Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? ) | << 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 140, 141, 142 >> 42 besök senaste veckan (1011113 totalt) |
Jag hade bromskylning original på min.
syns lite på bilderna i annonsen. Eller på therealoem del nr. 8. Verkar inte som trattarna finns löst, fast de såg löstagbara ut. _________________ |
||||||
Ja fast jag har inte den fronten. Det är "facelift" 88 och framåt, min är en -87a
Jag köper nog de där trattarna jag kikat på även om de känns dyra. 70mm slang borde väl räcka till för bromskylning. Igår kikade jag på 540i oken De tar rätt mycket tjockare skiva än E30 oken Nu behöver de bara blästras, lackas och bytas packningar i så blir det bra Idag använder jag Seat Cupra R/Audi S3 skivor (312x25mm). När jag sökte efter sådana skivor på nätet snubblade jag över dessa "sportskivor" passande samma bil med samma offset på skivan. De är 323x28mm, alltså lite tjockare (bättre) än standardskivorna. BMW 540i har 28mm tjocka skivor original, så nu funderar jag på om jag ska köpa dessa 323x28mm skivor istället då oken ändå klarar att greppa över den tjockleken _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
ooh.. du har precis samma skjutmått som jag har på jobbet
De står säkert i tråden: Men va har du för ok idag ? Jag funderar oxå på att uppgradera bromsarna. |
||||||
Jo det är standard E30 ok jag använder både bak och fram
Idag fick jag leverans av fälgar + däck Fälgarna är 8x17 tum, däcken är 215/45 fram och 225/45 bak Bling!? Inte direkt de snyggaste 8x17 fälgarna man kan hitta... men för 725kr styck kunde jag inte motstå Fram får det bli 10mm spacer för att det ska gå fritt från fjäderbenet Bak fyller det ut hjulhusen riktigt bra. Passar helt ok med ET35 på min 325ix bakvagn, får bara massera den vikta kanten ett par millimeter på insidan av skärmkanten Fett!! Då hoppas jag på bättre varvtider med bredare och fräshare däck Dock behöver han bakom spakarna öva lite oftare.... _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Meket går vidare
Måttade in var jag behövde valsa in insidan av skärmkanten Just där ja Bara att värma lacken och banka på då Fick låna valsverktyg, men jag tyckte det var bättre att handknacka med gummiklubba Så, nu går det fritt + några extra millimeter till godo Här är hjulet upptryckt nästan till genomslagsgummit tar i Över till bromsarna. På detta sätt ser det ut idag. Svarvad skiva på 312mm och utflyttade E30 ok Färdiga adapterplattor från Tyskland. Tänkte utgå från dem för att spara tid Ska rita upp likadana i caden, sen rita om dem så oken kommer ut ytterligare 5,5-6,0mm för att passa 323mm skiva Kanske har jag inte möjlighet att tillverka dem själv, om så är fallet får en snubbe jag känner med CNC, fixa till dem utifrån min ritning. Så vad ska jag göra med dessa fina adaprar som jag inte behöver sen? Jo sälja så klart 540i-okhållare på plats. om någon undrar varför skivan inte har så stor slityta, är det för att jag svarvat av dem så slitytan skulle passa E30 belägg Lite skillnad på beläggstorlek _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
|
||||||
|
||||||
Ser bra ut.
Jäkla skillnad på belägg. Men när du byter ok fram. Behöver du byta bromscylinder då oxå. Eller hur funkar 540 ok med 325 bromscylinder? |
||||||
Är den här bilden med cupra/s3 skivan som är 312mm x 25mm ?[/quote] |
||||||
Tackar! Det blir nog ok när det blir klart
Jag hade tänkt testa att köra med E30 bromscylinder går inte det får man väl byta till den där större från 7-serien som ska passa rakt av Vi får se. Nu väntar jag på att de nya skivorna ska anlända, så även 10mm spacers som ska sitta fram mellan skiva och fälg. På bilden ovan är det 312x25mm skivorna ja _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Helguppdatering!
Köpt begagnade 10mm spacers med centrumstyrning. Svarvade ner styrningen några mm för att passa mina fälgar Tog också av nån mm på baksidan av spacern då jag är osäker på hur tjockt navet är på de nya bromsskivorna, vill inte att spacern ska rida på navets skivstyrning om nu skivan skulle vara tunnare än styrningen är bred Renovering av 540i bromsok stod på helgmenyn De fungerade fint, men ska man ändå ha isär och blästra så vill man inte sätta tillbaka gamla packningar och damasker Usch rost ge hädan!!! Mmmmm Det är så gott med blästring, direkt efter ser de ut som nya Tog dock och körde lite till för säkerhets skull Sen på med lite svart värmetålig färg Done!!! Ska se om jag behöver göra mässingsstyrningar till dessa ok precis som med E30 oken. Verkar dock inte som 540-oken lider av samma "snedslitning" vad jag kan se på de medföljande begagnade bromsbeläggen. Har plockat ur en styrning från mina E30 ok och ska kolla om den passar, eller om man måste göra nya lite längre i så fall. _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Ger inte mässingbussningar bättre känsla i pedalen? Det har jag inbiillat mig iaf för det är ju inget som kan flexa då
|
||||||
Det är vad jag har hört, + att man slipper snedslitning (gällande de mindre E30 oken)
Men jag förstår inte riktigt vad det är som ger bättre känsla om oket inte lägger sig snett ändå. För okhållaren sitter stumt monterad, och sen sitter beläggen i den, där är det inget gummi som ställer till det. Kikade lite på bussningarna igår, det blir svårt med platsen att få rum med mässingsbussningar, så jag tror jag skippar det. Tycker låsringen hamnar lite dumt. Skulle vilja bearbeta oken lite i så fall, men nu har jag redan lackat dem så det får vara. Blir nog bra att köra med de gamla ganska hårda gummibussningarna tror jag. Ska åka och hämta mina nya bromsskivor strax, ska bli kul att se hur de passar _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
JULUPPDATERING!
EBC skivorna anlände till slut (posten har nog mycket att göra i dessa tider) 28mm är goare än 25mm som de gamla skivorna var som nya Bara att börja bearbeta de nya skivorna... Svarva upp centumhålet från 65 till 66mm Å så borra ett par hål för att passa 4x100 bultcirkel Efter några dagars färgtork var det dags för ihopmontering av oken Klart! Sen har tomten redan varit hemma hos mig 2 dagar före julafton!? Måste ha varit väldigt snäll?? Två stora och hårda paket trillade ner genom skorstenen igår Avgasbandage och vad står det... engine management? YES!!!! * Vipec V88 (8 bränsle och 8 tändkanaler) * Vipec kontakter med kabelmatta * 6st V.A.G 115R coil on plug tändspolar (ska användas med kabel fram till stiften) * 6st Bosch 1000cc spridare i senaste EV14 serien (samma som de berömda ID1000 spridarna, med hög linjäritet ned till väldigt korta öppningstider osv) * Kamsynkplatta * Hella kamgivare * Aeromotive bränsletrycksregulator * Avgasbandage Köpte en sån här för att den original BTR jag hittills kört med inte riktigt klarar att returnera all soppan från de dubbla 044 pumparna. Vill gärna få så stabil och bra tomgång som möjligt, bäst att eliminera så mycket av eventuella problem som möjligt Hoppas att mina förhoppningar i och med detta system kommer att uppfyllas.. Förhoppningarna är = perfekt startförmåga, jämn tomgång och lågvarvsegenskaper + allmän stabilitet och driftsäkerhet vid högt effektuttag My precious! GOD JUL alla Rejsaianer runt om i världen! _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
Fina Julklappar.
Jag har oxå precis köpt 540-ok. Så jag tjuvkikar lite på hur du gör |
||||||
_________________ Henrik Åkeson http://www.facebook.com/AkesonRacing Sponsorer: Bjprace.com, Tibroreklamatelje.se, Cejn, T-parts.se, Schmidtracing.net |
||||||
Hon säger inte så mycket, tycker väl det är bra att man har en hobby, men skakar på huvudet åt vilka pengar man lägger på det
Trevligt! Jag kommer få ett par E30-540i ok-adaptrar över för 312mm skiva om det är intressant för dig.
När jag köpte bilen 2005 så satt det redan monterat ett DTA E48, det funkar ju som semisekventiell insprutning om man har en 4-cyl motor, men eftersom jag har en 6-cyl motor så är man tvingad att köra batchinsprutning = alla på en gång. Det ger ju inte de bästa tomgångs och lågvarvsegenskaperna direkt.... Det funkade fint när jag körde sugmotor, men nu med turbo och större spridare blev det problem tyvärr.. Kanske hade det gått att få det till att funka, men jag känner att jag vill ha något modernare att kunna finlira med. Har ju ändå lagt ner många kronor på motorn och vill inte råka köra sönder den pga mindre bra kontroll. om någon är sugen på en billig mappbar motorstyrning så kommer det blir till salu sen _________________ Nils Ljung BMW 325i -87 (banrace edition) 600hk, 800Nm på BANA |
||||||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||||||
Å herre vilken julklapp
Ser fram emot när Ärtan sitter bak spakarna i din bil med ett modernt sprut |
||||||
Våra race- och banåkarbilar BMW 325i -87 gatbil->banbil ( När ska den komma ut igen!? ) | << 1, 2, 3 ... 117, 118, 119 ... 140, 141, 142 >> 42 besök senaste veckan (1011113 totalt) |