Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Skruva banåkabil TORCo växellådsolja | << 1, 2 11 besök senaste veckan (11446 totalt) |
Just ja! Vad dum jag är...glömde att motorn sitter längsmonterad. Jag har kollat för mycket på spräckta 9000-lådor och bilden av pinjonglös diff har fastnat i minnet.
Japp...911:or har pinjong. http://project911.luminasweden.com/l http://project911.luminasweden.com/l
Äsch...det är min bruksbil så jag låter GL5 geggan sitta kvar. Jag ha gett mig fan på att inte reaparera något förutom det absolut nädvändigaste. Har skruvat ner förgasarnålen för att få den snålare och nu åker jag billigt :-) _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
_________________ Magnus Thomé |
||||||
Beepbeep, hur länge har du haft den?
Hur länge räknar du med att ha den Dylika s.k. bruksbilar brukar ha en förväntad livslängd på "tills nästa besiktning". Men, det beror förstås på skicket. Blir lätt att man annars får byta bil en gång om året. |
||||||
Magnus tycker inte om att vi pratar om bruksbilar. Då blir det Zatzy på en gång. Det ska vara formler och slip-angle och grejjer... Så min förväntade livslängdskurva är linjär och skär X-axeln ungefär vid nyår med nuvarande Camber settings i och med att för tillfället monterade semi-slicks kommer att hamna utanför reglementet ungefär samtidigt och det kommer att utgöra en belastning på rejsbudgeten så jag får införskaffa en ny ban(an)bil då...dock tyder trenden på att nuvarande bananbils livsländskurva kommer att överstiga förväntningar betydligt då jag har inte haft några glitches under shakedown perioden och hårda rejspåfrestningar som raketen dagligen utsätts för. Jag hade också lite frågor om inställningen av rejsförgasaren men det tar jag en annan gång. _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Alltså snacket handlade om växellådesguck i diverse tappningar, och jag gled lite in på min bruksbil och vad för sorts guck den ska ha. Då livslängden på bruksbilen har direkt och omvänt proportionell inverkan på Porschebudgeten (som ägs för det mesta av Mattias) så är dessa frågor mer eller mindre on-topic.
_________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Det bästa är när man kommer till Saab och frågar dels om:
1. Olja till lådan 2. Packning till diffhuskåpan, för Saab var så smarta att dom tog bort oljepluggen till vxl-lådan så enda vägen ut för den gamla oljan är genom diffhuset. (allt för att förhindra och försvåra oljebyten i växellådan) så får man till svar : "Den olja ska inte bytas" Alla (på Saab åtminstone) verkar tro att man inte ska byta oljan på dessa lådor. Man undrar vad som legat till grund för det beslutet. och, är personalen till äventyrs införstådda med att det finns olja i vxl-lådan, då ska det vara vanlig 10W30-motorolja. Tänk om Porsche kört med sådana rekommendationer... |
||||||
Tvärställda lådor med pinjonglös diff behöver antagligen inget bättre än motorolja då det inte blir sååå högt kuggtryck i dom. Längsmonterade lådor av OG900-typ är det antagligen annan visa med. Min OG900 vergazer edition har 33000 mil på lådan och den växlar hur fint som helst med Feltema GL5 geggamoja.
När det gäller lådor utan avtappningsplugg, såvitt jag minns så var det bara tvärställda lådor i 9000 85:or som inte hade det...dom tyckte inte att det behövdes. Jag hade en sådan raket som trotts hård trimmning och 38000 mil på mätaren funkade utmärkt tills jag sålde den till en bonde som hade den till streetrace... (*snyft*). Oljan i lådan byttes aldrig så tydligen går det att köra utan oljebyte ett bra tag...annars har jag en teknisk artikel om hur man borrar ett hål rakt under diffen på sådana lådor och installerar en fasad plugg. Jag tror att tjockare olja kan tillfälligt fördröja symptomer av slitna synkringar med lite högre parasitförluster men det brukar sällan räcka längre...är synkringar slitna så är dom det. Det finns ingen mirakelkur som kan gjuta upp dom igen. P.S. Vet du möjligtvis hur mycket en fuggebestyckad och korrekt justerad 900GL ska dra på landsväg? _________________ G o r a n A m c o f f |
||||||
Min låda (gg900) saknar avtappningsplugg för vxl-oljan.
Den featuren infördes på gamla 900:an i slutet av åttitalet tror jag. Jag har ingen aning om hur mycket en förgasarutrustad maskin drar, 0.9-1 liter milen kanske. Gammelsaabar och volvosar är ju inte direkt kända för att vara bensinsnåla precis. Är den fyr- eller femväxlat? Vill du snåla till det extra mycket kan du alltid byta upp dig till en högre primärväxel, men då blir den nog en aning seg. |
||||||
Skruva banåkabil TORCo växellådsolja | << 1, 2 11 besök senaste veckan (11446 totalt) |