Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (34761 totalt) |
Klart man haft en vit trimmad V4!
Njuter av att läsa om ditt V4-projekt. Hade runt 1980 en exakt likadan V4 som genomgick nästan samma resa. Från original kom det på dubbla Hella, bredare fälgar, varvräknare, backstrålkastare, bakbromscylinder från herrgårdsvagnen (bättre nyp), styvare fjädring o gasdämpare, sportavgassystem, motor från en Ford 17M på 1699cm² med Weber 32/36 som gav drygt 90Hk. Inte att förglömma - tunna röd/blå stripes över motorhuven bak till bagageluckan. Skitkul bil att köra, speciellt på grus o snö, men den kunde även accsa från en hel del "moderna" bilar i alla fall upp till ca 150km/h. Tror aldrig jag vågat åka så fort på trånga, smala grusvägar med någon bil jag haft senare. _________________ Kjell Karlström |
Har försökt under ett år kränga på däck på de resterande två breddade fälgarna, men ytterligare en har spruckit, och den andra blev lite kantslagen. Går säkert att laga. Hursom; jag har tröttnat på de breddade plåtisarna och ämnar till våren skaffa Compomotive Highgate, kopior på de legendariska Ronal Minilite "makaronfälgarna".
Just nu står lill-tvålen i garage för vintern, men till våren skall även ett nytt tändsystem monteras, med nya kablar, och ev högspänningsspole. _________________ Daniel Roth, retrofuturist. Kör: SAAB 96L 1976 - Räsertvålen Se inte så förvånad ut, flicka lilla; det är bara en SAAB... |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4 2 besök senaste veckan (34761 totalt) |