| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Prisvärda coilovers till M3 e46? Eller bara sänkfjädrar?
|
2960 besök totalt |
|
Prisvärda coilovers till m3 e46? Eller bara sänkfjädrar?
NY FUNDERING: Efter en del efterforskning och snack med folk så får jag känslan av att köpa en uppsättning coilovers kanske inte är något för mig, jag är INTE den sortens person som tycker om att skruva och prova mig fram. Dvs jag vill få dit sakerna och sen ska det funka, och med alla dessa oändlig inställningsmöjligheter så kanske det inte är något för mig? Bättre att jag då istället köper nya dämpare samt sänkningsfjädrar? Priset blir ungefär detsamma. Det jag vill uppnå med min modifiering på bilen är dels att originaldämpare och fjädrar har gått 9000 mil och då inbillar jag mig att dom måste börja ta slut, samt att jag även vill få bilen närmare backen. Har en m3 e46 som jag tänkt att jag ska få tid att prova köra med på bana nu i sommar. Tänkte att jag skulle piffa till väghållningen med ett coilover kit men vill inte lägga alltför mycket pengar på det och har därför sneglat på xyz, d2 och k-sport (vilket jag har förstått ska vara samma?). Någon som har någon erfarenhet av dessa kit? Pratar om deras billigaste varianter för 7-8 tusen. Sen undrar jag även hur det är med inställningen, är det lika bra att göra en cornerweight på en gång? |
||||
|
Re: Prisvärda coilovers till m3 e46?
Om jag utgår från att de satser du kollar på är höjdjusterbara så förstår jag inte varför du inte skulle göra en cornerweight? Det jag funderar på är om inte de timmar BMW's ingenjörer lagt på att få till ett väl avstämt chassie på bilen original är bättre än de asiatiska eftermarknadskiten.
Vad är skälet till att byta dämpare? Mvh
_________________ Mvh / Daniel Ene |
||||
|
Re: Prisvärda coilovers till m3 e46?
Tänker precis som dig när det kommer till tyskar vs kineser, därför jag frågar här
Största anledning är väll att fjädrar och dämpare som sitter på nu har gått 9k mil och börjar kännas lite trötta, skulle även vilja få bilen lite lägre samt såklart bättre väghållning. Frågan om cw är väll egentligen en fråga om det är värt pengarna, för antar att det kostar några tusen.
|
||||
|
Bmw har väl ganska många faktorer som måste matcha för att kunna göra ett bra chassi åt en bil som faktist ska köras mestadels på gatan? Där kan det ju vara halt, torrt, regn mm. Även en stor faktor är ju även komfort, ska inte vara högljutt och inte heller skakigt.
Med coilisar ifrån kina så skulle jag säga att man har skippat flera av dessa faktorer och riktar sig mest åt att kunna köra bana och lättar kraven rejält på komfort? Min hypotes är alltså att coilisar ifrån kina/asien har riktat sig för att kunna billiga men även prestera bättre än originalchassi på bana, självklart med en sämre komfort. Kanske blev lite rörigt'?
_________________ Erik Arrhenius 0737266822 |
||||
|
Har dom exakta priserna på xyz
Hur är det med alla inställningar... för när man läser om dom så "skryter" dom över att det finns hur många inställningsmöjligheter som helst... min enda tanke då det är "hur fan ska jag lyckas ställa in dom bra?"
Det kanske är bättre för en nybörjare som mig att köpa nya originaldämpare och säkningsfjädrar från en känd tillverkare (typ HR) ? |
||||
|
Re:
Jag som också är nybörjare inom chassi köpte Super Sport, just av den anledningen att de inte kostar en förmögenhet men ändå lär vara bättre än nya originaldämpare med sänkfjädrar precis som jag hade. Man får helt enkelt snacka med kunniga människor och testa sig fram, det är det jag tycker är kul! Att få ett perfekt chassi så fort man monterat grejorna är nog ingen som fått. Man får laborera med hårdhet, höjd, vinklar och däck. Men en börja med en basic inställning och börja sen laborera med olika inställningar, det är ju de som är kul
_________________ Erik Arrhenius 0737266822 |
||||
|
|
||||
![]() |
Skruva banåkabil
Prisvärda coilovers till M3 e46? Eller bara sänkfjädrar?
|
2960 besök totalt |