Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Lätta stolar
5273 besök totalt
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Lätta stolar

Som topicen säger. Jag är på jakt efter riktigt lätta stolar men dom ska inte kosta en hel förmögenhet.
Har kikat på Tillett stolar men dom kostar ju sjukt mycket. Finns det något alternativ?

Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Nu vet jag inte vilken Tillett stol du har tittat på, men det finns Tillett stolar som väger strax över 3kg och kostar från 4600kr. Så sjukt dyr är dom nog inte om man jämför med andra "kvalitéts" stolar.

Så det beror lite på vad du är ute efter, vad får stolen väga ?, kosta ?

Niklas Libell Megabusa Härnösand
www.libell.nu
Citera
Henke_HJCC
Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
De ser jag nu. Vilken miss av mig. Såg bara den för 6400.- innan...

Tackar

Citera
Skånepågen
Hanaskog
Här sen Jul 2004

Här har du billiga stolar i Tillet-stil http://www.tritonraceseats.com/index.htm

Bromma
Här sen Feb 2003

Skall man åka fort seriöst, så är stolar bland det viktigare i bilen. Sitter man inte som man skall så kan man inte köra bra, och är stolen inte av rätt kvalitet så kan man skadas mer än nödvändigt vid en avåkning.
Detta är värt att tänka på!
mvh
Göran

Strängnäs
Här sen Maj 2004

En lite trådkapning kanske men ja kollade i länken ovan och kollade på den "största" stolen dom har och så genast att även den blir i minsta laget för min del...

Får man inte vara fet och ha en stol som man blir kvar i utan att det känns som att men sitter i ett skruvstäd?

Citera
Göran Malmberg
Bromma
Här sen Feb 2003

om du är riktigt stor och skall köra racing så blir det att bygga om en rörramstol så den sitter som handsken.
Stolen behöver inte bli så väldigt stor i alla fall, de flesta stora stolar är bara bulkiga med en massa stoppning , underedshöjder och style. Men det är klart, billigt blir det inte om man skall lämna bort.
mvh
Göran

Helsingborg
Här sen Apr 2010

Trådstartare
Så ska man köra med Triton eller Tillett? Känns lite som Tillett har mer erfarenhet/utveckling än vad Triton stolarna har. Känns inte så spännande om man åker av och stolen släpper från infästningarna.
Vad hade ni gjort och varför?

Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Jag har åkt av sittandes i en Tillett. Blev avpetad när det gick i 200 blås, gled över gräset och hoppade över kanten på bullervallen. Det blev en luftfärd på 35 m innan bilen landade igen (både stegade upp och kollade dataloggen). Knöggligt och snett här och var. Hjulupphängningar skrotade, skador i ram, stolsfästen sneddragna men jag mådde prima. Lite öm och blåmärken på ena sidan bara. Inte direkt ett EurONcap test, men det finns definitivt stolar som hade hållit sämre. Jag tror man ska akta sig för de billigaste enkelskalstolarna i alla fall. Jag gillar hur Tillettstolen har byggt med dubbelskal upp mot huvudstödet. Det är en avsevärt stabilare struktur än på de flesta andra stolar jag kollat på i alla fall.

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Libell
Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

AcidSheep skrev:
Så ska man köra med Triton eller Tillett? Känns lite som Tillett har mer erfarenhet/utveckling än vad Triton stolarna har. Känns inte så spännande om man åker av och stolen släpper från infästningarna.
Vad hade ni gjort och varför?

Här kan du läsa lite om Tillett's historia.
http://www.tillett.co.uk/our-history.asp
Han har i stort sett uteslutande tillverkat stolar för tävlingsbruk sedan 25 år som naturligtvis inte får haverera vid en olycka. Så han har lagt ner mycket tid på att få stolarna både sittriktiga och säkra. Han använder vissa speciella material i stolarna så att dom inte skall splittras och bli vassa vid en eventuell olycka.
Tillett's B6F är för övrigt (mig veterligen) den enda lutande/kurvade stolen som har klarat FIA-godkännande.

Jag har dock ingen erfarenhet av Tritons stolar, men det skulle vara intressant få reda på om dom har gjort något speciellt för säkerheten.

www.libell.nu
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Har du stolar hemma Libell som man kan komma och provsitta? Har varit i kontakt med tillet tidigare och fick som svar att vid en ev beställning kunde jag hämta dom hos dig.

Mvh Lars

Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Modj skrev:
Har du stolar hemma Libell som man kan komma och provsitta? Har varit i kontakt med tillet tidigare och fick som svar att vid en ev beställning kunde jag hämta dom hos dig.

Mvh Lars

Jag fick mail av Steve när ni hade kontakt.
Jag har inte alla stolar i lager, men det som finns hemma för provsittning (och flera av dom i lager) är B4, B5, B6, B6F, W1. Om det är någon annan stol du är intresserad av får du höra av dig så skall jag se om jag kan ordna något.

Sen kan jag meddela att en ny stol är FIA-testad och klar, kommer snart. Ren kolfiber, FIA, 3.4kg

Jag kommer troligen att åka ner på Rejsa-träffen i Feb, så om någon söderut vill prova stolar kan jag försöka ta med mig.

www.libell.nu
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Re:

Libell skrev:
Modj skrev:

Mvh Lars

Jag fick mail av Steve när ni hade kontakt.
Jag har inte alla stolar i lager, men det som finns hemma för provsittning (och flera av dom i lager) är B4, B5, B6, B6F, W1. Om det är någon annan stol du är intresserad av får du höra av dig så skall jag se om jag kan ordna något.

Sen kan jag meddela att en ny stol är FIA-testad och klar, kommer snart. Ren kolfiber, FIA, 3.4kg

Jag kommer troligen att åka ner på Rejsa-träffen i Feb, så om någon söderut vill prova stolar kan jag försöka ta med mig.

Jag har lite dålig koll på vilken som passar mig bäst. Och nu kommer jag inte ihåg vad den hette som jag var mest sugen på sist.....

Men jag är 182cm lång och väger runt 74kg.

Härnösand
Här sen Jun 2005

Du pratade med Steve om dels B1, men mest om B6F som är FIA-godkänd.
Vet inte hur långt du har till Vadstena ? om du skulle vilja provsitta.

www.libell.nu
Citera
Modj
Grästorp
Här sen Jul 2004

Re:

Libell skrev:

Enligt hitta.se så skulle de bara vara 22.5mil så det var ju inte så farligt
Vilken stol tror du skulle kunna passa mig bäst?

B1 hade varit ballast kanske men prislappen blir lite väl saftig när man ska handla 2 >

Härnösand
Här sen Jun 2005

Re:

Modj skrev:
Libell skrev:

Enligt hitta.se så skulle de bara vara 22.5mil så det var ju inte så farligt
Vilken stol tror du skulle kunna passa mig bäst?

B1 hade varit ballast kanske men prislappen blir lite väl saftig när man ska handla 2 >

B6F stolen är lite tajtare än vad B1 stolen är, så den kanske passar dig bättre. Då du verkar vara ganska smal ? Fördelen med B1 (förutom vikten) är att det är lättare att använda 3 punktsbälten vid gatbruk.

Ballast är den ny B7 stolen. Priset är inte faställt exakt, men det blir i regionen samma som B1, tyvärr, men det är en "top of the line" product.

www.libell.nu
Citera
Skruva banåkabil
Lätta stolar
5273 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande