Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 15794 besök totalt |
Använder STCC biltema-bromsskivor?
Vet inte riktigt var denna fråga skulle hamna men en polare säger sig ha hört att flera STCC stall använder sig av biltemas bromsskivor. Stämmer detta och varför isåfall? _________________ Jesper Henriksson |
||||
Är helt säker på att inget team använder Biltema skivor.
Alla team använder flytande skivor med aluminium centrum (bells) alltså inget som finns på vanliga gatbilar. På BMW E90 används AP racing skivor som kostar ca 3000kr/st _________________ /Arne Lindgren |
||||
Re:
Ska du ha en skriftlig garanti från alla team då, eller? Lär väl vara det enda som duger, iom att du uppenbarligen inte tror på Arne, som jobbar just i ett STCC-team. Din polare tror väl på UFo'n och spöken också... ![]() _________________ Rɑnɑld MɑcLeɑn ------------------ Speed costs money, how fast you wanna go? |
||||
JTCC kör med orginalbromsar enligt nedan så där är det möjligt att vissa kan köra Biltemabromsar men inte STCC.
Edit: Skriver som ett ..... 6 Bromsar Bromsok, bromsskivor och bromstrummor skall vara original. 6.1 ABS System ABS-system inklusive ABS-sensorer och ABS-kontrollenhet skall demonteras. 6.2 Bromsklossar/Bromsband Bromsklossar och bromsband är fritt under förutsättning att kontaktytan på bromsarna ej ökas. 6.3 Bromsrör/Bromsslangar Bromsrör och bromsslangar får ersättas av stålomspunna ledningar av flygkvalitet som även får monteras inne i förarutrymmet. Skyddsplåtar får demonteras eller modifieras. 6.4 Huvudcylinder Huvudcylinder skall vara original. 6.5 Servosystem om bilen är utrustad med servobromsar får servoenheten kopplas bort. En mekanisk bromskraftregulator får monteras för justering av det bakre bromssystemet. Original lastkännande ventil får modifieras eller demonteras. 6.6 Bromskylning Till varje broms, är en kylslang med en maximal innerdiameter av 75 mm tillåten. Denna diameter skall bibehållas över minst 2/3 delar av distansen mellan dess inlopp och utlopp. Endast följande monteringspunkter är tillåtna för fastsättning av slangar med kylluft till bromsarna: - original öppningar i karossen, t.ex. för dimljus, får användas att förse bromsarna med kylluft. - Anslutningen av kylslangen till original öppning i karossen är fri förutsatt att denna öppning förblir oförändrad. - om bilen ej har någon original öppning får två (2) cirkelrunda öppningar med en maximal diameter på 10 cm, eller en likvärdig elliptisk sektion, göras i främre stötfångaren. 6.7 Handbroms Handbroms får demonteras. _________________ Björn Ågren 75räser "stödlänk": https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=52875&start=0 156an https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=74988&highlight= |
||||
Broms Skivor
Vi köper Bremo skivor mm på Auto Experten eller AP skivor Biltema ? = nä _________________ Per Fogelberg Favorit leverantörer : LJ Trim Hammarö. Anders Lack Center Forshaga, K H Cortina GT 1966 Gr 2 Sierra 1990 2 dör Andrabil / Busbil |
||||
Som sagt....att Stcc skulle åka Biltemaskivor är väl inte så troligt.
I Jtcc funkar det. Det är ju inte så att Biltemas skivor skulle vara dåliga på något sätt. Vi kör Biltema-skivor bak på vår Långlopps-BMW, tillsammans med PFC-belägg..... Funkar hur bra som helst. Så...vill man köra dyra märkes-skivor så ska man ju göra det. Eller så kör man billigare bra skivor...och byter när dom blir slitna. Vi har åkt ca 80 timmar med våra bakskivor och dom kommer inte att bytas ut på länge. ![]() _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
och....varför skulle man inte köpa belägg mm hos den lokale bildelsaffären....om dom har det fabrikat du vill ha ??
_________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||
Re:
Problemet med Biltema är att dom har flera olika leverantörer, och det är inte lätt att veta vad som ligger i kartongen för tillfället... Ska man ha två skivor (default vid byte!) så är det säkrast att köpa från samma batch, om man kan. Bromsskivor från olika leverantörer kan ha väsentligt olika egenskaper, även om dom är tillverkade efter samma beställningsunderlag... Vet att även Brembo har hört till Biltemas ordinarie leverantörer, men som sagt, inte lätt att veta vad som ligger i kartongen som ligger på hyllan ![]() _________________ Paul Sjöholm - Kadett C i div förädlade varianter |
||||
Re:
Ursäkta, men är det allas skyldighet att veta vilka alla andra är på forumet? Jag vet inte heller att Arne jobbar i ett STCC-stall. JAg är inte ens intresserad av STCC. & bara för att Arne jobbar i ett av många STCC-stall så vad säger att inte ett annat har testat Biltemas belägg...eller andra grejor? För det andra så känner jag till att somliga nätbutiker köper Biltema-prylar & packar om för att sälja dessa vidare för högre pris under eget namn till oss naiva köpare..... Dessutom tillverkas mycket av det Biltema säljer, i fabriker som även levererar till t.ex Autoexperten, Mekonomen, MECA osv....men dom delarna är det ingen som klankar ner på...?? Jag har själv en f.d chef som kör banracing & alltid kört på bl.a BIltemas motorolja & även bromsbackar. Vad jag känner till så har han aldrig haft problem med motorn för det...bromsarna...vet ej?! Jag tycker det är fel om en person ska behöva bli bemött på det vis killen blir bemött i denna tråd, avsiktligt eller inte....men ska man sen inte våga ställa en fråga just för att kanske själv bli bemött på ett nedklankande sätt igen? Isf är atmosfären på forumet tokfel. Kanske är det det som gör att man själv drar sig för vissa frågor ibland.... Kanske bör det tas upp i forumreglerna då det inte är uppenbart att just, mobbing, hån eller nedklankande ton mm icke är önskvärt eller tillåtet... Men just sådant förväntar man sig av vuxna normalt utvecklade individer & därmed så skall det väl inte behöva påpekas....eller? -> ![]() Detta skriver jag här för att flera kanske behöver få sig denna tankeställare. Om inlägget var menat som hånande eller inte, vet jag ej. Om inte, då ber jag om ursäkt för att jag uppfattat det så fel. Däremot uppfattar jag det som sådant & kanske flera med mig...& redan där är ju något fel. Bemöt så som ni själva skulle vilja bli bemötta. ![]() just my 2 cents, _________________ B "barre" Mårtensson Audi urquattro -85 Audi 80 GTE quattro -86 _______________________ SLC Kalmar, ORM AB, Astanders Eng, Kalmar Bläster & lack |
||||
Re:
Trådskaparen har fått svar sedan länge och känner sig nöjd med det. Så antingen skriver ni något som har något att tillägga rörande bromsskivor eller så låter ni bli. Huruvida någon känner sig kränkt eller inte kan ni starta upp en annan tråd och diskutera. ![]() OK? _________________ M a g n u sS o l l e n b e r g ![]() |
||||
Re:
När jag gick i skolan; 'fick vi lära oss att det inte går att bevisa, att något inte hänt. Gäller det fortfarande? /en som använder lågpris-skivor, i bak, på Vinterpulkan _________________ "Full fart; spar tid." /Igino Cazzola Blandar italienskt, tyskt och engelskt i en härlig gröt. |
||||
Re:
Ja, Brembo är ett ganska stort företag - men det är ju viktigt att hålla isär begreppen också; Bara för att en produkt lämnat en lastkaj hos Brembo/AP Racing, så blir det inte automatiskt en "STCC-bromsskiva", eller ens en produkt med liknande specifikationer.. (och omvänt, bara för att det står "Biltema" på grejorna, så behöver det i och för sig inte vara skräp.. ![]() _________________ -- |
||||
![]() |
Racetech
![]() |
1, 2 >> 15794 besök totalt |