Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport III 197 -06 (Vinterdvala, vilka mods?*)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
38262 besök totalt
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Ytterligare lite bilder:








Riktigt roligt att man fastnat på lite foton. Blir till att beställa några av dom thumbs up

_________________
Nils Erixon
Citera
qvisfr
Lidköping
Här sen Aug 2005
Inlägg: 4017



BTG?

_________________
Fredri k Q vis ander / NS BTG 8.05 / 447
PCS 9581 / BMWSC 650
BMW M3 E46 SMG 2002
Citera
Johan Sjöström
Der drüben
Här sen Dec 2002
Inlägg: 11692



Re:

Qvisfr skrev:
BTG?


Precis, allt annat är ointressant

Riktigt tokigt snygg o läcker kärra, dock tyckte jag inte den kom till sin rätt på trackshots bilden.

_________________

NS 349/7.51.80/9.07.00
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Re:

Johan Sjöström skrev:
Qvisfr skrev:
BTG?


Precis, allt annat är ointressant

Riktigt tokigt snygg o läcker kärra, dock tyckte jag inte den kom till sin rätt på trackshots bilden.


BTG is the shit thumbs up
Sist vi var nere mitt i semestern lyckades jag komma ner på ca 8:45 med blankslitna gatdäck Continental Sport Contact 3, men tror att med R-däck skulle jag kunna närma mig 8:20-8:30 kanske. Just nu känns det som det saknas lite "balls" på sina ställen (Schwedenkreutz/Pflanzgarten bl.a.) och behovet av ställbara topplagringar skulle nog kunna göra en del då nuvarande H&R ben inte erbjuder den möjligheten.

Är också lite i valet och kvalet. Har annonserat ut bilen endast i SÄLJES här på Rejsa men känner mig kluven. Antingen behåller jag Clion och stoppar i diff, ställbara topplagringar och rensar inredningen helt, köper något roligare, typ M3 E46 eller så blir det billigare busbil + kombi.

_________________
Nils Erixon
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Den ser alltid så välputsad och fin ut.
Bra och snyggt utförda mods.
Det har diskuterats mycket men gatdäck vs R-däck gör inte alls lika stor skillnad på ringen som på en vanlig bana. Skillnaderna i varvtider är ofta inte mer än några sekunder.
Jag tycker du skall satsa på en riktig stol, om du behåller bilen, som ett bra modd.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Re:

LUX skrev:
Den ser alltid så välputsad och fin ut.
Bra och snyggt utförda mods.
Det har diskuterats mycket men gatdäck vs R-däck gör inte alls lika stor skillnad på ringen som på en vanlig bana. Skillnaderna i varvtider är ofta inte mer än några sekunder.
Jag tycker du skall satsa på en riktig stol, om du behåller bilen, som ett bra modd.


Bra utlåtande av en expert thumbs up
Puts tycker jag om att ha, det ser lite roligare ut då. En vettig stol kan nog som sagt vara nödvändigt även om original Recaro är någorlunda skålade. Jag tar gärna med dig i högerstolen någon gång under säsongen och får ett utlåtande vad du tycker behövs förbättras i både spårval och biluppförande.

_________________
Nils Erixon
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Först och främst behåll bilen!

De mods jag hade priorierat är följande:

Lätta, mattor stereo och annat bröte väger hur mycket som helst.

Topplagringar och R-däck på det.

Svetsa en "harness bar" på buren så du har vettiga fästpunkter. Därefter 6-punkt & stol.

Diff är riktigt dyrt och väldigt mycket jobb att installera, jag föreslår att du testar min bil på bana någon gång så du känner hur det blir. På ringen tror jag inte du har någon större nytta av det men på svenska banor kommer du säkerligen att ha det. Jag skulle dock helt klart börja med r-däck och hjulvinklar först och utvärdera därifrån.

Funderar på Renault träffen på Gotland 12:e maj + stanna kvar och köra lite till i vecka 20. Något som kan vara intressant?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



R3 upphägning och 3 vägsben med riktigt toplagring, sen har man väghållning så man klara sig, lite lättning med inne skada ju inte, stolarna väger ju bly

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Först och främst behåll bilen!

De mods jag hade priorierat är följande:

Lätta, mattor stereo och annat bröte väger hur mycket som helst.

Topplagringar och R-däck på det.

Svetsa en "harness bar" på buren så du har vettiga fästpunkter. Därefter 6-punkt & stol.

Diff är riktigt dyrt och väldigt mycket jobb att installera, jag föreslår att du testar min bil på bana någon gång så du känner hur det blir. På ringen tror jag inte du har någon större nytta av det men på svenska banor kommer du säkerligen att ha det. Jag skulle dock helt klart börja med r-däck och hjulvinklar först och utvärdera därifrån.

Funderar på Renault träffen på Gotland 12:e maj + stanna kvar och köra lite till i vecka 20. Något som kan vara intressant?


Låter som en bra ordning Mårten, får se vad som händer under vintern framöver.
Behåller jag bilen ska jag försöka komma med till Gotland den 12:e. Vi kan höras närmare om det.

_________________
Nils Erixon
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Re:

andreasEVO skrev:
R3 upphägning och 3 vägsben med riktigt toplagring, sen har man väghållning så man klara sig, lite lättning med inne skada ju inte, stolarna väger ju bly


Topplagring står på önskelistan absolut, men en hel R3-upphängning känns som att skjuta duktigt över målet! Dom pengarna lägger jag hellre på mängder av bankörning och andra uppdateringar istället.

_________________
Nils Erixon
Citera
LUX
Luxemburg
Här sen Mar 2003
Inlägg: 796

Namndispens
Namndispens

Re:

NErixon skrev:

Jag tar gärna med dig i högerstolen någon gång under säsongen och får ett utlåtande vad du tycker behövs förbättras i både spårval och biluppförande.

Det är bara att hojta till.

_________________
Thomas W
Mehr sein als schein
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Re:

NErixon skrev:
andreasEVO skrev:
R3 upphägning och 3 vägsben med riktigt toplagring, sen har man väghållning så man klara sig, lite lättning med inne skada ju inte, stolarna väger ju bly


Topplagring står på önskelistan absolut, men en hel R3-upphängning känns som att skjuta duktigt över målet! Dom pengarna lägger jag hellre på mängder av bankörning och andra uppdateringar istället.


beror ju på får man tag på R3 grejer för bra pris så är det värt att, ska man betala renualt rek pris så kostar bara bakvangen utan dämpare en 50k

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Re:

andreasEVO skrev:
NErixon skrev:
andreasEVO skrev:
R3 upphägning och 3 vägsben med riktigt toplagring, sen har man väghållning så man klara sig, lite lättning med inne skada ju inte, stolarna väger ju bly


Topplagring står på önskelistan absolut, men en hel R3-upphängning känns som att skjuta duktigt över målet! Dom pengarna lägger jag hellre på mängder av bankörning och andra uppdateringar istället.


beror ju på får man tag på R3 grejer för bra pris så är det värt att, ska man betala renualt rek pris så kostar bara bakvangen utan dämpare en 50k


Känns som att skjuta över målet iallafall. Ser faktiskt inte anledningen att lägga pengar på det. De uppdateringar jag tänkt göra i vinter kommer jag hålla mig till.

_________________
Nils Erixon
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006
Inlägg: 3839

Moderator i ett av underforumen

Clio Cup bilen har inte delad bakaxel så jag har lite svårt att se vad man skulle vinna på det om man som Nisse vill bygga en snabb banbil?

_________________
Mårten Dignell - Clio Sport 182
Rejsas Renault Sport sektion
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
Clio Cup bilen har inte delad bakaxel så jag har lite svårt att se vad man skulle vinna på det om man som Nisse vill bygga en snabb banbil?


Håller med dig fullständigt Mårten! Tror jag hittat en som kan hjälpa mig med topplagringar nu också.

_________________
Nils Erixon
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



Re:

Dignell skrev:
Clio Cup bilen har inte delad bakaxel så jag har lite svårt att se vad man skulle vinna på det om man som Nisse vill bygga en snabb banbil?


längre fjädringsväg, induviel dämpning bak och inte på hela axel, enkelt att dom inte använder det på cliocup bilar, då det är enhetsbilar och ska vara billigt, i r3 klassen är olika bilmärken så där behövs varje uppdatering som går att få, för att åka snabbast, R3 upphägning är snabbare än orginal helt klart

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
andreasEVO
växjö
Här sen Okt 2007
Inlägg: 243



har det blivit några uppdateringa i vinter nu?

_________________
Andreas Sigfridsson
www.asmotorsport.se
Hybrid skydd, Stilo, Sparco, Alpinestars
Citera
NErixon
Uppsala
Här sen Feb 2004
Inlägg: 708


Trådstartare
Bilen är såld till ny, förhoppningsvis lycklig ägare i Grästorp.
Roligt att den blev kvar bland Rejsa-medlemmar, återfinns numera här:
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=80288

_________________
Nils Erixon
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio Sport III 197 -06 (Vinterdvala, vilka mods?*)
<<   1, 2, 3, 4, 5, 6
38262 besök totalt
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande