ska all heder av att han vågade ta strid internt för att räta till uppenbara felaktigheter. Han var som jag uppfattade det något äldre och ingen ung karriärjurist i offentlig tjänst. Vad jag tycker om de sistnämnda tror jag framgår..... _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Jag har bott och arbetat i Grekland.
Det är ett riktigt kaosland. En grekisk kompis skulle ta in sin DE-reggade bil till Grekland. Han kunde språket, han var medveten om byråkratin och det okonventionella sättet som vissa myndigheter har när det gäller att få betalat. Han gav upp på en gång och anlitade en agent, 2000 EUR och ngn vecka, sen var det klart. Jag skulle ALDRIG köpa en bil från Grekland, bortsett från byråkratin, bilarna är miss-skötta/misshandlade. Det spelar ingen roll om den enskilda ägaren är ordentlig, medtrafikanterna är defintivt inte det. Hilsen Anders |
||
|
Re:
Transportstyrelsens roll är ju att se till att fordonet förvärvats på rätt sätt, dvs att bilen inte är stulen eller skrotad. Man skulle ju kunna önska att dom gick ett steg längre i kontrollen än att stanna vid att det är fel sorts papper som använts vid utskriften av registreringsbeviset och att köra reg och chassie nummer i Schengen registret över stulna bilar. Då menar jag att dom skulle kunna ta kontakt med myndigheten i landet i fråga och helt enkelt kolla om dom anser att bilen är ok att registrera eller inte. Visst förekommer det fiffel, men om det nu är känt att Grekland har problem så borde man gå ett steg längre. Om inte annat så blir det ju lättare att hitta en stulen bil om den är registrerad. Jag har ett annat Transportstyrelse haveri rörande bilar från Italien. I oktober 2003 så ändrade Vägverket reglerna för vilka handlingar man ska ha för att få bilen registerad i Sverige. Tidigare så räckte det enbart med en vedimerad (äkthetsintygad) kopia av registreringsbeviset eller en handling som heter CDP (Certificato Di Propieta), ägarcertifikat, i orginal. Efter oktober 2003 så krävdes först registreringsbevis i orginal, inget annat. Men efter att man i Sverige faktiskt insett att Italien släpade efter och att det tog några månader att få dom att släppa ifrån sig orginalen, med ett EU direktiv som stöd, så gick det att registrera på vedimerad kopia på bilar som avregistrerats efter oktober 2003 och de som avreggats tidigare så gick det bra med de handlingar som gällde innan okt 2003. Nu har jag köpt en bil, som det enbart finns CDP i orginal till. Den bilen skadades 2001 och avregistrerades 2001. Alltså ett tag innan oktober 2003. Nu skulle man alltså i sin enfald tro att de regler som medför möjlighet att registrera bilen med CDP som visar att bilen avreggades innan oktober 2003 gäller. Men icke. Dom kräver regbevis i orginal. Om jag är missnöjd med deras beslut så får jag vackert överklaga till domstol, och så får det bli. Jag hoppas där på att sunt förnuft råder och ger mig rätt, men man vet ju aldrig. Kan ju nämna det också om någon undrar. I Italien kan man inte göra avställning som vi kan i Sverige, man får avregistrera om man inte vill betala skatt och försäkring. Samma sak görs vid export. Om man sen vill köra med bilen igen så är det en lite jobbigare process än att ställa på som vi gör här. Det tar några dagar och kostar några tusen, men det är inga problem. Jag tackade nej till Greklands import jobbet förresten. Wonder why...
_________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
|
Skulle tro att enskilda stelbenta tjänstemän är det största problemet, och inte reglerna i sig, samma problem på SBP vid regbesiktningar...
Edit: Med stelbenthet inkluderar jag rädslan för att låta sunt förnuft råda vid tjänsteutövandet. Ett bra exempel är regbesiktningar där fordonet var medelpunkten förr, men numera är det div intyg (ofta omöjliga att skaffa, eller orimligt dyra) som ska nagelfaras i första hand... Vi får vara glada att vi bor i Sverige, här är mutor för att få sin rätt oacceptabelt, i Grekland (och i viss mån även Italien) är det ofta enda vägen att få papperskvarnen att gå runt över huvud taget. _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||
|
Re:
Tjäsntemännen är inte stelbenta, de är räddhågsna för att få pisk på fingarna om de använder sunt förnuft istället för felaktigt och inkompetent utformande regler och lagar. Antalet tjäsntemän med ämneskunskap har minskat i myndugheten sedan V.V. blev Transportstyrelsen. Däremot har antalet jurister ökat. Dock inte i kombination med insikt, kunskap och intresse i fordonsrelaterade frågor. Dessa jurister klarar inte ens av att tolka EU-dirketiven korrekt, vilket ställer till ofattbara bekymmer. Inte misnt för oss med bilar som hobby. I de fall som överkalgas till överordnad rättisntans får man intrycket att juristerna frå de olika myndigheterna ser sig snarare som kollegor, än förhandlingsparter. (Jag börjar snart tycka väldigt illa om yrkeskåren som helhet...) Idag satt jag i andra ärenden med generalsekreterare och ordförande i Motorhistoriska Riksförbundet. (MHRF) Vi kom in på denna typa av problermatik. Deras vardag är sedan Transportstyrelsen blev till som V.V. uppföljare fullkomligt överfylld av olika juridiska ärenden visavi Transportstyrelsen. jag ska inte nämna alla tokigheter. Med att det är stelbenta tjäsntemän som är grundproblemet kan du glömma, tyvärr! Chefer på Transportstyrelsen tycker sjävla att mycket är fel, men kan inget göra. När jursiterna och departementens berednignar missat att i det svenska regelverket och lagstifdtningen skriva in de undantag i direktiv och föordnignar som finnsför bland annat veteranfordon är det mycket svårt att i efterhand rätta till rena felaktigheter. När lagen trätt i kraft försvinner all smidighet. (om det någonsin funnits i svenska myndigheter) Men tyvärr blir det så när man går förbi remissinstanserna, där kunnandet och överblicken finns och förliter sig på karriörjursiter med helat andra mål för ögonen än att värna om veteran- och hobbyfordon. Avrundar med två exempel på hur illa det är ställt i vårt fina land, där allt är så välordnat.... A) Just nu förbereds en propp från miljödepartementet. Den berör bilskrotning. Någon kanske tror att då berör det ju inte mig. Ledesen att göra er besvikna. Det är tvärt om. Alla vi som leker med bilar blir direkt drabbade om denna propp går igenom. Miljödepartementet avser att avskaffa begreppet auktoriserad bilskrotare och jämställa all form av bildmeontering. Det innebär i klarttext att vi inte kan plocka ned en ny eller gammal bil för att bygga upp som racerbil, eller trackdaybil, eller liknande. Om det blir några skruvar över eller, hemska tanke, en hel indredning, eller några andra bitar, så begåv vi ett lagbrott. du kan inte heller ha en reservdelsbil, hel eller i delar då detta är ett brott miljölagstiftningen. Om du ska exportera en bil, måste den vara godkänd och besiktigtigad senaste 2 åren. Detta gäller även icke registerignspliktiga tävlignsfordon., Undrar hur jag får SPB att godkänna en Formel 3 racer i en kontrollbesiktning. Så om det inte är fel på regler och lagar, då vet inte jag.... B) En person blev nobbad ursprungskontroll på en äldre bil av Transportstyrelsen. Det var återigen ett 50 år gammalt regbevis som spökade. Men när samma person gjorde hela ursprungskontrollen och registeringsprocessen i Tyskland gick det på en dag, även som svensk. Sedan godkände Transportstyrelesen exakt samma bil med samma bevisande dokument som tidigare, för nu var det ju en EU-import. Det kanske är tur att våra myndigheter "bara" är totalt inkompetenta och maktfullkomliga och inte mutbara? De som anser detta är en bra ordning, tvivlar jag starkt på att de har någon koppling till bilhobbyn. Att försäkrnignsbolagens utredare, tull och polis tycker det är bra för att det underlättar deras arbetet med att spåra stulna bilar etc, kan jag köpa. Men den inkompenta utformningen och tillämpningen av regelverket kan rimligen inte få förstöra en hel hobbys möjligheter för framtiden. ...och ja, jag är lika irriterad som inlägget antyder på våra så kallade myndigheter. Det borde nog fler vara! _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
|
Tyvärr så agerar transportstyrelsen lika inkompetent i andra fall också. Dessa jurister som sitter och granskar bestämmelser och avgifter saknar helt verklighetsförankring. Inom småflyget har regler som är anpassade till flygbolag med helt andra resurser nästan ställt halva flottan av småflygplan på backen.
Kontroller på flygmekaniker är inte baserade på hur de sköter sitt jobb och vad de kan utan att de har rätt papper på rätt ställe. Dessa byråkrater granskar arkiv och dokumentation men har ingen kunskap på om jobbet är rätt utfört. Vid import och export granska alla papper och underhåll från att planet tillvekats och framåt men i vilket skick och om det är flygvärdigt bedömms inte bara papperen är i ordning. Att t.ex.driva en ideell flygskola komme enligt förslag att kosta ca 130 000 omåret. _________________ Willy Speljak Corvette C4 Husbil |
||
|
Re:
A: Jisses, det måste ju vara nån som rökt på ordentligt som hittat på detta. Så det kan innebära att man blir brottsling om man har en reservdelsbil hemma på gården? och att man inte kan exportera en bil som inte är besiktigad? Undrar hur det går med importen av bilar med nån form av skada, eller av okompletta bilar som stått i 30-40 år. B: Jag har själv gjort nåt liknande. Jag skulle hämta en bil i Tyskland åt en kund, han var själv med. Då vi kom till säljaren så visade sig bilen vara i betydligt sämre skick än vad man kunde förstå av säljarens bilder och beskrivning. Han hade fler bilar, och skickad handpeng kunde gälla för vilken bil som helst i hans lager. Vi hittade en som kunden ville ha, men den kom från Schweitz och hade följdaktligen Schweitziska handlingar. Schweitz är ju inte med i EU, så det innebär en hel del jobb och intyg för importen, så jag frågade säljaren om han inte kunde Tyskregga bilen så vi fick med oss tyska handlingar istället. Det tog en timme och kostade 70 euro. Väl hemma så gick det fint att svenskregga den från Tyskland importerade bilen. Tror detta var 2002 eller nåt. _________________ Bertil Hedlund, Cortinist Effekt är hur hårt du slår i väggen, moment är hur långt du flyttar den. |
||
|
Re:
Det är väl tänkt som en "storstädning" i landet, gamla bilar som står och förfaller utanför diverse lador och skjul på landsbygden ska bort. Sen kan man lika gärna riva alla gamla lador och skjul också, bara på min föräldragård är tre av tio nyttobyggnader mer eller mindre fallfärdiga. >
_________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
|
1 besök senaste veckan (12668 totalt) |