| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
bygga coilovers fram e30
|
3310 besök totalt |
|
bygga coilovers fram e30
Blir första inlägget här då. ska bygga om mina fjäderben til coilover fram, behöver hjälp med vilken hårdhet samt längd jag ska välja. bilen är en 325 som fått en m50b25 + turbo i sig. så det finns några kilo mer över framvagnen än standard. någon som kan hjälpa mig ? mvh _________________ alfred andersson |
||||||
|
Re: bygga coilovers fram e30
Det beror ju på vad du ska använda bilen till. Vi åker ca 85-90 n på banbil med gatdäck. 100 -120 n är iga problem. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
bilen kommer gå både bana och gata. så vad tror ni ? längd på fjädrarna ni andvänt? _________________ alfred andersson |
||||||
|
Vi har kört vår bil på vägen och det funkar fint. Längden beror ju på hur du gör benen. _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
|
Jag åker med gula Koni fram,bak och fjädrar på 550lbs(coilover) fram och 850lbs (ej coilover)bak.
Funkar både på bana o gata. Men funderar på hårdare fjädrar till nästa sommar. |
||||||
|
På min E30, en 318IS, så räknade jag fram att runt 120 N/mm (685 lbs/inch) fram och runt 140 N/mm (800 lbs/inch) bak, vore lagom. Typ.
En 325 väger ju lite mer fram, så man får väl ha lite hårdare då... Lite annorlunda jämfört med hur _TH_ har satt upp sin... Kan såklart minnas fel Kan kanske vara olika krängare också. _________________
|
||||||
|
Re:
Vet inte om det är stora skillnader i priser. Med annars kan ju Samuel på www.millway.se e30 väldigt bra. Bara att maila honom och fråga. |
||||||
|
Re:
Vet inte om det är stora skillnader i priser. Med annars kan ju Samuel på www.millway.se e30 väldigt bra. Bara att maila honom och fråga. |
||||||
|
Som Butterfly skriver så beror det på hur du gör benen.
Gör du med Millways kit kan du ju justera endel, så förmodligen kan du ju använda 150mm-200mm... Man kan kolla i _T_H_'s tråd: https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php Millway's gänggrejer är 6"... _T_H_'s fjädrar är lite längre. 180mm kanske? Jag skulle gissa att nått runt 200mm eller kortare blir bra. Har man längre så kan eventuellt hjulet ta i fjädern, beroende på däcksbredd, och så. Jag har ju fortfarande vanliga fjädrar på min, så jag spekulerar bara. _________________
|
||||||
|
Fram 90 N/mm, L=120 mm (Dock krävs det hjälpfjäder för att fjädern ska sitta på plats)
Bak 135 mm lång (Progressiv) Dessa längder för H&R coilovers, själva röret på främre benet är ju kortare då (för längre fjädringsväg). I länken så ser det ju ut som man kapar bort fjäderskålen men behåller hela rörets längd (för att det inte ska krävas speciallängd på framdämparen gissar jag). På en tung bil så är det säkert bättre med lite längre fjäder fram, 140 mm kanske blir lagom med turbo och tyngre motor. Ska du köpa Millways kit så vet han säkert lämplig längd med de fjäderkonstanter du väljer. Edit: snabb koll på Millways sida verkar ge 6" fram och 5" bak _________________ Magnus Lidholm |
||||||
|
Noterade att Rallyshop anger sina fjädar i lbs & kg
Men dom menar egentligen är lbs/inch och N/mm alternativt kg/cm Bara så ingen gör en tankevurpa _________________ Street Triple RS -18 |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
bygga coilovers fram e30
|
3310 besök totalt |