| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Bygga en VASS Opel 2.4 Motor ! ?
|
1 besök senaste veckan (12824 totalt) |
|
Vill ha tips och ideer på att bygga en vass Opel cih motor. Enda kravet är att det är en sugmoror. Jag vet ju att det finns motorbyggare som Kickmayer, Highspeed mfl. som bygger mkt. pigga Opelmotorer. Men min ekonomi vill jag gärna få tips och ideer om hur man han bygga en riktigt rapp motor med begräsad budget. Det jag har är : - En frisk 2.4 bottendel - En 2,0 topp, planad 1,5mm, 40/45mm smidda ventiler. - En 2,2 topp, orörd. - 2x48 Weber - 2x 48 ITB:s me Megasquiert. Upptäckta skador: Kammen kass, en avgasnock har gått ner sig. (Enem R13) Ventilfjädrar. dubbla brustna (enem) Ett fult jack i en kolv, ev. är kolvringar fastklämda (smidda venolia ) Motorn gick kalas innnan den började låta illa, bästa bromsningen med 2xWeber var ca. 220hk/270nm. Vill gärna bygga en snurra som matchar denna, eller helst vassare till en kostnad som matchar min ekonomi
/S _________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
|
2,4 botten ger ju lite gratis ork pga extra volymen, men frågan är om original gjutna kolvar orkar med effekten. Det blir trots allt strax över 90 hk/l.
Weber 48 är nog för litet för den effekten på en 2,4. "Big-block" CIH vill ha mycket luft, vanligt med 50 eller 55 på rallymotorer. Däremot insprut med 48 mm ITB skulle nog kunna funka bra, det blir ju lite mindre grejer vägen med insprut. Har du insug till både 2,0 toppen och 2,2 toppen? Det är ju lite olika form på insugskanalerna. 2,2 toppen brukar föredras av trimmarna, det är tydligen lite bättre flödesbalans mellan insug och avgas. Skadorna verkar ju höra ihop, fel inspänningstryck så att fjädrarna gått av och ventilen fladdrat omkring lite hur som helst? _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Tjena Anders !
Kul att någon är på hugget
orig. kolvar va det ju inte, utan smidda Venolia. Visst skulle man misstänka felaktiga fjädrar/tryck tillsammans med en höglyftande kam, men allt var kollat före raset. Motorn har fö. överlevt 3 års hårt gasande både med Webrar och sprut ! (Har kört med 48mm ITB senaste 2 åren) Men,men, det är historia....nu vill jag bygga nåt nytt och gärna ännu piggare
_________________ Staffan Sandelin Manta A -73 Sleeper Manta A -72 Blivande trackdayleksak Ascona A -73 Grus/Is/Busbil BMW 330i -01 Skjutsa arslet/dragbil |
|
ok, jag fattade som att en kolv var kass och du hade ett friskt original 2,4 block att byta med.
Självklart ska du använda Venoliakolvarna om du kan. Vad är det för kamaxel? TG motor har en del trevliga modeller med lite modernare profil, ENEMs grejer börjar få några år på nacken nu. Inget fel på deras grejer iofs, beprövat och det finns gott om bra begagnade delar att få tag på. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Jag hade nog knatat på samma spår som Anders är inne på... ihålig stålkam från TG, porta upp 2.2 toppen (kanske med cheva ventiler och bronsstyrningar) och sen några matchande ventilfjädrar till det.
TG's ihåliga kammar påstår dom är ett kilo lättare än dom vanliga gjutna std kammarna, skadar ju inte direkt
_________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
|
Har läst att det går att borra blocket så man får i cheva smallblock kolvar, 307 ci då.
"Gott om gods för cylinderborr. Ett 2.0/2.2/2.4 block (i stort sett identiska) har 95.00 i borr std och går att slå ut till ca 98.4mm (Chevy 307 kolvar) men det är väldigt på gränsen...Betongfyll...Turbomotor bör borras till 95.30..96.00max" http://forum.savarturbo.se/viewtopic /Karl _________________ Karl Vestgöte |
|
Det finns några som byggt 2,7 liters CIH-fyror med Chevakolvar och dieselveven.
2,4an är faktiskt på 2140 cc original, och man når 2,5 liter ganska lätt genom att borra upp lite grann. Jag är lite feg av mig och skulle inte borra över 97 mm på en sugmotor, men det är ju jag det. De hårdaste motorblocken ska tydligen vara gjutna runt -72 till -75 sägs det, men det funkar nog bra med både äldre och nyare grejer. Kör man med 2,4 veven i vissa äldre 2,0 block så kan man få slipa ur lite på ett par ställen för att vevslängarna ska gå fritt. _________________ Anders Karlsson Opel Commodore GS/E -77 |
|
Jag har byggt både 2125 cc med Cheva 283 kolvar och 2,36 liter med 2,2 vev och Cheva 307 kolvar, och det har fungerat bra, med vissa reservationer.
+ "Stor" volym med kort slaglängd = varvvilligare än original 2,4 + Går att använda större ventiler utan att dessa skuggas helt av cylinderväggen + Lägre kolvhastighet än med 2,4 vev - Alla block går inte att borra med bibehållen stadga i cylinderväggarna, pga "core shift" och/eller mindre utgångsmaterial - Kräver fräsning av blocket för kopparringar och specialpackning - Det är länge sedan det fanns bra standard eftermarknadskolvar att köpa till 307. Måste specialbeställas numera En 2,5 ~ 2,8 liters CIH må se bra ut på pappret, och kan ge ordentligt med vrid... men räkna varken med hög effekt (höga varvtal) eller lång livslängd vid större effektuttag! _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (12824 totalt) |