Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2369 besök totalt |
Däckbredd vs. fälgbredd
Som topicen säger. Jag ska bredda ett par plåtisar som jag ska ha r-däck på. Ska ha 15" fälgar men där tar det stopp efter de. Bilen som r-däcken ska sitta på är en Jetta mk2 med en totalvikt på ca 800kg. Motoreffekten kommer ligga på ca 150-160hk till nästa säsong. Ska jag då köra med 195/50 15" eller 205/50 15" ? Följd frågan är sen då vilken är den optimala bredden på fälgen för 195:orna rep. 205:orna? Däckvalet som jag är inne på är Toyo R888 GG som vanligt däck. Är detta ett bra instegsdäck? Har inte kört med r-däck på personbil någon gång. Är även inne på att köpa en uppsättning SG då svenska sommaren består av mycket regn. Eftersom jag kört väldigt mycket gocart på tävlingsnivå vet jag att däcken är A & o oavsett väder. Vad rekommenderar ni och varför? Tacksam för alla svar... _________________ Henrik Jolfsson * Kan laga allt i glasfiber. Har formar till det mesta inom seven, vingar och special delar * ( http://www.hjcc.se ) |
205 fram och 195 bak, 8" fram och 7-7,5" fram om jag får gissa lite fritt. Du kommer att ha mer än 55% av vikten fram gissar jag?
GG fungerar även hyffsat när det bli lite fukt och även i lite vatten så länge som du kan hålla tempen uppe. Det finns snabbare däck när du fått till allt, men det är svårt att förslå nåt bättre att börja på. Det kan ju ta några set innan du hittar "hem". ![]() |
Jag kapar din tråd med en följdfråga...
Jag sitter i stort i samma sits men bygger på en scirocco mk1 och har kommit till det läget då det är dags att välja sulor till den. 850 kg, 200 hk, fwd och 15" fälgar. Är toyo's 225/45 för brett för den här typen av bil?? |
Spontant tycker jag inte det verkar vara för brett, med endast 850 kg och 200 hk så borde du ha kraft nog att få snurr på de hjulen. Som referens så verkar det inte löna sig varvtidsmässigt på otrimmade Miator (ca 140 hk @ 1000 kg) med mer än 205:or, men med 50-60 hk mer och dessutom 200 kg mindre vikt så borde det funka. Fast man ska ju få temp i däcken också men med Toyo brukar inte det vara något problem, snarare tvärt om så brukar Toyo 205:or överhetta lite för tidigt (efter c:a halva sprintracet) i Miatafallet (toppbilarna i Roadsport C/MX-5 Cup kör på Kumho i torrt).
_________________ ![]() Porsche Cayman S "3400 RT" -09 Grocery Getter: Mercedes C220D T 4Matic -20 |
|
![]() |
Däck för banåka
![]() |
2369 besök totalt |