Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
Våra race- och banåkarbilar Toyota Mr2 TURBO -95 | 1, 2 >> 11566 besök totalt |
Hej allesammans.
Tänkte dela med mig av en tråd på mitt nya projekt. Jag åkte tidigare Mr2 N/A -95 (finns kvar i garaget till salu för den som är intresserad av en kul, billig trackdaybil ). Men när jag sprang på en annons på Toyotaklubben på en Mr2 turbo, oregistrerad Japanimport till ett mycket förmånligt pris blev jag intresserad. Tanken först var att köpa bilen för att ta motorn till min andra Mr2, men väl på plats beslutade jag mig för att försöka få den registrerad. Väl hemma och några telefonsamtal senare var allt grönt. Lite småsaker var tvunget att göras för registreringen, samt intyg skulle skaffas. Nu är intygen här, jag har fixat de som ska göras så nu väntar jag bara på registreringen . Lite bilder: På väg hem Hemma i garaget Så såg motorrummet ut när jag hämtade den Provmonterade fälgarna från min N/A Måste ha spacers bak Lite mods inför registreringen: Tankstrypning alá H4 lampa Sidoblinkers ifrån Skoda Fabia I väntan på registreringen så började jag fräscha upp motorrummet: Köpte även 2 st julklappar till bilen: Lite informartion om bilen vid inköp Toyota Mr2 Gt-S -95 Motor: 3sGte 2.0 4c 240 hk, 305nm orginal Kakimoto 3" avgassystem Övrigt orginal 0-100 5.27s orginal, ska enligt uppgift vara ca 260 hk med Kakimoto avgas. Chassie/bromsar orginal Interiör Greddy turbotrycksmätare Greddy oljetrycksmätare Greddy oljetempmätare Greddy turbotimer Exteriör Border Front Bomex Sidokjolar Framtidsplaner: Tanken med projektet är att den ska vara en ganska komplett allroundbil. Den kommer först och främst gå på banträffar och på gatan, men den ska fungera bra på konbana, vara skoj att testa strippen med, kunna sladda lite när jag känner för det och framförallt kunna åka och köpa en glass 10 mil hemifrån utan att behöva vara orolig. Steg 1: - Registrera Steg 2 (klart till våren 2012 Chassie/bromsar - Ksport coilovers - Fjäderbenstag - Prothane bussningskit - Grövre krägningshämmare bak - Slitsade/hålborrade bromsskivor - EBC Yellowstuff Motor - HKS sportluftfilter - HKS Ssqv avlastningsventil - Röda siliconslangar/kylarslangar Exteriör - Laga fronten - Border bakkjol - Tona bakljusena - Div TRD detaljer - Cupspeglar Interiör - Sportstolar - Moccaratt _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Mycket fin bil.
Desvärre måste jag göra dig besviken och säga att svampfilter funkar endast på motor som du vill renovera ofta. Försök hitta ett Pappfilter av god kvalitet så slipper du motorrenoveringar i framtiden. Skumfilter funkar dock om man sköter de som på en Cross, dvs tvättning och oljebad efter varje körpass a 60 min. |
||
Idag godkändes bilen på både reg.bes samt kontrollbesiktningen.
Så nu ska de börja skruvas lite. Först ut blir coils och lite annat godis. Återkommer med bilder . _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Strax över 5 sekunder 0-100 och mittmotorbil. Låter som ett enormt bra utgångsläge för skoj banåka! Det går väl Mr2-or i långlopp här o där men jag vet inte hur många av de som är turbo. Extra kylning/luft till motorn verkar vara poppis:
Foton Henrik Johannisson från den här tråden https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php _________________ Magnus Thomé |
||
2 liters sugmotor i båda de MR2:or som Citius har kört i ERCup. Ingen turbo tillåten enligt reglementet, 2.0 liter med flerventilsmotor alternativt 2.5 l med 2-ventilsmotor. _________________ T h o m a s P i h l Mazda MX-5 Miata -99 #78 MX-5 Standard Cup / Roadsport C Fd ERCup #98 - Caran Racing |
||
Tack erlingborn, vad jag tycker om din Mr2 vet du ju redan . Sjukt snygg.
Ja Magnus, jag tror de kan bli en riktigt kul trackdaybil. Körde ju som sagt en hel del bana med min N/A förra säsongen och de ligger riktigt fint med vissa chassisaker utbytta. Dock kändes de som de saknades lite mos i den bilen men de får man ju i den här . Ja 0-100 på 5.2s känns som om de räcker rätt långt faktiskt. _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Hej allesammans, dags för lite uppdatering igen
Då har man tillbringat några timmar igår, och några timmar idag i garaget . Började med att tvätta av den vita så den såg okej ut igen, sedan hissade jag upp de båda bilarna ibak. Började sedan lossa lite kul saker från min N/A som ska monteras på Turbon, och sedan plocka av orginalprylarna från Turbon som får hamna på N/A . Den vite ibak innan demontering, jätte snyggt att han målad lite blått där tycker jag. Får allt bli svart istället.. Ksport Coilovers Ksport VS Bilstein Orginal Plockade även av alla leder och skifter, så att jag får Prothane bussningarna på Turbon istället . Hann precis klart innan jag lovat åka hem och laga middag, så glömde givetvis ta en bild med grejerna på plats men de kommer imorgon då jag ska börja skifta allt i fram med. Men en kort lista med vad som hamnar på bilen just nu: - Ksport coilovers - Prothane bussningskit (samtliga bussningar) - Fjäderbenstag fram/bak - H&R 25mm Spacers bak - Lite uppfräschning med färg osv. Fick även hem 2 paket idag, ett från ebay och ett ifrån Kelmer på Toyota Club of Sweden TRD oljelock TRD kylarlock Customväxelspaksknopp ala Kelmer som såg riktigt rejsig ut på plats i bilen. Glömde dock ta bild. Hade fint allesammans! _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Tackar
Den här ska förhoppningsvis gå snabbare mellan konorna Ja de är smidigt, dock blir de ju iof begagnade prylar men har ju inte rullat jätte många mil så Ja de är snitsigt, vet dock inte om jag ställt den "rätt", men har så att båda krängarna är så styva som möjligt. _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
_________________ Henrik Ryberg BMW Z4 med S55B30 DCT Sponsrad av: www.motorsportshop.nu www.maxxecu.se 021 Motor @Oggeracing |
||
Blev en sväng i garaget igår med.
Hade dock inte mkt ork, verkar va någon förkylning på g men plockade iaf av coilovers i fram på min N/A, tanken är att plocka av lederna imorgon med sen montera de på Turbon. Sen tror jag nog chassiet får vara klart för 2012. Har fått nys om en uppsättning ST krängare, beg på Toyotaklubben. De ska tydligen vara jäkligt styva, ska man satsa på detta tycker ni? Bör man ha styvare både fram/bak eller enbart byta någon för att ändra egenskaper på bilen så man vill ha den? Tonade även mina baklysen igår, ska bli spännande och se hur de ser ut när de kommer på plats imorgon. Lovar lite bilder de närmaste dagarna _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Uppdateringsdax:
Nu är chassiet klart inför 2012, hade visserligen hoppats på att få på styvare krägningshämnare både fram och back men det är nog bara glömma tyvärr, är en del annat kvar som kommer kosta också. Det som alltså är gjort i chassiet nu är följande: - Ksport coilovers - Prothane bussningar - Fjäderbenstag fram/bak Nere på backen igen. Tycker fälgarna kom mer till sin rätt nu när den blev lite lägre (ska dock skruvat ner 2-3cm till innan våren tror jag) Får se om dessa får rulla med, hoppas en kommande köpare på min andra bil väljer att köpa med dessa så jag kan köpa andra faktiskt.. En bild på inredningen och framförallt växelspaksknoppen, tyckte de blev riktigt bra. TRD oljelockblingbling Tyvärr passade inte kylarlocket, antar de var någon Kinaskit kanske.. Motorrum med fjäderbenstag på plats. Det som är kvar innan våren: - Stor service (kamrem, generatorrem, olja, oljefilter, tändstifft, bränslefilter) - Slitsade bromsskivor från Bromsmannen runt om - Sportbelägg från Bromsmannen runt om - Ny bromsslang vänster fram - Byta bromsvätska - Montera HKS sportluftfilter - Lacka lite grejer - Montera addon till bakkjolen - Moccaratt _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Inga bromsar beställda än tyvärr.
Men förra söndagen vigdes åt motortvätt, bilen fick va ute lite i dagsljuset så tänkte visa er de + en bild på ett väldigt rent motorrum (stort tack till kompisen som är rekondare) Personligen tycker jag fälgarna gör sig jävligt bra nu när man sett den ute, och inte bara i garaget . _________________ Mårten Heller Porsche 944 Turbo Clubsport PCS 13442 |
||
Våra race- och banåkarbilar Toyota Mr2 TURBO -95 | 1, 2 >> 11566 besök totalt |