Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (26790 totalt) |
Re:
I en kombination av lathet och att ABS är skönt att ha på resten av banan så har jag inte kopplat ur ABSen runt Sviestad, utan kör runt problemet genom att bromsa rakt och inte bromsa runt böjen i ingången. Det går, men jag litar aldrig på bilen runt Torparn, då den inte känns helt konsekvent i sitt beteende när det kommer till ABSen, så det blir oftast att ta det lugnt och känna sig för lite försiktigt. |
||||||
Jag kände samma sak som Emil. Bilen är liksom inte konsekvent. Man kan inte riktigt lita på den.
ShoppingClion, också en 02'a, hade varken anti-sladd eller anti-spinn. Men Dignells tror jag kan ha anti-spinn, då det är en Fas III. _________________ ![]() |
||||||
Re:
Många Miator där tänkte om jag missat dig. Bor man dessutom i Mjölby verkar det som en rätt bra ide att vara med. Ja, ESP och Antispinn. Ett mycket bra system som tillåter väldigt mycket innan det griper in, har faktiskt hänt att jag kört X-antal fullattck varv och inte ens märkt att jag glömt att koppla av det ![]() |
||||||
Problem uppstår när Renault valt en lite billigar ABS med 3kolvar 2st fram och en bak, lyfter du ett bakhjul aktiveras abs på bägge bakhjulen. Hade varit bättre med 4kolvs abs
_________________ Tony Petersson Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen |
||||||
Skulle åtgärda ett par av de brister som fanns på bilen när jag köpte den igår, nämligen byta yttertempgivaren och förhoppningsvis få igång hastighetsmätaren igen. Jag hade därför inföskaffat följande delar:
![]() Att byta delarna var inga problem och yttertempen började visa rätt temperatur, MEN hastighetsmätaren var fortfarande stendöd! Jag och mekhjälpen (farsan) konstaterade att drevet i växellådan till hastighetsmätaren snurrar med som det ska, så inget fel där. Alltså är det riktigt spänande elfel vi hara att göra med. Så fram med en Haynes-manual med elscheman. Tyvärr så gällde manualen bara Clio upp till -01 och inget av schemana var till just sporten. Från kontakten som sitter på hastighetsgivaren går det tre kablar, en svart, en gul och en orange. Se bilderna nedan (Dåliga mobilkamerabilder) ![]() ![]() Efter lite mätande på kablarna lyckades vi konstatera följande: (som vi tror stämmer överens verkligheten just nu iaf :P) -Den svarta kabeln är jord och det finns inget fel på den. -Den gula kabeln är strömkabeln och det är inget fel på den. -Den orangea kabeln är den som ger pulser till hastighetsmätaren. Den går från givaren till motorstyrningens huvudenhet (bild A) och sedan till pilen på bild B. (kommer inte ihåg vad det hette nu och Haynes manualen är i garaget :P) Bild A ![]() Bild B ![]() Vi testade att ge den orangea kablen pulser från ett 1,5V batteri samtidigt som vi hade tandningen påslagen för att se om hastighetsmätaren rörde på sig, men utan resultat. Vi testade då att gen den pulser direkt från bilbateriet och då hoppade mätaren upp ca. 20-30 km/h. Det verkar alltså inte som att det är något brott på den kabeln heller? Men vad är då felet? Någon som har några teorier? Finns det någon som har ett elschema till en Clio Sport från 02 eller vet var det går att få tag på? _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
|
||||||
Strulet med hastighetsmätaren löste sig tidigare i veckan. Efter många timmars felsökning kom vi fram till att den slutgiltiga boven i dramat var skit i flera kontaktstycken i motorrummet. Detta hade förmodligen orsakat att hastighetsgivaren gått sönder, för den var trasig.
En annan viktig lärdom var att hastighetsgivaren ska ha en plusspänning på signalkabeln hela tiden ut från instrumenthuset. P.g.a. skit i kontaktstycken så kom inte den spänningen fram och det var därför som den nya givaren inte heller fungerade till en början. Så nu återstår bara att se hur långt nålen på hastighetsmätaren orkar röra sig! ![]() _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Hjulklappar
Har inföskaffat lite hjulklappar till bilen. Det blev lite hårdare bussningar från Powerflex, camberjusteringsbultar från H&R och en short-shift sats som är tillverkad av Sadev tror jag. Short-shift satsen ska korta slagen mellan växlarna med runt en tredjedel. ![]() ![]() ![]() Har upptäckt en del rosthål på avgassystem, så imorgon blir det att svetsa ihop ett nytt ifrån katten och fram till slutljuddämparen. Kommer att passa på att byta ut den tråkiga originalljuddämparen mitt under bilen mot en roligare från Simons. _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re:
skönt att de löste sig ![]() _________________ Emil Öberg leksaks lös ![]() |
||||||
De där powerflex bussningarna är luriga att montera rätt. Mina blev bara skit så jag har hivat mina bärarmar på tippen, de låg och gnagde på subframen hylsorna blev deformerade mm.
Bästa sättet är nog att bygga en jigg i trä utifrån gamla bärarmen så du får inpassningen lika på nya hylsorna bussningarna exakt lika. |
||||||
Re:
Ja, tack så mycket för telefonsupporten! _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re:
ok, jag ska tänka på det när det blir dags att montera dem. Återkommer kanske med lite frågor då ![]() _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
2,5" Avgassystem
Lägger upp lite bilder från förra helgens avgassystem-bygge. ![]() Utgångsmaterialet. Fick senare åka och köpa en till 45-graders böj för att få till böjen över bakaxeln riktigt bra. ![]() ![]() ![]() Svetsade fast två slutande plattjärn i varje ände på den mittre ljuddämparen för att minska risken att den hugger fast i någon trottoarkant, då den dämparen blev lägsta punkten på bilen. ![]() ![]() _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
_________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Monterat Eibach Pro fjädrar nu i helgen, som jag köpte av Fredrik Hård här på rejsa - tack för en smidig affär!
De här fjädrarna är en tillfällig lösning, det ska bli coilovers och andra fjädrar till banpremiären! För någon klåpare hade kapat framfjädrarna som satt på bilen! Vem gör så på en Renault Sport!? Trodde bara att det var Volvo-raggare som våldförde sig på det viset! ![]() Blev självklart stor skillnad mot de kapade originalfjädrarna! ![]() _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re: 2,5" Avgassystem
Hade bommat denna, det lät ju bra! Jag klarade mig från nytt avgas men tack för bilderna på bygget.
Tack detsamma, smidiga affärer tycker jag är ett signum på detta forum! ![]() Hoppas att det är så för alla _________________ Fredrik Hård Clio Sport 172-02 |
||||||
Re:
Renault-raggare kapar alltid fjädrarna ![]() ![]() Bra jobbat med bilen. Ska bli kul att se den "in action" på banan ![]() _________________ Erik Fornå BMW M3 E46 2003 (SÅLD) |
||||||
Re: 2,5" Avgassystem
Tackar! Så bra, bilderna kanske kommer til användning nån annan gång ![]()
Hehe! Tack, ja det ska bli spännande och se hur det går. _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Våren närmar sig och det börjar bli dags att bestämma sig för vad man ska köra med för coilovers i sommar!
Just nu har jag tre kandidater: Bilstein B14 http://www.k-tecracing.com/show_prod Gaz Track/fast Road Coilover Suspension Kit http://www.k-tecracing.com/show_prod XYZ Super sport http://www.xyz-sweden.com/files/coil Kruxet med XYZ är att i deras applikationslista så står det att det bara finns coilovers till Clio från årsmodell -05 och uppåt. Är det någon som vet vad det är som skiljer på fjäderbenen på en 05:a och min 02:a? Förutom håldeningen på det nedre fästet. (54 mm mellan hålen på 172:orna och 60 mm på 182:orna) Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter av ovan nämnda coilovers så får ni gärna komma med lite råd ![]() _________________ Andreas Källström Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25 Tidigare: BMW 325ti Compact E46 Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA |
||||||
Re:
Hur använder du bilen? Förväntar dig racing prylar kommer du bli besviken med både GAZ och Bilstein och jag vågar nästan påstå det samma om XYZ. |
||||||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3 >> 4 besök senaste veckan (26790 totalt) |