Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Hyra bil till racing, andra alternativ?
1, 2   >>
5 besök senaste veckan (7681 totalt)
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011

Trådstartare

Hej, då skriver jag mitt första rejsa inlägg då:) Ursäktar mig om den ligger i fel tråd, var väl antingen denna eller nybörjartråden..

Jo jag lever för motorsporten och skulle göra vadsomhelst för att få köra lite racing, men har inte kommit fram att jag har råd med något, inte i nuläget iallafall..

Så det första jag undrar om är lite om detta att man kan hyra in sig i något team och köra lite,
skulle detta vara en bra idé?
Vart ska man då vända sig, vilka team kan tänka sig detta?

Sedan så undrar jag lite allmänt om vad det finns för klasser som
man nån gång kan köra utan att vara miljonär?..:P
Helst något bakhjulsdrivet, men om det finns något framhjulsdrivet som är billigare så är det inte ett krav..

En framtidsdröm är Ginetta Cup, men där är det ju över 30.000 i bara anmälningsavgifter, och så måste man ju ha nationell licens, så det jag söker efter nu är alltså något som man kan köra med debutlicens..

BMW Cup har jag kikat lite på, kan man hyra in sig för ett race där?

En sista fråga är om detta med sponsorer, är det ihuvudtaget möjligt att kunna skaffa sig någon sponsor när man ska börja, alltså utan några meriter att visa upp?..

Inga tips om karting tack, har redan funderingar på super 2000, men helst vill jag ju köra på "riktiga" banor..

Är förresten 22 år och har tagit debutlicens om ni undrar.

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Kolla långloppsserierna, SLC-light dvs gamla 5papp+, och alla de andra "snikklasserna", billigt att hyra in sig för ett par stinter och känna på.

Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Efter en snabb googlesökning så verka "5papp" vara typ som folkrace?..

Här sen Nov 2002

Re:

Limmet89 skrev:
Efter en snabb googlesökning så verka "5papp" vara typ som folkrace?..

5papp är det...

men inte 5papp+.... som kommer byta namn till SLC light.... vi kör på racerbanor och nästa tävling är 24timmars på mantorp park 3-4 mars...

mer info hittar du på www.slc.se ... Och team att hyra in sig finns lite grand här på rejsa eller så kontaktar du mig så hjälper jag till...

limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011

Trådstartare
ok får ta mig en funderare:) Men som sagt så tänker jag inte ge mig in på något så länge jag inte har fast jobb, (har bara vikariejobb nu) men klart jag hör av mig när ekonomin tillåter:)

Stockholm N
Här sen Feb 2003

<span style='color:red;font:bold'>Moderator</span>
Moderator

Butterfly i Forshagatrakten (nära Karlstad iallafall) kan du kontakta, hänga med en racehelg och se vad det är.
Winterhell 24h på Mantorp 1'a helgen i Mars

Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011

Trådstartare
hmm.. vad tror ni om Roadsport med SPVM?
Hade tänkt nån gång (om man får råd):P Att skaffa en M3 E36 3.2, skulle denna då kunna gå relativt billigt att bygga om så man får köra i Roadsport tror ni?

Bromma
Här sen Nov 2002

Re:

Limmet89 skrev:
hmm.. vad tror ni om Roadsport med SPVM?
Hade tänkt nån gång (om man får råd):P Att skaffa en M3 E36 3.2, skulle denna då kunna gå relativt billigt att bygga om så man får köra i Roadsport tror ni?

Klassar E36'an i roadsport?
Fått för mig att den inte gör det.

EDIT: Det verkar den göra. Minnet är som ett såll...

Här sen Dec 2011

Trådstartare
Re:

NiklasFalk skrev:

Klassar E36'an i roadsport?
Fått för mig att den inte gör det.

EDIT: Det verkar den göra. Minnet är som ett såll...

Jaru, jag kolla på deras lista, där stog det bara M3 2d..
Så jag skicka ett litet snällt meddelande till dom och fråga:P

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Limmet89 skrev:
....Så det första jag undrar om är lite om detta att man kan hyra in sig i något team och köra lite,
skulle detta vara en bra idé?
Vart ska man då vända sig, vilka team kan tänka sig detta?.

Att hyra in sig är inte gratis.
Det är nog bara i de billiga långloppsserierna som man kan göra det utan fickorna fulla med pengar.
I tex SLC Light kan man ev. klara sig med ca 1500:-/timme i en billig bil. Vi ligger högre än så och tar inte in nybörjare.
I ett proffs-team, i en dyrare serie..... kan det kosta från 15-20.000:-/timme.

Limmet89 skrev:

Sedan så undrar jag lite allmänt om vad det finns för klasser som
man nån gång kan köra utan att vara miljonär?..:P
Helst något bakhjulsdrivet, men om det finns något framhjulsdrivet som är billigare så är det inte ett krav..

Jag tror inte det finns några team som hyr ut bilar....åtminstone inte så det blir billigare än att köpa en egen. Tänk på att skadorna på bilen ska betalas utanför hyran.

Limmet89 skrev:

En framtidsdröm är Ginetta Cup..............BMW Cup har jag kikat lite på ........vad tror ni om Roadsport med SPVM?
.....

Bmw-cup och Roadsport är väl två av dom serier man kan åka med pengar från en lön.....dock bör det vara en ganska tilltagen sådan.

Limmet89 skrev:

En sista fråga är om detta med sponsorer, är det ihuvudtaget möjligt att kunna skaffa sig någon sponsor när man ska börja, alltså utan några meriter att visa upp?...

Man FÅR inga sponsorer. Man säljer sitt reklamvärde till ett företag som ska tjäna mer pengar än vad dom lägger ut i sponsorpengar.
Med en sådan affärsidee är det ingen konst att skaffa sponsor.....på samma sätt som det inte är någon konst att få en månadslön på 200.000:-....om man kan visa en arbetsgivare att man drar in dom pengarna med god vinst.
Att något företag skulle betala din racing för att det är kul....är nog lika stor chans som att du får spela i Malmö FFs A-lag, för att du vill spela lite fotboll...

SLC Light är nog det närmaste riktig racing du kan komma med rimliga pengar. Och fördelen med långlopp är att man kan vara fler personer som delar på kostnaderna.
Som Steffe sa....så får du titta förbi Dyvelsten och se vad det handlar om

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
S Agartsson
Örebro
Här sen Maj 2011

om du ska tävla med en BMW så är nog BMW cup klass standard väldigt prisvärt. Jag bygger för den klassen och inte bara för jag är BMW frälst.
Fast då bör du inte köra med en M3, det blir endel straffvikt..

"Are You Driving with Your Eyes Open, or are You, Like, Using the Force?"
Citera
limmet89
Värmland
Här sen Dec 2011

Trådstartare
Nej klart jag förstår att det inte är gratis:P Men tänkte om man skulle kunna testa en gång i någon billig bil..
och klart jag förstår att man inte får sponsorer hur som helst:P
Det är ju just det som blir väldigt svårt, omöjligt antar jag att kunna få några sponsorpengar när man ska komma igång?

Jo Butterflyracing, har du ett litet team eller vad finns det i Dyvelsten egentligen? (Har nog aldrig varit där..)

Får väl titta vidare på BMW Cup, Roadsport och SLC Light då?
Men SLC, är det bara långlopp? För jag har tyvärr icke så många racinggalna vänner precis,
så de skulle ju bli väldigt svårt för mig att samla ihop ett gäng som vill köra..

Vilka Beemers rekommenderar du då Stefan?

Heby
Här sen Sep 2010

Kolla www.mx5racingclub.se Här kan du börja och rejsa för rimliga pengar.

Forshaga
Här sen Dec 2002

Re:

Limmet89 skrev:

Jo Butterflyracing, har du ett litet team eller vad finns det i Dyvelsten egentligen? (Har nog aldrig varit där..)

Dyvelsten ligger utanför Forshaga. Där har vi vår verkstad.

Bäst utdelning/spenderad krona, när det gäller BMW, måste vara 325 eller 318 is . e30 eller e36.

Bil: BMW e36R TimeAttack
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462
Citera
2fast4u
Gisekvarn
Här sen Okt 2004

Alfa Challenge, eller vad dom nu kallar sig, är väl ett väldigt prisvärt sätt att rejsa på.
http://www.alfaromeo.org/index.taf?_page=cat&cat_auid=1847&Ens . . . .

Det var inte jag. Dessutom var det ingen som såg mig.
No turbos, no superchargers. Just pure electricity.
Citera
Patrik Skoog

Här sen Apr 2005

Re:

Limmet89 skrev:

Får väl titta vidare på BMW Cup

Hej Jimmy,

Låter som en smart plan.
Motorsport är inte billigt, men kan mycket väl köras med en budget motsvarande vad man har råd till som normalavlönad. Många av oss som tävlar i bmw cup åker med billigare bilar och bygger vidare på dem efterhand istället för att hosta upp 300kkr direkt för en "färdig" bil. Det finns bilar (läs BMW) tillsalu för ca 30-50kkr där man har grymt kul för pengarna och mycket väl kan få känning på pallplats om man är någerlunda bakom ratten.

Jag började själv med en motorsvag bil och lärde mig hyfsat att "ta hand om" den begränsade effekten som fanns i en standard E30 318is. Därefter kan man efterhand byta motor, stötdämpare mm och växa med bilen. Efter ett par år så sitter du i din M3:a och har stenkoll på grejerna

BMW Cup har funnits i över 15 år, har ett väl utvecklat koncept, god ekonomi och framförallt ett jäkla trevligt gäng tillsammans med låga startavgifter. Även om det är sprintrace så finns möjlighten att åka "team" och dela bil med en eller flera kompisar vilket en del redan gör.

Kontakta gärna "bmwcup@bmwsc.com" så kan de säkert lotsa dig till en bil tillsalu eller så vet de kanske någon som vill "dela" bil med dig.

Klass standard är en kanonklass att börja i, mer info finns här:
http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/22/1/index.php?

En annan möjlighet är att åka med gatbilsgänget i bmw sport club med din bmw, prova på våra trackdays, sen prova tävlingsmomentet "mini cup" för att sedan ta steget in i bmw cup.

Lycka till, hoppas vi ses i depån

Värmland
Här sen Dec 2011

Trådstartare
ok tack för alla tips!thumbs up Tror väl att jag gör så att jag försöker spara ihop lite pengar under året som kommer, och åka och titta på SLC-light, Roadsport, Bmw-cup och MX5 racing, så får jag väla bestämma mig efter jag har sett vad det handlar om:)

Någon som vet om nån utav dessa serier har någon tävling på Gelleråsen?
Den banan ligger överlägset närmast..
Men jag har bara varit och tittat på större tävlingar förut, så hur fungerar det med publik på dessa? Inträde?

Tystberga
Här sen Mar 2004

Efter 24-timmars första hegen i mars tänkte jag sälja vår långloppsbil alfa75an i tråden nedan. Bilen har gått i 5-papp+ (SLC-light) och passar bra i Krutkuppen tex.

Med plastrutor lättad mm. Säljes komplett med släp och massa reservdelar=komplett team. Kolla på tråden nedan om 75an. Vi var 3a i senaste 5-timmarsracet. Billigare är svårt att åka. Flera är intresserade att köpa tid i bilen osv. Komplettera med några rör som medföljer i bågen och en brytare till soppapumpen så kan du ta ut vagnbok och åka tex. Alfacorse 4-timmars, sixhours, MSLS mm.

Sixhouers går ju på Gelleråsen och Kinnekulle, nära och bra.

Ett förslag, sådär.
Citera
Michael Bäck
Sverige
Här sen Aug 2003

Re:

Limmet89 skrev:
ok tack för alla tips!thumbs up Tror väl att jag gör så att jag försöker spara ihop lite pengar under året som kommer, och åka och titta på SLC-light, Roadsport, Bmw-cup och MX5 racing, så får jag väla bestämma mig efter jag har sett vad det handlar om:)

Någon som vet om nån utav dessa serier har någon tävling på Gelleråsen?
Den banan ligger överlägset närmast..
Men jag har bara varit och tittat på större tävlingar förut, så hur fungerar det med publik på dessa? Inträde?

Här är våran tävlingskalender för 2012 vi kör på gelleråsen 22 Sep
Kika gärna in på vår premiär för året den 28-29 april på mantorp.

Är du sugen på att ta licens har vi licenskurs dagen innan den 27 april

http://www.bmwsc.com/website1/1.0.1.0/22/1/index.php?

BMW 328is -84 BmwCup #50

Citera
Tobias Bollmark
Stockholm
Här sen Jul 2010

Läs lite med om roadsport här, skicka gärna PM till mig ifall du har några frågor.

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=76513

https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1083763#1083763

om möjlighet finns så bjuder jag på medåkning i sommar med

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Re:

Limmet89 skrev:
... åka och titta på SLC-light, Roadsport, Bmw-cup och MX5 racing ...

Låter som en mycket bra ide! Klockrent för att klura ut om långlopp eller sprintrace är det som känns mest rätt för dig. Det kan bli ganska olika att börja med sprintrace och starta det hela helt själv (och kanske köra till och från rejsen i själva "räserbilen") till att kliva in i ett redan fungerande långloppsgäng som har all logistik klar. Vilket skulle du få mest ut av och passa dig bäst? osv.

-------

Ett tips är att du tar kontakt med någon/några som kommer vara på plats, antingen någon i ett team eller någon i arrangörsgänget. Om du frågar här på Rejsa inför specifika race så kommer du nog kunna få en liten kontaktlista inför varje tillfälle, perfekt så man inte känner sig alltför vilse och utanför som förstagångsbesökare.

PS:

Eftersom du redan har licens så kan du ju köpa en billig BMW (Alfa, Miata) för en spottstyver och ha att åka i till och från de race du vill kika på. Och när du då kommer till BMW (Alfa, Miata)-racet får du då även köra på banan flera timmar, åka med instruktörer i deras bilar osv osv (bara du är klubbmedlem). thumbs up

1, 2   >>
5 besök senaste veckan (7681 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande