Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar VW Jetta GT 16V -87 - Dvala och stillestånd. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (15575 totalt) |
Hallå alla.
Här kommer lite info om bilen. Det är en VW Jetta CL ursprungligen. Bilen inköptes i Januari -04. Min förra banbil såldes pga bruksbilsbehov.' Nu fick jag äntligen chansen att bygga mig en egen leksak för bana och gata. Bilden visar en nyhämtad Jetta. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Japp , Jetta är coool.
Motorn blir en VW GTi-motor. En 16V KR utan katt 139 Hk orginal. orginal Låda till Golf/Jetta 16V. Bilen kommer att Regbesiktas som tvåsitsig med Bur , Riktiga stolar och plastrutor (pc). Inredning och div är rensat ut ur bilen. Chassie blir till att börja med en vanlig sportsats. Bak sitter just nu Sachs Advanced Sport dämpare och fjädrar. Fram blandad kompott , vad somfanns hemma Just nu iaf , VR6 sportfjädrar och Kortare Dämpare till GTi. Bromsar blir till att börja med GTi orginal. Skivor runt om. Samt att buren är beställd men har inte anlänt ännu Mer kommer väl så småning om _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Vento på ringen skulle vara något de
VR6:an skulle få sträcka ut lite då. En sådan Ringendekal skulle jag vilja ha på min bil åxå. Men det får vänta till man besökt och kört på banan. Här är en bild til iaf. Motorn urplockad tidigare men nu åxå det andra på G att rensas ur. Skärmar bort och lite fix där åxå. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Här några nya/gamla bilder.
Instrumentbrädan mm åxå lös på denna bild. Dessa bilder är dock lite gamla nu. Har hållit på sedan början på februari med bilen. Bilder kommer allt eftersom.......... Här en till. Blir ju ganska rent innunder all skit och gammalt. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Nja vet inte?
Jag har både tid och ork. Plats i en bilverkstad och alla verktyg. Men tillvägagångssättet är det man funderar lite på. Har ju läst igenom en monteringsanvisning på Svets o Smide lite snabbt! Så en kort liten uppfattning om läget finns. Men har inte gjort det tidigare bara. Har åxå många års rally intresse och har i princip varit på rally och rallycross sen barnsben. Så jag har ju iofs en bra uppfattning om HUR det skall se ut. Men mindre koll på HUR det skall monteras. Bara allmänna knep och tips bara!? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Detta är lite vad jag lyckats samla ihop:
Börja med framdelen. Fäst stagen från främre bågarna fram till fjäderbenstornen svetsa utanför bilen. Ställ in främre bågarna. Punkta fast strävan över framrutan. Fäll ner hela rasket (så främre bågarnas tänkta fästpunkter i huvudbågen vilar mot golvet). Svetsa båda fogarna på strävan över rutan. Huvudbågen kan man antingen ta hål i golvet och sänka ner (så man kommer åt att svetsa övertill vid infästningarna mot främre bågarna) eller så kan man bygga små lådor av 3 mm plåt och mha spännband dra ihop huvudbågen så den kommer ner och man kan svetsa ovan på. Använd spännbandsmetoden för att komma åt att svetsa dörrsträvorna. Montera nedre tvärsträvan på huvudbågen sist. Dörrsträvorna blir enklare om man gör dom demonterbara. Svets&Smide har detaljer för att göra dom demonterbara. |
||||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php
där finns några bilder på bur!!! förvisso en mk1..... glömde göra hål i golvet för huvudbågen så jag fick ta hål i taket istället.. men det gick ändå!!! _________________ M.v.h Nils Olofsson |
||||
Ett av sätten man kan göra för att komma åt att svetsa runt HELA buren uppe vid taket..... ett annat sätt är att ta bort hela taket och sen svetsa dit det igen...... |
||||
Har åxå en annan fråga om nån kan svara på den?
På min bil sitter det ju fyra dörrar. Detta blir lite problem ju. Jag har fått för mig att ha bågen stående på kanten där sätet tidigare satt. Inte i försänkningen dörr de tidigare passagerarna hade fötterna. Men då kommer den mitt för dörrarna. Det medför att den främre bågen blir lite lång vid en första anblick? Sen så står den ju en god bit bakom dörrstolpe mm. Varför jag vill ha den till att stå där bak är för att det inte blir mycket rum mellan stolar och dörrstolpe. Då kommer det inte att gå så bra att justera stolarna i längsled? Sen ryms ej plattorna inte för att fästa buren där heller? Blir nog till att montera ett hjälmkrossarstag åxå för lite extra förstärkning på främre burdelen?? Låter detta bra eller bör jag tänka om?? _________________ Jocke Hellqvist. |
||||
Normalt så sitter huvudbågen bakom B-stolpen även på en tvådörrars bil så i ditt fall med fyra dörrar så kommer huvudbågen att hamna "i dörrhålet" på bakdörren för att komma bakom dina stolar.
Dessutom kommer du lättare till att svetsa genom dörröppningen där bak _________________ //Robban Livsnjutare, inte bara med hjälp av bilar... http://robsonsblogg.blogspot.se/ |
||||
Ett tredje är att punkta fast bakåtsträvorna och eventuellt bältessträvan på huvudbågen och sen lyfta ur allt ur bilen och helsvetsa på bänken. Där kan man även bygga på snestaget och "stumparna" till främre bågen. Bra med stora dörrar ibland... _________________ David Lindblom |
||||
Våra race- och banåkarbilar VW Jetta GT 16V -87 - Dvala och stillestånd. | 1, 2, 3, 4, 5 >> 5 besök senaste veckan (15575 totalt) |