Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Dum fråga ang torrsumpstank.
1, 2, 3   >>
20511 besök totalt
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare

Har bestämt mig för att bygga torrsumpssmörjning till mitt sevenbygge.
Funderar på hur torrsumpstanken är uppbyggd mot tryckpumpens anslutning.
Suger man olja från tanktoppen genom en sil placerad längst ner eller direkt från botten av tanken?
om man tar oljan direkt från botten, borde inte oljepumpen läcka igenom olja och fylla motorn efter ett par dagar om bilen inte används?
Löser man det problemet med en elektrisk ventil isåfall?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Kimmen
Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Man tar i regel från botten av tanken direkt.
Visst lär det läcka igenom till motorn en del när bilen står men jag vet inte om det är ett problem? Motorn håller förhoppningsvis tätt.

www.modsport.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

I min tank sitter det en magnet i botten som samlar upp skit. Uppskattningsvis 2cm ovanför går ett rör rakt ut åt sidan där suganslutningen är fäst. Dvs den suger från botten i den bemärkelsen, men intaget är inte placerat i "tratten" på tanken.
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

And ersJepp sson skrev:
I min tank sitter det en magnet i botten som samlar upp skit. Uppskattningsvis 2cm ovanför går ett rör rakt ut åt sidan där suganslutningen är fäst. Dvs den suger från botten i den bemärkelsen, men intaget är inte placerat i "tratten" på tanken.

Detta är viktigt.

Har du möjlighet att dra slangen, mellan tank och pump, som ett "vattenlås", ovanför oljenivån i tanken ?

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
MagnusN
Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Även om motorn håller tätt vill jag inte riskera att få 10L olja fylld upp till veven. Om tanken är tom får väl inte heller tryckpumpen någon oljematning första stunden vid uppstart.

Har googlat runt på lite olika torrsumpsinstallationer, och har inte sett någon som har dragit slangen över tanken som ett vattenlås. Hur kommer det sig?
Det är inga problem för pumpen att orka suga olja genom slangen om man gör så?

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
Lindahl195
Karlstad
Här sen Apr 2008

Re:

Magnus 2074 skrev:
Även om motorn håller tätt vill jag inte riskera att få 10L olja fylld upp till veven. Om tanken är tom får väl inte heller tryckpumpen någon oljematning första stunden vid uppstart.

Har googlat runt på lite olika torrsumpsinstallationer, och har inte sett någon som har dragit slangen över tanken som ett vattenlås. Hur kommer det sig?
Det är inga problem för pumpen att orka suga olja genom slangen om man gör så?

Lite brainstorming bara.

Ha en knapp som stryper bränsle/tänding och kör runt motorn något varv när den stått länge?

då får du ju upp olja överallt innan maskinen startar samt att om det ligger " 10l olja" i veven så försvinner ju detta? det borde väl inte vara skadligt att dra runt den med massa olja så sett?

Novis på torrsump, bara lite tankar

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Jag har en AN16 som suger från tanken och min slang går upp 35 cm och sedan ner till pumpen, det har inte varit några problem mig veterligen.
Förut hade jag inte så och då rann det tillbaka lite till motorn men kanske max ett par liter (av 7 liter tot.), torrsumpstanken sitter förhoppningsvis ganska lågt placerad och jag tror pumpen håller tillbaka en del men inte allt.

Precis som Anders och Håkan skriver så har jag oxå mitt sug längst ner ett par cm ovanför botten, tanken är cylindrisk men det går in ett rör som suger i mitten av tanken.

www.modsport.se
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

ButterflyRacing skrev:
And ersJepp sson skrev:

Detta är viktigt.

Har du möjlighet att dra slangen, mellan tank och pump, som ett "vattenlås", ovanför oljenivån i tanken ?

På min motor sitter oljeintaget i motorn högre än vätskenivån på oljetanken, så jag har aldrig haft "problem" med olja som runnit in i motorn vid stillastående.

Tror iof inte det är något jätteproblem. Oljan pumpas snabbt tillbaka och ut i motorn igen...
Citera
Magnus Mårtenson
Höllviken
Här sen Jun 2006

Du kan även lägga tryckslangen från pumpen i en böj ovanför nivån och riskerar då inte att det blir problem med pumpens oljetillförsel.

www.MSCC.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

När motorn är stilla så rinner ju inte oljan rakt in i tråget. Utan den ska ju från pumpen, igenom filtret och in i oljekanalerna i motorn och genom lagren så det är ju inte direkt att oljan bara rinner igenom av sig själv.

Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Niklas Sandström skrev:
När motorn är stilla så rinner ju inte oljan rakt in i tråget. Utan den ska ju från pumpen, igenom filtret och in i oljekanalerna i motorn och genom lagren så det är ju inte direkt att oljan bara rinner igenom av sig själv.

Rätt.
Skulle jag gissa så sker läcket vid stillastående via sugstegen.

Citera
Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

Att dra sugslangen i en båge högre än tanken har ingen verkan. En hävert bryr sig inte om sådant.

Hävert

Guson

Oxelösund
Här sen Maj 2005

Trådstartare
Re:

Niklas Sandström skrev:

Det är ju sant, man pluggar ju hålet dit oljepickupen gick tidigare.
Borde inte vara något problem isåfall. Och sugstegen går upp till toppen på tanken väl?

Då kan jag fundera vidare på torrsumpslösningen. thumbs up

#30 TRK Racing, MSLS
S7R Super Seven
Citera
ButterflyRacing
Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Guson skrev:
Att dra sugslangen i en båge högre än tanken har ingen verkan. En hävert bryr sig inte om sådant.

Hävert

Guson

Ja...det är ju också sant..

Citera
mhelin
Västerås
Här sen Jan 2011

En kulventil är en ide, men då får man ju inte glöma att öppna den. Innan man ska ut å brumma!

Vimmerby
Här sen Mar 2008

För tyngdpunktens skull borde väl oljetanken ändå placeras så lågt att det inte blir något större problem? Tio liter olja plus en metall(?)tank borde väga 12-15 kilo, helt klart tillräckligt för att vara värt att försöka placera lågt.

Vaggeryd
Här sen Jan 2003

min suger en bit ovan botten också.

Har kranventil och stänger av tanken när bilen står länge. Har huvudströmbrytare så jag brukar ta loss själva nyckeln och sätta fast i "nyckelringen" som sitter på kulventilen. En vajer mellan är det bästa.

Borde finnas kulventil med strömbrytare så man kan ha varningslampa på ventilen,

Guson
Uppsala
Här sen Sep 2003

På Accusump brukar man sätta elmanövrerad ventil, borde funka här med. Tändning på, ventil öppen.

Guson

Eskilstuna
Här sen Jan 2006

Jag har inte haft eller hört från annat håll att detta varit ett problem, så varför laga något som inte är trasigt?

www.modsport.se
Citera
Niklas Sandström
Kalix
Här sen Nov 2002

Jag har tanken lite över både pump och tråg och även om den står ett par månader så blir det inte mer olja i tråget än den olja som var i motorn när man stängde av.

Citera
Top Notch
Jönköping
Här sen Jul 2011

Re:

Kimmen skrev:
Jag har inte haft eller hört från annat håll att detta varit ett problem, så varför laga något som inte är trasigt?

Precis... Kolla på närmaste tunga buss eller lastbil, och det sitter med största sannolikhet ett smörjsystem med torrsump, oljetank och dubbla oljefilter

Vanligaste problemet var att tanken rostade sönder... Det spelade ingen roll hur bussen stod, eller hur länge, vandrande olja var ett obefintligt "problem"

1, 2, 3   >>
20511 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande