| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna huvudcylinder...
|
2372 besök totalt |
|
Beräkna huvudcylinder...
Har plöjt massor här på forumet och på nätet kring hur man beräknar bromssystem men blir inte klok på det. De excelark som florerar har antingen varit otilgängliga eller oberäkneliga och när jag försökt använda Görans (Hemipanter) exempel får jag inga rimliga värden när jag räknar på våra grejer. Den öppna frågan är egentligen storlek på huvudcylindrar. De andra delarna är mer eller mindre spikade. Genomgående har vi försökt hålla oss till standarddelar när det gäller ok och skivor för att hålla ner kostnaden. Har tänkt mig bromsvåg för att kunna finjustera mellan fram och bak men vill ju sikta någorlunda rätt på storlekarna där från början. Så här ser det ut ungefär: Mittmotor bil. Beräknad färdig vikt 850 kg. Viktfördelning ungefär 40/60 (fram/bak) Fram Bromsok: 60 mm kolv Skivor: 260 mm Bak Bromsok 57 mm kolv Skivor: 260 mm Utväxling på pedalen blir ungefär 5,5 ggr. Någon som kan ge mig ett handtag med uträkningen? _________________ /Mattias Björklund |
||
|
Re: Beräkna huvudcylinder...
Du måste ha totala kolvarean för alla fram och bak ok. Det måste vara mer än EN 60 mm kolv fram. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Vi har byggt med fram-ok från en Scorpio och det är ju flytande ok med 1 kolv. Menar du att inte enkolvs-ok fungerar ihop med bromsvåg eller att det är för klent i allmänhet?
Bak är ungefär samma fast oket är tänkt att komma från Citroen XM då den har handbroms i främre oket som verkar väldigt smidig att använda. _________________ /Mattias Björklund |
||
|
Aha.
Sierra med samma framok/skivdiameter utan ABS har huvudcylinder med 25,4 mm borrning. Nu har den bilen servo, ska du köra utan med pedalutväxling på "bara" 5,5:1 kan det vara idé att gå ned ett par steg, till 22,2 mm kanske (satt på vanliga Sierra). Men, du har en mittmotorbil med skum viktfördelning jämfört med en normalbil, så helst skulle jag rekommendera en bromsvåg (vilket du kanske hade tänkt?). Då kan du köpa lite olika cylindrar att testa med för att hitta bra grundbalans. Jag skulle nog handlat 2 st 0,75" (19,05 mm) och en 0,7" (17,78mm) till att börja med. Cylindrarna är så billiga att det brukar vara värt slanten att handla ett par extra för att kunna testa, de går ju alltid att sälja senare. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
|
På ett enkolvsok räknas ena kolvens area *2 så i ditt fall blir det följande.
60mm diameter =d 2((d/2)^2*pi)*2=11310mm^2 = totalt fram (båda oken) 57mm diameter=d 2((d/2)^2*pi)*2=10207mm^2 = totalt bak (båda oken) Area på huvudcylindrar: 0,625=198mm^2 0,70=248mm^2 0,75=285mm^2 på 60mm blir utv följande 0,625=57 0,70=46 0,75=40 på 57mm blir utv följande 0,625=52 0,70=41 0,75=36 _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Sorry, jag hann inte kola mer förän nu, Michael har ju redan räknat åt dig. Sakans bara X pedalutväxlingen. Då ser väl siffrorna normala ut. Sedan som Gustav föreslår är 22 mm framcylinder bra, menn jag skulle nog t.o.m välja 19 med ledning av 60 dia kolv ok. Bak är det värre med balansen, men titta vilka proportioner det är orginal i utväxling fram bak, och räkna om med utgångspunkt från 19 eller 22 framcylinder.
mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
|
Ok, då är jag lite klokare. Hänger med på dina beräkningar Michael.
Pedalutväxlingen blir på det pedalstället som vi skissat på ungefär 5,5 men funderar på om man kanske skall öka detta något (synpunkter mottages tacksamt även på detta). Men anta att vi kör med 5,5 ggr. Då ger väl detta med en 0,7" HC på framkretsen 46*5,5 = 243 Men hur vet jag då att det är lagom? _________________ /Mattias Björklund |
||
|
Re:
Jag har själv 200:1 och det är rätt tungtrampat, jag tror en normal dam skulle få svårt orka låsa bromsarna. 250:1 är körbart för de flesta, men fortfarande tungt. Det spelar ingen roll om du grejar utväxlingen med pedalarm eller olika huvudcylindrar, det är totalutväxlingen som gäller. mvh Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||
![]() |
Skruva banåkabil
Beräkna huvudcylinder...
|
2372 besök totalt |