| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Däck för banåka
Någon som hunnit prova Dunlop SP Sport Maxx?
|
1, 2 >> 5042 besök totalt |
|
Iofs inte så troligt kanske att någon hunnit köra både gata/slalom/bana med dessa ännu eftersom de introducerades för några veckor sedan, som jag fattat det.
Själv planerar jag att lufta bilen både i slalom och på bana ett antal ggr under säsongen (förutom att den ska funka som vardagsbil), och i avsaknad av en extra fälguppsättning blir det inga rena R-däck i år, utan istället någon form av "kompromiss-däck". SP Sport 9000 verkade vara "mjuka men förutsägbara" om man får tro det som skrivits i Däck-forumet tidigare, men frågan är alltså hur bra det senaste Dunlop-sportdäcket är? _________________ André Voss Banvagn: 205 GTi 1.9 -90 Barnvagn: Avensis 2.4 kombi -06 |
||
|
Ursäkta att jag är inne snattar på din tråd. Dunlop har ju ett däck som kallas 9090 med likadant mönster som 9000 också. Speciellt för porsche säger dom och med styvare skuldror. Någon som testat?
Annars kan jag nämna att tyska autOMotor&sport hade ett test i nr 6/04 med följande ranking: 1 pirelli p zero nero, 2 dunlop sp sport maxx, 3 michelin pilot sport, 4 goodyear eagle f1, 5 uniroyal rain sport 1, 6 falken fk 451, 7 nokian nry, 8 bf goodrich g force profiler, 9 kumho ecsta ku 19, 10 hankook ventus sport k 104. Testbil bmw 325i däckdimension 225/45-17. /Johan B
_________________ Johan B |
||
|
Halvt OT: Synd att dom inte hade med Bridgestone i däckstestet så man kan ha en referens.
Själv kör jag på hankook. Men nu har jag ju iallafall nåt att skylla på
|
||
|
Hankook placerade sig på näst bästa tid på torr väg, bana 2100 m 5/100 sekund efter dunlop även om det var sist totalt (13 m längre bromssträcka från 100 km/h blöt väg än bästa däck pirelli)
/Johan B
||
Ungefär som jag upplevt dom då. Duger på torrt men när det blir blött kan man lika väl ställa bilen. |
||
|
Jämfört med pirelli som vann testet så var dunlop bättre på torr väg än pirelli i fem av sex delmoment. Det sjätte vann Michelin med 35,2 m, bromssträcka. Dunlop placerade sig som nr sex med 36 m bromssträcka från 100 km/h. På blöt väg placerade sig dunlop totalt på delad andra plats med uniroyal, nr 1 blev pirelli som var bättre i fyra av sex delmoment.
/Johan B
||
|
Polaren ska ha sådana på sin bil. Han har inte monterat dom ännu dock. Dom är som sagt väldigt nya.
Men om ett tag så blir det nog att åka bil med sådana på. Svårt att säga något utan att jämföra med andra däck på samma bil. Sen är han lagom partisk också
_________________ Renault 5 GTE -88 |
||
|
Är mycket nöjd med SP Sport Maxx
Jag har provat SP Sport Maxx på flera bilar och är mycket nöjd med dem, framförallt hur länge de "håller" för bankörning jämfört med t ex SP9000. Själv får jag mina Sport Maxx monterade i morgon...om allt vill sig väl...ska blir riktigt spännande!!!
_________________ Carl Aspenberg 9ELVA |
||
|
Re: Är mycket nöjd med SP Sport Maxx
1. Hur är ljudnivån på Sport Maxx? 2. Är dessa däck "runda" eller fyrkantig i kanten? _________________ Morten Mathisen |
||
Vad menar du - att däcket är mycket tyst eller? Kan du säga något om hur ljudnivån är jamfört med Dunlop Sport 9000 eller andra däck som går för att vara tysta? Jag är nemligen ute efter ett tyst däck med "rounded sidewall" (platsbesparande) och naturligtvis bra köregenskaper. _________________ Morten Mathisen |
||
_________________ Per Hansson https://stockholm.hjarnkoll.se/ambassador/per-hansson/ (har bytt ä -> e som i folkbokföring och pass) |
||
![]() |
Däck för banåka
|
1, 2 >> 5042 besök totalt |