| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Vad betyder symbolerna på min Selco tig?
|
2217 besök totalt |
|
Hittar inget på Selcos hemsida, så nu är det Rejsas expertis som ska hjälpa mig
Rattarna I B C har jag koll på. 1:a vippan är väl AC/DC omkopplare. 2:a är väl 2T/4T (vilket jag inte vet vilken man använder när) 3:e är väl Tig/Pinne 4:e kan kanske vara AC uppe, men vad är det för konstig symbol nere (rimligt borde vara DC) Nästa rad 1: vippan fast läge på strömstyrka/Fotpedal 1:a vred Hz (vad och hur använder man den) 2:a vred ser ut att vara nåt man kontrollerar fogens placering under och över materialet? Nu ska bara allt kombineras
Nere kan man välja + eller - för jordkabeln. Kör på + vanligtvis. När byter man till -? Sticker och dricker öl nu och hoppas att det finns en grym manual i morgon bitt, när jag vaknar till liv
_________________ Opel Speedster Race -03 Diverse Hemibilar Anders Bisting |
|
Re: Vad betyder symbolerna på min Selco tig?
1:a vippan är väl AC/DC omkopplare. Ja 2:a är väl 2T/4T (vilket jag inte vet vilken man använder när) 2T: Tänd och håll inne knappen, släpp för att avsluta. 4T: Tryck och släpp för att tända, tryck och släpp igen för att avsluta. Vilket man använder när beror helt på dig själv. Jag tycker allt annat än 4T är självplågeri. 3:e är väl Tig/Pinne Ja 4:e kan kanske vara AC uppe, men vad är det för konstig symbol nere (rimligt borde vara DC) Skraptändning eller Hotstart (tända genom kontakt med elektroden mot materialet eller starta utan att låta elektroden ge kontakt med materialet. Det senare är att föredra om maskineriet klarar av det) Nästa rad 1: vippan fast läge på strömstyrka/Fotpedal Ja 1:a vred Hz (vad och hur använder man den) Där får du läsa på om vad du behöver för det du ska göra och testa dig fram för bästa resultat 2:a vred ser ut att vara nåt man kontrollerar fogens placering under och över materialet? Samma som svaret innan detta Jag lämnar en liten svag walkover på de två senare då det var så länge sen jag jobbade dagligen med dessa. Bättre svar kommer säkerligen från andra mer bevandrade forumiter. _________________ /Anton Lillsund |
|
Hej.
Ang hertz så är det så att ju högre frekvens desto smalare men mer koncentrerad värme kon/stråle eller vad man nu skall kalla det så om du skall göra en stumfog ( foga ihop 2 plåtar bredvid varandra ) så välj lägre frekvens för att få en bredare fog vid tunnare material och högre frekvens om det är väldigt tjocka plåtar eller om du vill ha en smalare eller djupare fog. Den sista ratten är pulsbredden dvs hur mycket av fyrkantsvågen som skall vara plus och hur mycket som skall vara minus. Plus blästrar med joner bort oxiden ( clean ) och minus tillför värme. Ju mer minus desto mer värme i materialet. Detta är en förklaring till varför nya mindre svetsar kan klara mer än äldre iom att dom kan ställa detta förhållandet till skillnad från gammla maskiner som körde med 50 hz sinusvåg. Rekomenderar att du kör på 60Hz och 80% minus som grundinställning. om du måste ha mer rening har du för det mesta inte gjort rent delarna tillräckligt innan du började svetsa ( slipa, borsta med ROSTFRI borste ( som du inte har haft på vanligt stål ) och avfetta med T-röd ) Samt att om du kör med luftkylt slangpaket så blir det lättare att hålla i brännare då den inte blir så varm, ju mer plus ju varmare brännare. 60 Hz är en bra kompromiss tycker jag, det är lite mer koncentrerad värme och man kan stå ut med ljudet, detta gör en hel del för ens koncentration, 200 Hz låter djävligt illa ;-) Minus i tigbrännaren plus i jordklämman. Vid elektrodsvetsning basiska elektroder tex ok 48.00 så skall man ha + i handtaget och - i klämman ( utom vid rotsträngar i rör om det blir bättre ). Hoppas detta hjälper. // Fredrik _________________ Fredrik Kullgren |
![]() |
Skruva banåkabil
|
2217 besök totalt |