Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 2,0 Sport -02
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26790 totalt)
Emil Sällberg
Stockholm
Här sen Jan 2008

Re:

Totti skrev:
Jag kommer nog låta ABS: en vara ikopplad till att börja med. Men hur mycket stör ABS:en i t.ex. "torparn" jämfört med att låsa upp ett hjul som jag har varit lite mer van vid med Miatan?
En annan fråga nu när vi ändå är inne på elektroniska hjälpmedel, har ni antispinn/antisladd på era Clios?
Ja, för min del har det hänt att pedalen blivit helt stum uppe vid torparn, om man tar ett spår som lyfter innerhjul för mycket. Det gör att livet blir väldigt spännande just där, framför allt om man har en bil framför sig.

I en kombination av lathet och att ABS är skönt att ha på resten av banan så har jag inte kopplat ur ABSen runt Sviestad, utan kör runt problemet genom att bromsa rakt och inte bromsa runt böjen i ingången. Det går, men jag litar aldrig på bilen runt Torparn, då den inte känns helt konsekvent i sitt beteende när det kommer till ABSen, så det blir oftast att ta det lugnt och känna sig för lite försiktigt.
Citera
NiklasFalk
Bromma
Här sen Nov 2002

Jag kände samma sak som Emil. Bilen är liksom inte konsekvent. Man kan inte riktigt lita på den.
ShoppingClion, också en 02'a, hade varken anti-sladd eller anti-spinn. Men Dignells tror jag kan ha anti-spinn, då det är en Fas III.

Här sen Mar 2006

Moderator i ett av underforumen

Re:

Totti skrev:
Dignell skrev:
Andreas: Är du möjligen med i ÖSK?

Nej det är jag inte. Hur så?

En annan fråga nu när vi ändå är inne på elektroniska hjälpmedel, har ni antispinn/antisladd på era Clios?

Många Miator där tänkte om jag missat dig. Bor man dessutom i Mjölby verkar det som en rätt bra ide att vara med.

Ja, ESP och Antispinn. Ett mycket bra system som tillåter väldigt mycket innan det griper in, har faktiskt hänt att jag kört X-antal fullattck varv och inte ens märkt att jag glömt att koppla av det Men jag kör bara med det om regnet vräker ner..

volymmannen
Timmernabben
Här sen Apr 2007

Problem uppstår när Renault valt en lite billigar ABS med 3kolvar 2st fram och en bak, lyfter du ett bakhjul aktiveras abs på bägge bakhjulen. Hade varit bättre med 4kolvs abs

Varför FWD? Jo RWD är som att sätta hästen bakom vagnen
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Skulle åtgärda ett par av de brister som fanns på bilen när jag köpte den igår, nämligen byta yttertempgivaren och förhoppningsvis få igång hastighetsmätaren igen. Jag hade därför inföskaffat följande delar:

Att byta delarna var inga problem och yttertempen började visa rätt temperatur, MEN hastighetsmätaren var fortfarande stendöd!
Jag och mekhjälpen (farsan) konstaterade att drevet i växellådan till hastighetsmätaren snurrar med som det ska, så inget fel där. Alltså är det riktigt spänande elfel vi hara att göra med. Så fram med en Haynes-manual med elscheman. Tyvärr så gällde manualen bara Clio upp till -01 och inget av schemana var till just sporten. Från kontakten som sitter på hastighetsgivaren går det tre kablar, en svart, en gul och en orange. Se bilderna nedan (Dåliga mobilkamerabilder)

Efter lite mätande på kablarna lyckades vi konstatera följande: (som vi tror stämmer överens verkligheten just nu iaf :P)
-Den svarta kabeln är jord och det finns inget fel på den.
-Den gula kabeln är strömkabeln och det är inget fel på den.
-Den orangea kabeln är den som ger pulser till hastighetsmätaren. Den går från givaren till motorstyrningens huvudenhet (bild A) och sedan till pilen på bild B. (kommer inte ihåg vad det hette nu och Haynes manualen är i garaget :P)

Bild A

Bild B

Vi testade att ge den orangea kablen pulser från ett 1,5V batteri samtidigt som vi hade tandningen påslagen för att se om hastighetsmätaren rörde på sig, men utan resultat. Vi testade då att gen den pulser direkt från bilbateriet och då hoppade mätaren upp ca. 20-30 km/h. Det verkar alltså inte som att det är något brott på den kabeln heller?

Men vad är då felet? Någon som har några teorier?
Finns det någon som har ett elschema till en Clio Sport från 02 eller vet var det går att få tag på?

Brukis: BMW X3 20d Xdrive f25
Tidigare: BMW 325ti Compact E46
Tidigare: Renault Clio 2,0 Sport
Tidigare: Mazda MX-5 1,6 NA
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Prata med Emil "RSCLIOSPORT" här på forumet, han kanske har några idéer.

Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Strulet med hastighetsmätaren löste sig tidigare i veckan. Efter många timmars felsökning kom vi fram till att den slutgiltiga boven i dramat var skit i flera kontaktstycken i motorrummet. Detta hade förmodligen orsakat att hastighetsgivaren gått sönder, för den var trasig.
En annan viktig lärdom var att hastighetsgivaren ska ha en plusspänning på signalkabeln hela tiden ut från instrumenthuset. P.g.a. skit i kontaktstycken så kom inte den spänningen fram och det var därför som den nya givaren inte heller fungerade till en början.

Så nu återstår bara att se hur långt nålen på hastighetsmätaren orkar röra sig!

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Hjulklappar

Har inföskaffat lite hjulklappar till bilen. Det blev lite hårdare bussningar från Powerflex, camberjusteringsbultar från H&R och en short-shift sats som är tillverkad av Sadev tror jag. Short-shift satsen ska korta slagen mellan växlarna med runt en tredjedel.

Har upptäckt en del rosthål på avgassystem, så imorgon blir det att svetsa ihop ett nytt ifrån katten och fram till slutljuddämparen. Kommer att passa på att byta ut den tråkiga originalljuddämparen mitt under bilen mot en roligare från Simons.

Citera
rscliosport
sverige/sthlm/färentuna
Här sen Jan 2007

Re:

Totti skrev:
Strulet med hastighetsmätaren löste sig tidigare i veckan. Efter många timmars felsökning kom vi fram till att den slutgiltiga boven i dramat var skit i flera kontaktstycken i motorrummet. Detta hade förmodligen orsakat att hastighetsgivaren gått sönder, för den var trasig.
En annan viktig lärdom var att hastighetsgivaren ska ha en plusspänning på signalkabeln hela tiden ut från instrumenthuset. P.g.a. skit i kontaktstycken så kom inte den spänningen fram och det var därför som den nya givaren inte heller fungerade till en början.

skönt att de löste sig

leksaks lös
Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

De där powerflex bussningarna är luriga att montera rätt. Mina blev bara skit så jag har hivat mina bärarmar på tippen, de låg och gnagde på subframen hylsorna blev deformerade mm.

Bästa sättet är nog att bygga en jigg i trä utifrån gamla bärarmen så du får inpassningen lika på nya hylsorna bussningarna exakt lika.

Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Re:

rscliosport skrev:
Totti skrev:

skönt att de löste sig

Ja, tack så mycket för telefonsupporten!

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Re:

Dignell skrev:
De där powerflex bussningarna är luriga att montera rätt. Mina blev bara skit så jag har hivat mina bärarmar på tippen, de låg och gnagde på subframen hylsorna blev deformerade mm.

Bästa sättet är nog att bygga en jigg i trä utifrån gamla bärarmen så du får inpassningen lika på nya hylsorna bussningarna exakt lika.

ok, jag ska tänka på det när det blir dags att montera dem. Återkommer kanske med lite frågor då Tack för tipset!

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
2,5" Avgassystem

Lägger upp lite bilder från förra helgens avgassystem-bygge.

Utgångsmaterialet. Fick senare åka och köpa en till 45-graders böj för att få till böjen över bakaxeln riktigt bra.

Svetsade fast två slutande plattjärn i varje ände på den mittre ljuddämparen för att minska risken att den hugger fast i någon trottoarkant, då den dämparen blev lägsta punkten på bilen.

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Monterat Eibach Pro fjädrar nu i helgen, som jag köpte av Fredrik Hård här på rejsa - tack för en smidig affär!
De här fjädrarna är en tillfällig lösning, det ska bli coilovers och andra fjädrar till banpremiären!
För någon klåpare hade kapat framfjädrarna som satt på bilen! Vem gör så på en Renault Sport!? Trodde bara att det var Volvo-raggare som våldförde sig på det viset!

Blev självklart stor skillnad mot de kapade originalfjädrarna!

Citera
Fredrik Hård
Vibble (Gotland)
Här sen Jun 2010

Re: 2,5" Avgassystem

Totti skrev:
Soundcheck

http://www.youtube.com/watch?v=wETRtuOjCk4&feature=g-upl&conte . . . .

Hade bommat denna, det lät ju bra! Jag klarade mig från nytt avgas men tack för bilderna på bygget.

Totti skrev:
Monterat Eibach Pro fjädrar nu i helgen, som jag köpte av Fredrik Hård här på rejsa - tack för en smidig affär!

Tack detsamma, smidiga affärer tycker jag är ett signum på detta forum!
Hoppas att det är så för alla

Rka
Mjölby
Här sen Apr 2008

Re:

Totti skrev:

För någon klåpare hade kapat framfjädrarna som satt på bilen! Vem gör så på en Renault Sport!? Trodde bara att det var Volvo-raggare som våldförde sig på det viset!

Renault-raggare kapar alltid fjädrarna

Bra jobbat med bilen.
Ska bli kul att se den "in action" på banan

BMW M3 E46 2003 (SÅLD)
Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare

Fredrik Hård skrev:
Totti skrev:
Soundcheck

http://www.youtube.com/watch?v=wETRtuOjCk4&feature=g-upl&conte . . . .

Hade bommat denna, det lät ju bra! Jag klarade mig från nytt avgas men tack för bilderna på bygget.

Tackar! Så bra, bilderna kanske kommer til användning nån annan gång

Rka skrev:

Renault-raggare kapar alltid fjädrarna
Bra jobbat med bilen.
Ska bli kul att se den "in action" på banan

Hehe! Tack, ja det ska bli spännande och se hur det går.

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare

*dubbelpost

Citera
Totti
Mjölby
Här sen Maj 2007

Trådstartare
Våren närmar sig och det börjar bli dags att bestämma sig för vad man ska köra med för coilovers i sommar!
Just nu har jag tre kandidater:

Bilstein B14
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=2044&appid=2

Gaz Track/fast Road Coilover Suspension Kit
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1776&appid=2

XYZ Super sport
http://www.xyz-sweden.com/files/coil_supersport.html

Kruxet med XYZ är att i deras applikationslista så står det att det bara finns coilovers till Clio från årsmodell -05 och uppåt. Är det någon som vet vad det är som skiljer på fjäderbenen på en 05:a och min 02:a? Förutom håldeningen på det nedre fästet. (54 mm mellan hålen på 172:orna och 60 mm på 182:orna)

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter av ovan nämnda coilovers så får ni gärna komma med lite råd

Citera
Dignell
Västerås
Här sen Mar 2006

Re:

Totti skrev:
Våren närmar sig och det börjar bli dags att bestämma sig för vad man ska köra med för coilovers i sommar!
Just nu har jag tre kandidater:

Bilstein B14
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=2044&appid=2

Gaz Track/fast Road Coilover Suspension Kit
http://www.k-tecracing.com/show_product.asp?id=1776&appid=2

XYZ Super sport
http://www.xyz-sweden.com/files/coil_supersport.html

Kruxet med XYZ är att i deras applikationslista så står det att det bara finns coilovers till Clio från årsmodell -05 och uppåt. Är det någon som vet vad det är som skiljer på fjäderbenen på en 05:a och min 02:a? Förutom håldeningen på det nedre fästet. (54 mm mellan hålen på 172:orna och 60 mm på 182:orna)

Är det någon som har några synpunkter/erfarenheter av ovan nämnda coilovers så får ni gärna komma med lite råd

Hur använder du bilen? Förväntar dig racing prylar kommer du bli besviken med både GAZ och Bilstein och jag vågar nästan påstå det samma om XYZ.

Våra race- och banåkarbilar
Renault Clio 2,0 Sport -02
<<   1, 2, 3   >>
4 besök senaste veckan (26790 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande