| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Hur påverkar bromskivans utförande prestandan?
|
1 besök senaste veckan (5888 totalt) |
|
Re:
Kan nog funka, friktionen går ju att greja med servo för lite mer beläggstryck. Värmeledningen är ju sämre, jag tror att en rätt utformning av systemet är påkallad. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re: Hur påverkar bromskivans utförande prestandan?
Mkt bra frågor
olika legeringar tillför skivan olika egenskaper. Det är lite som att jämföra med friktionsmaterialet i ett belägg; det finns inget "universalmaterial" som är bäst på allt (friktionskoefficient, tempområde, slitsyrka etc). Den kritiska delen i skivan är dess värmeexpansion i relation till temperaturen och att gjutjärn blir mjukt vid vissa temperaturer. Tänk på vad som händer inuti när en motorsportskiva växer 0,8-1,2mm i diameter vid 600 grader och dess krafter på materialet. Jag är ingen metallurg och ingen forskare i ämnet, så även för mig som jobbar med detta varje dag är det ibland svårt att sätta sig in i alla parametrar (speciellt när många legeringar är hemliga och det inte visuellt går att bedöma legering/kvalité genom att titta på skivans yta). Jag påstår att skivans legering inte har någon större påverkan på själva retardationen, men flera kunder har hävdat att de har känt en viss förbättring vid byte från enklare standardskiva till motorsportprodukt (samma beläggmaterial). Däremot så skiljer det mkt i hårdhet mellan olika skivor och dess motstånd mot nötning när man använder aggressivare beläggmaterial. Slitsarnas utformning är verkligen ett hett ämne och Arne har varit inne på funktionen. Genom olika design vill man oftast skapa mer "initial bite" samt bibehållen känsla i väta på extrema applikationer. Att införa denna typ av skivlegeringar och/eller slitsar på en vanlig standardbil är ofta en för dyr historia för biltillverkarna (som ska tjäna pengar på sina produkter). Med ett traditionellt ABS-system så kommer 99% av alla bilförare inte att märka skillnaden i bromsverkan om skivan är slitsad eller ej. Visst finns det olika typer av skivor för sprint resp endurance och där är det främst tjocklek samt förhållandet mellan skivans väggtjocklek och luftspalten mellan som är intressant. I sprintrace är det ofta högre krav på den ofjädrade vikten och då kan man använda skivor med 24 eller 36 kylkanaler. 48 är mest vanligt inom motorsport och det finns även heavy duty-skivor med 72 kylkanaler. Ju fler kanaler desto bättre termisk kapacitet och mer vikt... Några exempel på slitsarnas utformning:
olika design av kylflänsar:
_________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
|
Jag hoppades att du skulle hitta hit, Per.
Det slår mig plötsligt att ingen av rejs-skivorna på dina bilder har slitsar som går över hela skivan. Är det risk för brottanvisningar om de gör det? _________________ mvh Patrik Petersson Time Attack, är inte det bara en tidsträning? |
||
|
Den här varianten var ny för mig! Gissar att även denna variant är ett sätt att försöka minska sprickproblemet men bibehålla fördelarna med slitsar o hål?
Förvånansvärt "fyrkantiga" väggar på slitsarna. Brottanvisningar lär man ju ha tänkt på, det är väl just de de försöker undvika.... intressant! Men fattar inte
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
Det här som Per skriver om termisk kapacitet tycker jag är viktigt. Bromsgrejernas förmåga att hantera termiska transienter.
För oss vanliga dödliga hobby-trackdayåkare som åker med bara några hundra hästar och inte allt för tunga bilar anser jag att det är klart intressantare att ur denna synvinkeln ha ordning på de bromsgrejer vi redan har än att satsa på megadyra blanka värstingprylar. Jag tycker att slitsar, hål eller materialval kommer i andra hand. Däremot märker även en amatör som jag klar skillnad på nya friska grejer jämfört med slitna. Att satsa på riktigt bra pads och vätska och inte låta padsen gå ner sig för mycket innan man byter samt att kosta på sig att byta skivorna fram en extra gång under säsongen om man åkt på många banträffar, alltså byta en bit innan man närmar sig den av tillverkaren stipulerade mintjockleken (skivor till vanliga bilar är ju relativt sett ganska billiga). I en "hobbybils-standardapplikation" som inte har jättebromsar från början gäller det absolut att ha att så mycket material som möjligt i bitarna för att hålla temperaturtransienterna i shack. |
||
|
Har varit en del prat om slitsars utformning och betydelse,men hålborrat då?
Har sett,läst och hört en del om att det är ganska stor risk för sprickbildning mellan hålen. Gäller detta bara om man har gått över skivans tänkta värmeområde kanske? Porsche som exempel verkar ju ha en viss förkärlek till hålborrat som standard. Går man en sväng i depån på en vanlig trackday och tittar på lite Porsches så tycker i alla fall jag att förvånande många har olika grader av sprickbildning mellan hålen. Eftermarknadsskivor och uppgraderingskit verkar påfallande ofta vara slitsade istället för hålborrat både till Porsche och andra märken.Självklart måste ju dom tyska herrarna med vita rockar hos Porsche ha räknat på detta både en och två gånger men ändå. Inget illa menat om Porsche,har bara reflekterat över deras hålborrning
_________________ Jonas Andersson. Kör Volvo 244 Turbo på bana. Volvo 850 som brukis. Ford Sierra på vintern. |
||
|
Re:
Jag har inte tittat närmare på de skivor som visas på bilderna där hålen ligge nere i slitsarna. Då blir inte hålen utsatta för momentarn ytvärme på samma sätt. Hålen har fördelen att dels kyla men även att leda ut gaser mm. Dessa fördelar kan vara bra i racing, även om priset är att byta skivor oftare. Så brutal är den fysiska världen. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Nu får man skilja på fyrkantiga slitsar och andra fyrkantiga eller orunda avslutningar i belastade konstruktioner. För bromsskivor och sprickbildning handlar om interna belastningar från temperaturskilnader i materialet och inte från mekaniskt "våld". Som vi vet så spricker det väldigt bra även i runda hål när det gäller bromsskivor. I hålet har vi glödhetta tilsammans med kylande luft vilket är problemet. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Falk: bra input!
Jonne: Porsche tillverkar sportbilar där kunden köper en viss "känsla". Av någon anledning så inkluderar sportbilskänslan hos många att skivorna ska vara hålborrade. Fråga mig inte varför, men det måste hängt med sedan tiden när beläggmaterialen gav större gasbildning än vad dagens friktionsmaterial gör. Den enda fördelen med hålade skivor som jag ser är dess ofjädrade vikt, men det är ett högt pris man får betala i kortare livslängd (i trackday och motorsportsammanhang). Jag tror Porsche är smarta och gärna säljer/monterar nya hålade skivor vid service (som spricker förr eller senare) - bra business! I stort sett alla Porsche-kunder som frågar mig efter andra alternativ vill slippa hålen. _________________ Per Stacke 323ti E36 M3 E36 |
||
|
"Bling"/känsla faktor ska inte underskattas för slitsar heller (även om det nog finns fall där man kan hitta fördelar).
Det finns fall där de slitsade skivorna i Wilwoodkit (jo, för en del bilar duger det) kastas för släta fina varianter istället (paketpriset för kit plus extraskivor kan vara lägre än att köpa customkit). Det är inget fel med "Bling", jag har en hel del (prestandamässigt) irrelevanta saker jag med.
|
||
|
Re:
Det är inget fel med någonting i de fall man är medveten om vad man håller på med. Om jag gör blingrejor så gör jag gällande att det ÄR bling och inget annat. Bygger man en Prosche replika så ska bromsarna se ut som orginalet. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Re:
Det är tur att man inte alltid vet hur fel man har... Det skulle vara så deprimerande då
|
||
|
Re:
Jag blir aldrig deprimerad över att ha tänkt fel, poängen är att gå in i det man gör med öppna ögon. Tänk så många saker jag gjort som blivit rena skräpet, det är 5% som blir bra. Jag tar t.o.m risken att lägga ut bilder på rejsa innan jag vet att det funkar, men det är väl ett ålderstecken på integritet. _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Hur påverkar bromskivans utförande prestandan?
|
1 besök senaste veckan (5888 totalt) |