| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Elsystem i racebilar?
|
15996 besök totalt |
|
Elsystem i racebilar?
Hej Nu äntligen har det infunnit sig lite tid för att göra något vettigt med mitsun min efter ett uppehåll på nästan ett år. Hursom så rev jag dän instrumentpanelen dels för att få plats att svetsa bur och för att jag behövde komma åt ABS:ens ECU. Det ät troligtvis den som jävlas och därför funkar inte abs:en. Jag planerar fortfarande att bien ska bi gatlegal. Hursom så blev jag chockad av alla kabar och skit som fanns bakom/under instrumentpanelelen. Har identifierat åtminstånde 6 system spm jag kan riva ur totalt. Jag har då två aternativ... 1. Riv ur klabbet och återmontra det som har med motoreelektronik och ABS. Nymontera all övrig el. 2. Bena ut kabel för kabel som ska bort, behålla original kontakter mm. Batteriet ska flyttas till skuffen och jag funderar på att flytta lite reläer och säkringar från motorrummet för att få lite trevligare motorrum, dessutom kan det vara trevligt ed automatsäkringar till vissa viktiga funktioner. (kylfläkt, abspump mm.) Hur har ni andra som byggt bilar som är "gatlegala" racebilar? Med vänlig hälsning, Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Jag kopplade bort allt som inte behövs, sedan klippte jag alla onödiga kablar (lösa ändar), man spar en hel del vikt
|
||
|
Här har det gått "all-in" och kör med "Smartwire by Racepak". Relälöst, säkringslöst och med full kontoll/loggning
http://www.miataturbo.net/showthread Lite kommentarer om SmartWire i post 32 http://www.miataturbo.net/showpost.p Inte billigt, men kan med massor av arbete fås att bli jättebra. Eh, "gatlegalt", det beror väl på vad som måste fungera (tejpad batteridriven skyltbelysning som lyser konstant de 20 minuterna under besiktningen tex (billig pannlampa på låg effekt))? (E-märkt, nja...)
Om du har en nyare bil som behöver fungerande OBD-II så är det lite kämpigare att vara kreativ. CAN-Bus är ännu jobbigare. |
||
|
#2!
Jag har byggt nytt på min tävlingsbil och det var ett otroligt stort jobb och då är det ändå en bil från -77(!) Det är lååångt mycket mer än bara tråd från A till B som är ett elsystem... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
|
Jo att det är vanskligt vet jag.
Jobbar med båtar dagligen och har byggt en antal elsystem åt kunder, så den biten är inga problem, vad det gäller förståelsen och jag är också medveten om att det är mycket mer jobb än man tror. I båt brukar vi räkna på minst 20 timmar om man drar allt snyggt, prydligt och nytt. (beror på storlek och komplexitet också, men standardbåten som är bebolig mm.) Det jag saknar i bilens elsystem idag är framför allt överblick. Är en milijon (överdrift) kablar som går åt olika håll och som inte är uppmärkta.
Bör vara en och annan tråd där som går att tabort... Skulle vilja ha ett elsystem som är tydligare och därmed snabbare och enklare att felsöka vid fel, (t.ex. vid sidan av banan) Vilket i så fall skulle motivera alternativ 1. Komplexiteten motiverar alternativ 2. Det är alltså inte lätt att bestämma sig hur att göra. Nästa fråga. Vågar man gå ner på 25mm2 som strömkabel från batteriet i skuffen fram till startmotor och generator, rent elektriskt är det på det berömda håret om man räknar på 200A i startström... eller kan man tolerera högre spänningsfall i en rejsbil? Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Jag kör med 21mm2 kabel i min bil
200A känns lite högt Har räknat lite Startmotorn är på 1,4kw det blir ju 1400w vid 13,8 volt blir det ca 100 Amp Jag avrundade kabeln till 3,5m för enkelhetens skull. Då får vi följande 50mm2 3,5*0,000386 ohm per meter = 0,001351 ohm * 100amp =0,1351 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 13,5W 35mm2 3,5*0,000554 ohm per meter = 0,001939 ohm * 100amp=0,1939 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 19,4 W 25mm2 3,5*0,000780 ohm per meter = 0,00273 ohm * 100amp=0,273 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 27,3W 21mm2 3,5*0,001 ohm per meter = 0,0035 ohm * 100amp=0,35 volt spänningsfall Effektförlust i kabel 35W Strömmen & spänningen kan variera lite upp & ned men det är ju väldigt små föluster med alla kablarna( alla kablar har inte samma spec värt att tänka på om man köper men skillnaden brukar vara försumbar vid dessa grovlekar) Här finns det vikt att spara Vikt en 21mm2 väger i 3,5m 0.7kg Vikt en 25mm2 väger i 3,5m 0.9kg Vikt en 35mm2 väger i 3,5m 1,2kg Vikt en 50mm2 väger i 3,5m 2,4kg _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Är mer eller mindre endast startmotorn som begränsar hur liten area på pluskabeln man kan ha på en racemotor om man flyttar batteriet till skuffen.
Du kan ju prova att dra 16mm2, startar bilen så kommer det att räcka. Om vi tittar på Michaels uträkningar så är det inte hela sanningen, startmotorn har tyvärr en strömspik (läs startström) som kan vara ända upptill 10 gånger märkströmmen så riktigt i början så kan en startmotor dra upptill 14000W, nu är det nog inte 10 gånger märkströmmen på just en startmotor men man kan nog räkna på iaf 3 till 5 gånger. _________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
Men den spiken är inte lång så effektutvecklingen & därav värmeutvecklingen i kabeln blir försumbar om man ser till hela startsekvensen. _________________ Michael Bäck BMW 328is -84 BmwCup #50 |
||
|
Om man har en lite större motor samtidigt som man vill ha ett pluttlitet batteri för vikten skull så borde större spänningsfall pga litet batteri plus spänningsfall i lång kabel bli en fråga att ta hänsyn till för att orka dra runt motorn? Har ingen erfarenhet från verkligheten utan tänker rent elteoretiskt här
Batteri väger ju mycket så hellre spara flera kilo där än på kabeln. I teorin alltså
_________________ Magnus Thomé
|
||
|
nu drar du ju iof tåtar i tjänsten... men...
Jag skulle göra som så att jag tar bort varje härva/stam med identifikation på vilken kontakt/anslutning som är till vad. Sedan linda av tejpen och ta bort det som inte skall va där o sen linda om eländet. _________________ Mats Andersen |
||
|
Re:
Jo det är precis det jag kallar alternativ 2. Tror det blir den lösningenfaktiskt. Man kan ju alltid dra nya kablar senare, eller så får man en anledning till att dra nytt när skiten slutar fungera för att man tänkt fel... Ska försöka minska antalet kablar så mycket det bara går. Ny kabelstam går ganska fort att göra om man har färdiga scheman och exakta längder och kontakter på kablarna, så är det aldrig när man jobbar eftermarknad så att säga eller drar om i bil. Visserligen kan man få en hum om längder mm, av den gammla kabelstammen men det förutsätter att man gör alternativ 2 först ändå... Dock blir det nog ett VEMS motorsryrningssystem i bilen ganska snart. Med vänlig hälsning, Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Trean
Tycker du gör rätt i att rensa bland kablarna! Det är ju faktiskt så att saker som inte finns har tre egenskaper: de går inte sönder, de kostar inget och de väger inget!
Jag hatar el själv, men tog mig faktiskt i kragen när jag byggde tävlingsbil av compacten. Jag nystade upp hela kabelhärvan och satte mig i bilen med kopplingschema, multimeter och avbitartång. Och efter ett par kvällar så hade jag fyllt en papperskass med kablar. Tror den vägde strax under 10kg. Det gäller bara att vara systematisk. Jag började vid förbrukaren som jag ville ta bort, sen följde jag kablarna hela vägen och klippte dem. Och bilen startade faktiskt
Nu när jag byggde tävlingsbil av touringen så kastade jag ut allt, och byggde eget. Och det är faktiskt inte så mycket kabel som behövs. Rita bara en skiss först så du vet vad som ska kopplas och hur många trådar du behöver...... Lycka till! _________________ Martin Skoog |
||
|
släng allt, bygga ett folkrace-elsystem, komplettera med andra nödvändiga kablar..
skippa alla avancerade kopplingar.. nått simpelt relä här och var duger oftast fint.. är man noga kan man sätta dit hängsäkringar lite överallt.. _________________ //Johan Karlsson |
||
|
Håller på och samlar delar till en Ford F100 -56 Pickis.
Jag fick med ett universal kabelkit från Painless Wiring när jag köpte bilen. Men, det blir nog ett intelligent system från ISIS Power istället. http://www.isispower.com/index.html Nu är det en Pickis och inte en räjsbil så det är väl lite mer som ska kopplas in. Men, även för en räjsbil borde det underlätta med ett intelligent system. _________________ Hans-Olof Blom |
||
|
Fyran:
Gör nåt annat... Om man kan spara 10kg på ett elsystem som fungerar korrekt, så vore det det absolut sista jag skulle lätta. Ändå är min profession el-relaterad. Att tex skrapa underredsmassa är betydligt enklare, bilen funkar även när man inte orkar skrapa mer. Eller i mitt fall så skulle jag kunna banta dom kilona själv.
_________________ Samuel Hyving Lekbil: Chrysler PT Cruiser GT |
||
|
Re:
Syftet är inte i första hand att banta bort 5-10kg. Då har du rätt, utan syftet är i första hand att göra elinstallationen enklare och mer lättöverskådlig för att minimera ev. felsökningstid. Mvh Magnus _________________ Magnus Zotterman |
||
|
Kom att tänka på en sak ... du som jobbar med båtar borde ju ha koll på automatsäkringar som finns till båtar?
Borde ju vara väldigt smidigt att montera sådana på lämpligt åtkomligt ställe för väldigt snabb återställning av skickad säkring iaf.
_________________ AIexander StenvaII |
||
|
Re:
Det var ganska länge sen man kunde lista ut vart alla kablar går och vad dom har för funktion tyvärr. Moderna bilar är oftast helt hopplösa om man inte har teknisk dokumentation för det sitter boxar överallt som har inbyggd logik. Inte lätt att lura ut var kablarna har funktion när dom går i en fet stam mellan två olika boxar... _________________ /Mats Strandberg onemanracing.com BMW 330i -05 |
||
![]() |
Skruva banåkabil
Elsystem i racebilar?
|
15996 besök totalt |