| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Ventilerade skivor, kylning utsida vs insida
|
1 besök senaste veckan (2115 totalt) |
|
Håller på o plocka ihop alla delar igen för att montera ihop min banracer som senaste åren varit pallbocksracer. Tänkte dra lite kylslang till bromsskivorna fram, men såg att skivorna jag hade liggandes (kommer från en standardbil fwd) har öppningen i skivans centrum för kylning på utsidan/fälgsidan . Jag hade ju tänkt mata kylluft genom centrumet på baksidan. Är det bara o byta skivor till en annan modell eller går det att få det o lira med dessa skivor också?
Eller får en sån skiva tillräckligt med kylluft genom fälgen? Några ideér eller tankar kring detta? _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||||
|
Skivorna får sin kylluft igenom fälgen så jag tror inte att det är nån större ide att dra kylslangar ifrån fronten.
Däremot har sådana skivor ett ganska trångt inlopp till ventileringen. Jag kör skivor med inloppet till ventileringen ifrån utsidan och det fungerar utmärkt om skivan är tillräckligt dimensionerad. Renault Clio Sport har sådana skivor orginal och Lotus Elsie S1 modell om jag inte minns fel. http://www.eliseparts.com/products/s Man brukar ventilera ifrån utsidan om man har skivor som har kort avstånd mellan fälgens anliggningsyta. Orsaken är mindre spänningar i skivan om jag minns rätt, har läst det någonstans. Om man däremot dimensionerar bromsskivorna så att de ligger precis på gränsen till att bli för varma tror jag att man kan använda med en mindre (och lättare) skiva med ventilering ifrån insidan om man drar kylslangar ifrån fronten. Detta gäller ju även flytande skivor. Personligen har jag hellre lite överdimensionerade skivor och ok, då kan jag kan köra med i princip standard belägg och få billiga belägg och skivor med låg slitage. Att jag sen tappar lite tid på banan pga lite tyngre bil och högre ofjädrad vikt kan jag leva med. Jag lägger hellre de pengarna jag sparar på att köra fler träffar. Jag hade prövat med de skivorna du har om du inte måste bygga okfästen speciellt för de skivorna. _________________ Renault 5 GTE -88 |
||||||||
|
Re:
Det är ett bra tänk. När man optimerar bygget så blir inte fördelarna lika stora som konsekvenserna. Det är så mycket saker på en "vanlig" bil som sätter begränsningarna i alla fall så att gå extremt på vissa delar är ingen poäng. Lite större skivor och snällare belägg funkar bra över ett bredare temperaturregister dessutom, särskilt om man vill åka hem med bilen efter banträffen också. Göran _________________ Hemipanter Göran Malmberg
|
||||||||
|
Jag har sådana skivor på min bil sedan många år. Mitt val av skiva bestämdes av att måtten skulle vara så lika originalskivan som möjligt då originaloken skulle behållas. När jag gjorde konverteringen från solida till ventilerade skivor hade jag inte planerat att tryckmata centrum. Om jag hade gjort konverteringen idag hade jag gjort mig större besvär för att hitta skivor med invändig matning. Min bestämda uppfattning är att luften i fälgen rör sig inifrån hjulhuset och ut genom fälgen. Jag grundar den teorin på det faktum att bromsdamm hamnar på utsidan av fälgen och inte bara på insidan. Kylluften är alltså delvis "begagnad" när skivan suger in den. Att med en slang eller luftstyrning öka genomströmningen inifrån och ut anser jag skulle förbättra kylförmågan. Detta skulle man kunna göra med en slang som blåser parallellt med nedre bärarmen mellan fälgen och skivans ytterkant.
Guson _________________ Tomas Gunnarsson |
||||||||
|
Re: Ventilerade skivor, kylning utsida vs insida
Vad för bultcirkel har du? Är det 4x100? Till bilar från VW t.ex Golf 2 & 3 finns det dessa skivor MEN med hål i centrum. Då går det att få igenom luft i centrum. Då för modeller som har 4x100. Golf G60 som har 280mm skiva. Och för bilar med 5x100. Golf GTi , GTi 16V & VR6. Dessa har åxå 280mm skiva. Sök skiva som Brembo säljer. Det är en oslitsad oborrad orginalskiva MEN man måste kolla så den har hålen. Finns samma skiva men utan hål. Nackdelen är att viss luft kan smita ut då sidan mot fälgen är öppen. Tips iaf. _________________ Jocke Hellqvist. |
||||||||
|
Re:
Tack för input!
Det är standardskivor från en 600-700 kg tyngre bil, så det känns inte som det är för lite mtrl i skivorna. Kommer pröva med dem som dem är till att börja med, är ju inte värre än att jag får modda lite i efterhand. Men bilen är ju en "trackday"-bil för lite klubbträffar o liknande så det känns som att det kommer funka helt ypperligt. Fick lite lätt hybris när jag skulle måtta på kylslangar o plåtar o skivkräket hade hålen på fel sida! Men det blir nog bra iallafall nu, mindre jobb till en början ialllfall.
Blir så till en början, större skivor o snälla belägg har ju bara 8,5mil till Kinnekulle ring så då är det ju fint o slippa traila.
Bra idé med leda kylningen på alternativspår, får bli första åtgärd om det vill gå för varmt efter lite tester.
Bultcirkeln är 4x100, tyvärr har ju min gamla opel skivan skruvad bakom navet orginal med en egen bultcirkel.. Men nu blir det en adapter alternativt ett nytt nav som passar på min nya skiva som är 302x28. Men det kan ju funka med en skiva som har hål i centrum också. _________________ Mvh He nr ik Tj ul an der Opel Ascona A 16v |
||||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
1 besök senaste veckan (2115 totalt) |