Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
993 c2 som banbil/konbane bil
1, 2   >>
3426 besök totalt
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare

Hej .
ska byta bort boxstern mot en kanske lite mer ban körar bil , vad har ni för erfarenheter ang 993.an ??

Mvh Jannis

www.BigBallsMx.com ( Smålands No1 mx butik )
www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Westfield
Stockholm
Här sen Dec 2002

Den är väl inte optimal, men hygglig

Magnus Thomé
Stockholm
Här sen Nov 2002

Forumägare
Forumägare

Det är inte en Boxter S du har då antar jag?

Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare
nope ja har en standard 204hästars maskin ..

www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Jannis, varför byta om du inte ska välja en "S" förstås?
Boxstern är ju underbart välballanserad...
Du kanske vill ha lite mer "utmaning"

Då kan du också prova en VX220turbo

Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Boxstern känns tam liksom...
sen har jag ägt boxstern nu i 3 år så tanken att byta till en s .. nej tack
993 an känns lite som en utmaning samt lite mer motor som man kan använda att köra bana me .
+ att de finns en massa trevliga motor tillbehör till 993

eller e ja ute o 'cyklar nu eller ?

finns de inga 993 or här på forumet ...??

www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
FredrikÅ
Skåne
Här sen Nov 2002

Re: 993 c2 som banbil/konbane bil

Jannis skrev:
Hej .
ska byta bort boxstern mot en kanske lite mer ban körar bil , vad har ni för erfarenheter ang 993.an ??

Mvh Jannis

Det är svårt att sammanfatta, men 993-an har "allt". Bra bromsar, underbar motor, robust konstruktion. thumbs up
En normal 993 C2, med 272 eller 285 hk räcker hur långt som helst och är i ju praktiken snabbare än en 964 RS på bana.
Mycket beror förmodligen på 993-ans bakvagn, som är en betydligt mer modern och klyftig konstruktion än 964-ans...

993-an fungerar även bra i slalom, vilket bland annat Jocke Bonér här på forumet visat med sin Carrera 2S.

Vill man åka cab så är väl Boxster S ett bra alternativ. Själv gillar jag plåttak när jag kör på bana.

Malmö
Här sen Maj 2003

Jannis skrev:
Boxstern känns tam liksom...
sen har jag ägt boxstern nu i 3 år så tanken att byta till en s .. nej tack
993 an känns lite som en utmaning samt lite mer motor som man kan använda att köra bana me .
+ att de finns en massa trevliga motor tillbehör till 993

eller e ja ute o 'cyklar nu eller ?

finns de inga 993 or här på forumet ...??

Jag har en. Kanon banbil (efter "lite" moddning ), som konbil har jag kört den väldigt lite 1 gång. Då gick det rätt bra, Jag åkte förbi en parkering där streetåkakidsen satt upp en konbana och körde två gånger, satte bästa tiden med gatdäck och sedan åkte jag hem. De andra körde 2 timmar innan jag kom och fortsatte hela eftermiddagen. Den enda som slog mig till slut med 1 tiondel var en trimmad Evo VI. Så den duger nog (även om det bara var massa Zatzyfolk (typ) som arrangerade konåkningen.

- There are places were only a racecar can take you -
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Jannis, varför inte byta upp sig till en 964 RS Absolut det grymmaste som finns (i mina ögon)!

Har en kompis som har en väldigt fin sådan och den är till salu, han vill ha
en Boxter ist

Ha det bra!

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Hmmm de låter mycket possitivt ang 993:an De känns ju bra ..
964 an e ju fin men jag vill ha de nya utförandet alltså 993.

PorscheDriver (Christian) va har du gjort med din bil ? är den en 993 c2 270hästars?

vad ska man tänka på vid köp av 993.a ?
Sitter de borrade skivor org på den ?
är de samma broms ok som på 964.an ?

många frågor nu ......

Ha de !!

www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Re: 993 c2 som banbil/konbane bil

FredrikÅ skrev:
Jannis skrev:
Hej .

Mvh Jannis

Det är svårt att sammanfatta, men 993-an har "allt". Bra bromsar, underbar motor, robust konstruktion. thumbs up
En normal 993 C2, med 272 eller 285 hk räcker hur långt som helst och är i ju praktiken snabbare än en 964 RS på bana.
Mycket beror förmodligen på 993-ans bakvagn, som är en betydligt mer modern och klyftig konstruktion än 964-ans...

har inte kört konbana med min 993, däremot en del banmöten. En lysande bil, skulle jag vilja säga (kraftigt partisk ). En standardbil behöver man inte göra mycket på, utom möjligtvis se över chassit, de som bytt (t ex porschedriver) kan säkert berätta mer om hur det känns, jag har bara hört att bilen blir SÅ mycket bättre. I höst, då jäklars ska det bytas även på min ... thumbs up För den rätta känslan föreslår jag en C2 (duckar o väntar på fyrkrafsarnas motattack )

ah, såg att Jannis postat lite:

det är hålade skivor + 4kolvsok standard varvet om. Har för mig att det är större ok än på 964C2, 993 har std samma dim som 964RS.

jag skulle inte titta så mycket på miltal, utan koncentrera mig på servicehistorik (jag är tydligen captain obvious idag ). Kopplingen brukar bytas kring 10-12k , dämparna skall gärna bytas därikring oxo. Idealbilen har exempelvis PSS-9 (dvs Bilstein) och ligger på 12-13k mil, en 1994 C2, då skulle jag våga köra den ordentligt utan att ha ångest för att lägga för mkt mil på den, med porscheförsäkringen blir det helt klart överkomligt. Ut med standardstolen, in med en Sparco, halvbur och flerpunktsbälte, kanske även en bättre ratt, and off you go

Min bil har varit hos techart och vänt, riktigt trevligt gurgel i deras sportsystem, däremot bytte tydligen inte tysken chassi i samma veva (grrr).

996 Turbo 2003
såld och redan saknad: 993 C2
PCS #8050
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Detta låter ju bättre o bättre.... thumbs up
Meningen är att ha bilen till mer bankörning men oxo slalom .
va menar du me pss-9 ?
kan man kontrolera kopplingen mer än på de vanliga sättet genom att stampa till på kopplingen ..?

hur är det med ac antispin abs mm mm ?? är de standard eller finns de inte alls

Bur och stolar e målen fast de ska nog inte monteras förän till vintern . fast man kanske ska hitta en bra bil först innan man planerar bygget ....

www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare
ok pss-9 ! nu vet ja va de e ... läste lite snabbt innan

www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Björn, problemet med 964RS är priset. Man får ju en fin 993 för samma pengar.
Vill man ha en 964 kan man ju köpa en vanlig o modda den BRA mycket innan man kommer upp till prisnivån på en 964RS.
Iof håller sig priset på en RS modell

Mitt val hade varit VX220T som dessutom ger slantar över, om man kan med att köra en Opel förståss.
Inte samma klang som Porsche...
oavsett, VX bör vara en oslagbar budget racer. 19k_ för en ett år/1000mil gammal bil. (motsvarar Elise 2)
VX turbo kostar "bara" 7k till.
Inte mycket som kan krångla på dessa. Dessutom är det en vanlig Opel motor/vxlåda i dom så service&delar är inga problem.

Måste erkänna att även om hjärtat säger (kommer alltid att säga) Porsche - får man för tusan en nästan ny VX thumbs up jämfört med en 10+ år gammal 911 som nötit mången mil...

btw, Elise 1 får du för 25-30k (5 år o några tusen mil) om en Opel är otänkbart

Visst är det tråkigt med verkligheten (=pengar)?
Har du inga sådana triviala problen förslår jag en 993RS alt 996GT3RS...

Stockholm
Här sen Feb 2003

Jannis skrev:
va menar du me pss-9 ?

chassipaket dvs dämpare+fjädrar, ställbara, kolla t ex Rennlist (forums.rennlist.com -> air cooled -> 993 och sök på "PSS-9" för lite referenser). Andra chassikit t ex på www.carnewal.com -> Suspension -> P93. Finns ju lite att välja på... :woot:

Jannis skrev:
kan man kontrolera kopplingen mer än på de vanliga sättet genom att stampa till på kopplingen ..?

uh, finns det säkert, jag gör väl på "det vanliga sättet", fast jag kan inte säga att jag är ngt proffs... Är den slut så är den, det missar man inte papper på bytt koppling är guld värt (eller närmare bestämt ca 20 lock, har för mig att Porsche tar det för ett byte). Generellt verkar många 993-ägare få ut kring 10k på sina kopplingar. Min har tyvärr inga papper på byte, passerar snart 15800mil, så den lär vara bytt eller ordentligt fiskörd Kopplingen på 993 är ett eget kapitel, läs lite på Rennlist så ser du de vanligaste "problemen", finns även bra listor på www.p-car.com/diy kring kopplingsfix. Ja, även jag lider av "sticky clutch pedal", jäkligt irriterande, håller på att jobba mig igenom diy-stegen...

Jannis skrev:
hur är det med ac antispin abs mm mm ?? är de standard eller finns de inte alls
ABS standard. Finns ett system, ABD, Automatic Brake Differential, är någon form av limited slip differential (nu är jag på djupt vatten). Relativt sällsynt, såvitt jag sett. Finns inga andra elektroniska hängslen. AC är det på typ alla bilar jag sett, men det gick tydligen att välja bort från fabrik. Finns utrustningslistor på www.p-car.com , det är ett riktigt träsk med en miljard olika kombinationer och pryttlar... happy reading! svårt att säga vad som är "rätt utrustning" för dig, jag har standardläderkit (dvs läder i stolar, halvelektriska+uppvärmda), ett stegs uppgraderat stereokit, lite extra aludetaljer här & var, taklucka, färddator, AC, TechArt sportsystem (ljudet! ljudet! ahhh), standarddämpare med sänkfjädrar (inte optimalt, men budgeten orkar inte mer just nu). Sparcon står o väntar i garaget, måste bara köra av mig lite ett tag samt fundera kring bältesfästena, fick aldrig till det där riktigt bra förra säsongen.

Jannis skrev:
Bur och stolar e målen fast de ska nog inte monteras förän till vintern . fast man kanske ska hitta en bra bil först innan man planerar bygget ....

jag lurar oxo på bur, får se när det blir...

Summa summarum måste jag säga att en 993 går förvånansvärt bra att bruksköra, förstås lite beroende på hur kräsen man är på silkeslen fjädring (det kan man typ glömma). Svängradien är modell oljetanker, om bilen är sänkt har man dessutom ångest varenda fartgupp. Den dricker i stadskörning för mig kring 1.6-1.7, landsväg ca 1.1 - 1.2. Försäkringspremien ger mig en mindre hjärtattack varje gång. Men allt det spelar ingen roll när solen skiner, vägen är tom med sköna kurvor. Vroom vroooooooooom.... vad är det Porsche säger, There is no substitute?

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Jannis
Växjö/Thessaloniki
Här sen Feb 2004

Trådstartare
Gött då blir de en 993.a
är de nonm effekt ökning me ditt techart system på ?

www.Dimtsas.com
PCS & PCSR #7755
Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Sportbilsentusiasten skrev:
Björn, problemet med 964RS är priset. Man får ju en fin 993 för samma pengar.
Vill man ha en 964 kan man ju köpa en vanlig o modda den BRA mycket innan man kommer upp till prisnivån på en 964RS.
Iof håller sig priset på en RS modell

Mitt val hade varit VX220T som dessutom ger slantar över, om man kan med att köra en Opel förståss.
Inte samma klang som Porsche...
oavsett, VX bör vara en oslagbar budget racer. 19k_ för en ett år/1000mil gammal bil. (motsvarar Elise 2)
VX turbo kostar "bara" 7k till.
Inte mycket som kan krångla på dessa. Dessutom är det en vanlig Opel motor/vxlåda i dom så service&delar är inga problem.

Måste erkänna att även om hjärtat säger (kommer alltid att säga) Porsche - får man för tusan en nästan ny VX thumbs up jämfört med en 10+ år gammal 911 som nötit mången mil...

btw, Elise 1 får du för 25-30k (5 år o några tusen mil) om en Opel är otänkbart

Visst är det tråkigt med verkligheten (=pengar)?
Har du inga sådana triviala problen förslår jag en 993RS alt 996GT3RS...

Självklart får man en fin 993:a för priset som en 964 RS står i. Men det finns inte en sekund i mitt liv som jag skulle välja en 993 c2/c4 före en 964 RS. En helt annan typ av bil tycker jag, hade valet mellan 964 RS och 993 RSCS så hade valet varit annorlunda

Sen att bygga om en 964 c2 till en RS och jämföra dessa Blir ingen RS för det. Priserna på 911:a delar är inte billiga och sen är det som du säger ang beg priser, 964 RS står sig i pris det gör inte en "c2 RS"

Nu verkar ju inte valet vara mellan en VX220 och en 993:a för Jannis så den tanken kanske är lite OT

/Björn " före detta 964C2 ägare"

Porsche 944 TURBO
Citera
Anders Frisk
Stockholm
Här sen Feb 2003

Jannis skrev:
Gött då blir de en 993.a
är de nonm effekt ökning me ditt techart system på ?

det är nog bara "ljudhästar". Verkar som att bilen även har blivit chippad, men jag kan inte tänka mig att det ger nämnvärt fler hästar. Vore intressant att mäta den, dock. Kan iof tänka mig att det finns en viss variation från individ till individ redan som standard... har försökt luska i fahrzeugbrief med mera men inte blivit klokare. Tidigare 993or (94, 95) med OBD1 och "inte varioram" dvs 272hk ska tydligen vara lättare att chippa. Jag ger väl inte så mkt för det, vi har väl alla läst en miljon trådar om sugmotorer och chip. Möjligt att ett helt system till kan ge något. 272 brölande pållar räcker för att göra bort sig i alla fall

996 Turbo 2003
PCS #8050
Citera
Sportbilsentusiasten
Sverige
Här sen Mar 2004

Namndispens
Namndispens

Du har rätt Björn.
Med modda en 964 menade jag inte att göra en RS replika, bara att kunna köpa en billigare bil o modda efterhand pengarna trillar in.
Ville bara ge ett par alternativ till en 964RS i all välmening då de är DYRA.

Jag vill OCKSÅ ha råd med en RS eller (annan kul 911) - snyft
Samt TID att kunna lägga i garaget.
Sedan kostar det ju en del i reparationer på en äldre 911...

Tyvärr verkar det som om jag får spara längre alternativt köpa en VX eller Cooper S, då det är halva pengarna om man räknar in försäkring/reparationer.

Malmköping
Här sen Nov 2002

Hittade en 993;a på mobile.de !
http://www.mobile.de/SID8Ik4TSMPzRcoiBrlr8S80w-t-vaNexlCsAsK%F3P%F3R~B . . . .

Fattar inte vad tyskar har för smak !!!

NS BTG: 9.10.21

Citera
Björn Olander
Lomma
Här sen Jan 2003

Sportbilsentusiasten skrev:
Du har rätt Björn.
Med modda en 964 menade jag inte att göra en RS replika, bara att kunna köpa en billigare bil o modda efterhand pengarna trillar in.
Ville bara ge ett par alternativ till en 964RS i all välmening då de är DYRA.

Jag vill OCKSÅ ha råd med en RS eller (annan kul 911) - snyft
Samt TID att kunna lägga i garaget.
Sedan kostar det ju en del i reparationer på en äldre 911...

Tyvärr verkar det som om jag får spara längre alternativt köpa en VX eller Cooper S, då det är halva pengarna om man räknar in försäkring/reparationer.

Förstår dig, hade precis samma tanke när jag ägde min 964:a och moddade med bur och stolar mm. Kan säga att det inte är billigt även att jag inte gjorde något med väghållning eller motor

Ha det bra

/Björn

Porsche 944 TURBO
Citera
Allmänt banåkaforum
1, 2   >>
3426 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande