Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Allmänt banåkaforum
Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning
<<   1, 2
3393 besök totalt
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Daniel Ekström skrev:
Hur reggas rallybilar då? Kanske kan vara ett alternativ, eller?

Nej, inte numera. Reglerna har skärpts så det är inget alternativ.

/Gustaf

Citera
Jörgen (Jet)
Stockholm/Skogås
Här sen Apr 2003

Daniel Ekström skrev:

Det är nog inget alternativ. Rallybilar (precis som racingbilar måste ha en vagnbok). En SBF-godkänd kontrollant godkänner bilen och skriver under vagnboken...Sen får man inte använda rallybilen hur som helst (i princip bara till och från tävling).

Men idén var god.

Laholm
Här sen Nov 2002

KristianAE86 skrev:
Lillen skrev:
Ring SBP:s tekninska så får ni svar!!

Lexan = polycarbonat i rutorna går åxå fint! thumbs up
Enligt SBP så får man ha detta i alla rutor UTOM framruta..

har både ring mejlat dem om denna fråga .. & svaret var detsamma - OLAGLIGT.

dörr-rutorna måste gå att KROSSA om bilens dörrar ej går att öppna vis en olycka.

Lexan är inte krossbart - & plexiglas är totalförbjudet (det förstår jag)

var snäll & förklara hu du gjorde med din fråga

MVH/
:.......Kristian

Det finns massor med gatregade räserbilar med plastrutor som åker i t.ex Roadsport och Michelin-Porsche Challange.

Jag hade inte det minsta problem med med mina plastrutor hos SBR senast (däremot så var dom inte förtjusta i mina raka rör och slitna R-däck)

Tror inte bilen är registrerad som ombyggt fordon (det borde väl framgå i regbeviset isf?)

Kalmar
Här sen Jun 2003

AVgasrörets tillåtna mynningsplacering är vad jag hört beroende på vart rutorna sitter på bilen. Avgasröret får inte mynna framför den bakersta öppningsbara rutan.

Cupra Leon ST VZ Extreme -25
Citera
Mattias Habenicht
Kingelstad/Svalöv
Här sen Mar 2003

Svart på vitt saxat ur Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar

8 Kap. Avgassystem

Övergripande krav

1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 - 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap.

Personbil och lätt lastbil

2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme.

Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.[

tvåtaktsmicke
Örnsköldsvik
Här sen Sep 2003

Jet skrev:
Daniel Ekström skrev:

Det är nog inget alternativ. Rallybilar (precis som racingbilar måste ha en vagnbok). En SBF-godkänd kontrollant godkänner bilen och skriver under vagnboken...Sen får man inte använda rallybilen hur som helst (i princip bara till och från tävling).

Men idén var god.

Homologerade rallybilar får inte ens köras till och från tävling. Det är bara så kallade standardrallybilar som får göra detta. Exempelvis VOCare och gruppE (ekonomi) bilar som har inredningen kvar. Tar man ur baksäte, matta och innertak så får den brukandebegränsning. Hur det är med appendixK bilar vet jag inte.

katrineholm
Här sen Feb 2004

Besikta med de nya fälgarna på??

Har införskaffat ett par 17" fälgar nu till sommaren....

Frågan är då den om jag kan besikta bilen med de nya 17" på,eller om jag skall ta mina gamla 15",eftersom jag har 205/50/15 i regbeviset.......

Går jag bet om jag kommer inrullandes på 17":arna,å måste göra ombesiktning med 15":arna monterade-Det är frågan!?

Någon som vet säkert?

// r

katrineholm
Här sen Feb 2004

nu blev det s-tan så fel......

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Hej

Så länge rullomkretsen är inom 5% och spårviddsökningen inte är för stor (normalt sett 15-20mm max) är det ingen fara att besikta med 17-tummare.

/Gustaf

Citera
Allmänt banåkaforum
Banåkarbilar VS. Svensk Bilprovning
<<   1, 2
3393 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande