Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (3393 totalt) |
Hej
Nej, inte numera. Reglerna har skärpts så det är inget alternativ. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
Det är nog inget alternativ. Rallybilar (precis som racingbilar måste ha en vagnbok). En SBF-godkänd kontrollant godkänner bilen och skriver under vagnboken...Sen får man inte använda rallybilen hur som helst (i princip bara till och från tävling). Men idén var god. ![]() _________________ Jörgen Eriksson |
||||
Det finns massor med gatregade räserbilar med plastrutor som åker i t.ex Roadsport och Michelin-Porsche Challange. Jag hade inte det minsta problem med med mina plastrutor hos SBR senast (däremot så var dom inte förtjusta i mina raka rör och slitna R-däck) Tror inte bilen är registrerad som ombyggt fordon (det borde väl framgå i regbeviset isf?) _________________ Pär Hylander |
||||
Svart på vitt saxat ur Vägverkets föreskrifter om bilar och släpvagnar som dras av bilar
8 Kap. Avgassystem Övergripande krav 1 § Bil som drivs med förbränningsmotor skall ha avgassystem bestående av avgasrör och effektiv anordning (ljuddämpare) för att hindra störande ljud från avgaserna. Bil skall uppfylla kraven för respektive kategori enligt 2 - 6 §§ samt kraven för utvändigt fordonsbuller i 10 kap. Personbil och lätt lastbil 2 § Avgasrör får inte mynna ut eller avge avgaser under utrymme för förare eller passagerare och inte heller under annan del av karosseriet, som är sammanbyggd med sådant utrymme. Avvikelser kan dock godtas om utförandet hos karosseri och avgasrör är sådant att det inte bedöms föreligga någon risk att avgaser under körning tränger in i utrymmet.[ _________________ Mattias Habenicht HMS |
||||
Homologerade rallybilar får inte ens köras till och från tävling. Det är bara så kallade standardrallybilar som får göra detta. Exempelvis VOCare och gruppE (ekonomi) bilar som har inredningen kvar. Tar man ur baksäte, matta och innertak så får den brukandebegränsning. Hur det är med appendixK bilar vet jag inte. _________________ //Mikael Jardstam |
||||
Besikta med de nya fälgarna på??
Har införskaffat ett par 17" fälgar nu till sommaren.... Frågan är då den om jag kan besikta bilen med de nya 17" på,eller om jag skall ta mina gamla 15",eftersom jag har 205/50/15 i regbeviset....... Går jag bet om jag kommer inrullandes på 17":arna,å måste göra ombesiktning med 15":arna monterade-Det är frågan!? Någon som vet säkert? // r _________________ richard sandell |
||||
Hej
Så länge rullomkretsen är inom 5% och spårviddsökningen inte är för stor (normalt sett 15-20mm max) är det ingen fara att besikta med 17-tummare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
<< 1, 2 1 besök senaste veckan (3393 totalt) |