Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Skruva banåkabil
Söker en liten bromsservo
3 besök senaste veckan (8949 totalt)
Ivanko
Halmstad
Här sen Mar 2006

Trådstartare

Har tyvär ingen plats för org bromsservo på min bmw m3 e30..

Har ni några förslag på en lösning till mig??

Alltså så liten bromsservo som möjligt, annars får jag köra utan men det blir jobbigt i längden;-)

http://www.garaget.org/Ivanko
Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Här är en till som också är intresserad av litet bromsservo...
Citera
Söder
Halmstad
Här sen Jan 2003

Använd större skivor och ok

Kör ju bra mycket större skivor samt ok på 155:an, känns faktiskt bättre utan servo än med. funderar på att ta bort servot på 75:an med faktiskt!!

Alfa 75 TS -89 Lekbil
Önos Osäkert!!
Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

VW Polo har en liten servo, diameter under 200 mm. Fabrikat Ate.
Fästena mot torpeden är fyra pinnskruv och tryckstången från pedalen är en enkel gaffel med sprint genom pedalarmen.
Jag kan mäta och ta en bild, har en sån servo liggande som ska hamna i Commodoren nån gång är det tänkt.

And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

Re:

Anders Karlsson skrev:
Jag kan mäta och ta en bild, har en sån servo liggande som ska hamna i Commodoren nån gång är det tänkt.

Ja tack! Hemskt gärna!

Låter precis som vad jag är efter i alla fall thumbs up
Citera
Ivanko
Halmstad
Här sen Mar 2006

Trådstartare
hmmm

Polo är för stor för mig:-(

http://www.garaget.org/Ivanko
Citera
^MeTaNoLiC^
Vänersborg
Här sen Maj 2003

nissan micra och diverse andra små skitbilar brukar ju ha små bromsservos.. annars kanske man ha en som går på samma system som servopumpen likt kontruktionen på en del amerikanare m.fl..

Skellefteå
Här sen Dec 2002

Nissan Micra (1980-talsmodellen) är det minsta jag känner till, jag kan inte måtten men har ett sånt i Caprin. En fördel är att Nissan finns med en massa olika dimensioner på huvudcylindrar som passar på servot. Smidig montering också.

Jättesmå servon ger ju liten servoverkan så därför finns liksom inte hur små som helst. Hydroboost som Metanolic nämner är en variant, elservo från till exempel Ford Sierra/Scorpio ABS en annan, men hur man än gör tar det plats.

Är det riktigt trångt så är det oftast bättre att köra utan servo och ändra pedalutväxlingen, eller bygga om pedalstället så man får huvudcylinder och servo på andra sidan torpedväggen. Det finns lösningar för att montera det på tvären om det ger mer plats.

/Gustaf

Citera
And ersJepp sson
Lund
Här sen Feb 2003

När man googlar elservo scorpio är det i princip bara dina poster som kommer upp på olika forum.

Som jag förstår det, är det alltså en elassisterad bromscylinder och inte ett stand-alone-servo? Dvs om man tex vill ha en annan cylinder av någån anledning kan man inte använda sig av scorpiomodellen?
Annars var det ju en tilltalande lösning.
Jag har konverterat till elservo på styrningen så det hade varit smutt att elservo på bromsarna också thumbs up

Post #35 finns en bild;
http://www.fordclubsweden.se/forum/showthread.php?p=543607
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002

Ja, precis så är det. Dessutom är det är en rätt klumpig lösning som inte sparar så mycket plats, jag hade tänkt använda det i Caprin men skrotade idén av den anledningen.

Det finns nån firma i USA som gör helt externa elservon men deras lösningar var rätt dyra. I en rejsbil/banbil tror jag mer på att ändra pedalutväxlingen. En sak mindre som kan gå sönder :-)

/Gustaf

Citera
Anders Karlsson
Jönköping
Här sen Apr 2003

Här kommer ett par bilder på ett rostigt bromsservo från en Polo!

Diametern är mellan 195-200 mm, äger inget skjutmått som är tillräckligt stort.

Tryckstången är lite mer än 200 mm från baksidan av servot. Hålet i gaffeln är 10 mm.

C/C måttet mellan fästhålen på huvudcylindern är 60 mm, delning mellan skruvarna på baksidan är ca 70 mm.

per_cooper
Bergeforsen
Här sen Sep 2005

Finns lösa bromsservo som man kan placera lite vart man vill, Amazon sport hade vet jag, även gamla Mini.
Dock så tror jag bara att dessa hade enkretssystem, men man kan kanske bygga om till flerkrets.

http://www.minispares.com/Shop.aspx?ty=sv&cid=0407&title=Brakes~Servos

http://www.minispares.com/Product.aspx?ty=pb&pid=38542
£138 för en ny servo låter ju inte så farligt, så kanske man kan ha en servo till varje krets.

I princip TROR jag att dessa monteras "in-line" på en bromsledning och sen drar man bara dit vakuum.
Citera
Skruva banåkabil
3 besök senaste veckan (8949 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande