Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (35259 totalt) |
Ang. bakvagnen så bör du få en bakvagn som reagerar på samma sätt som framvagnen. Det kan du säkert få hjälp med här att lösa.
BMW E36 bakre spindlar, E30 drivaxlar och lämplig diff borde fungera att ha som grundbitar. Ang framvagnen. Konstruktionen är ju bra! Men skulle kanske må bra av att få lite mer justerings möjligheter. Jag har ju för avsikt att göra nått liknande de Erik gjort med sin framvagn på min Kadett (som ju har samma modell av framvagn som Asconan) Det har jag funderat många år på nu så det börjar vara dags att komma till skott... jag har 90% av delarna jag behöver hemma också ![]() Om du bygger om piggen som går ut högst upp på framvagns balken, dvs runt det övre fjädersätet, så du kan fästa en coilover där, likt Eriks framvagn, han har ju bra bilder i sin projekttråd. Sen kortar du röret som bulten för övre bärarm går igenom, det du kortar fyller du upp med brickor senare. Genom att flytta brickorna från ena till den andra sidan kan du justera Caster ganska väl. Jag skulle tro att övre bärarmar är lite asymetriska som på Kadetten också så vill du ha extra caster kan det gå skifta dom mellan sidorna. Sen bygger du nya bärarmar kopierade från originalen, övre spindelleds fästet tar du fram en plåt som tillåter dig att justera camber, dvs skjuta leden in och ut. Åker du med spacers fram? I så fall kan du förlänga bärarmarna så att du slipper spacerplattorna för att få lite mindre scrub. En annan sak du skulle kunna göra är att försöka flytta den undre bärarmen uppåt så att den blir så plan som möjligt i rideheight. Låter detta intressant så har jag cad-ritningar på spindelledsplattan, alla hylsor du behöver för att åka med Ascona B powerflex bussningar och ritning på hylsorna för std Ascona B undre spindelled ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Jag och polarn funderade på om det kanske inte går att kopiera måtten från en ny bra framvagn och göra en bakvagn av det?
Kommer ju inte bli helt lika eftersom man ska ut med driv axlat och annat. Har även funderat på spindlar från volvo s80. Men från e36 kanske är bättre? eller lättare att hålla på med? Jag har också läst att asconans framvagn ska vara bra. Jag vet hur den är uppbyggd men inte tittat närmre på den efter att jag läst lite. Det jag fått fram, Om jag fattat rätt. Är att övre bärarmen ska luta lite neråt inåt. Och den undre ska vara nästan helt rak i rideheight. Stämmer ? Eriks framvagn har jag också tittat på och sparat lite bilder ![]() Det kanske är bättre att göra camber justeringen som du säger. Annars som jag tänkt. Skulle man ha uniballs längst in. Då måste man skruva på båda för att få till det. Jag bygger gärna ny balk också. _________________ Stefan Söderström |
||
Jag hade behållt ascona b framvagnen. Den är riktigt stabil.
Stoppa i powerflex överallt och lacka upp. Sen förstärker du tornen och bygger coilovers sen justerbara krängare. Camber kan du justera genom att fräsa upp hålen till övre spindelleden. Mer behövs inte. Bak skulle jag köra e36 bakvagn med massa godis i! /Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Problemet är bara att jag fått för mig att jag vill bygga allt nytt i rör konstruktion
![]() Mcpherson då? Man ska inte ge sig på att bygga dubbla armar i bak också? Skulle vilja ha coilovers runt om och är bra sugen på att köpa bromsar från D2 eller k-sport. Eller liknande dem. _________________ Stefan Söderström |
||
Bygger du egen balk går bilen som amatörbyggt fordon... tyvärr...
Bärarms lutningarna har du fattat korrekt. Men Asconans framvagn är som sagt erkänt bra, så att behålla geometrin men öka justeringsmöjligheterna tror jag är en vettig start ![]() Anledningen till att jag sa E36 spindlar bak är att e36 har en dubbel a-arms liknande konstruktion, det finns gott om diffar med olika utväxlingar och bromsar att hitta, det är hållbara saker så det är smidigt att arbeta med om man vill ha den typen av bakvagn. McPherson ser jag ingen anledning att bygga, samma om inte mer jobb nästan och det blir inte bättre heller. Coilovers kan du köra även om du har dubbla a-armar bak. Gör du måtten lika som framvagnen borde den ju bete sig likadant också ![]() GAZ coilovers är prisvärda, dom är oerhört poppis bland trackday åkare i england. Och då en "universal" coilover går på under tusingen och samtidigt är justerbar i 32 lägen på hårdheten, har man inte enorma krav på grejerna så duger dom garanterat mer än tillräckligt ![]() _________________ I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet. Audi V8 -91 med RS4 drivlina. https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/ Regards, Johan Eriksson. |
||
Re:
totalt onödigt enl mig om du inte ska ändra en redan bra geometri. E36 m3 3.2 diff dvs 210 huset. sviktstålsaxlar. cromollyknutar, coilovers, ledlager där det går. Köpa coilovers från d2 till bak kan man ju göra. sen gaz eller proshock fram. Bredd har jag inte koll på riktigt. kan vara för bred. Bromsar kör du e46 m3 skivor och ok fram. bak beror ju lite på vad för bakvagn du väljer där. Mvh Erik _________________ Erik Wedlund Nurburgring 7.14.8 BTG Z06 Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo Mantorp 1.23.7 Carrera S Gelleråsen 1.18.40 M3e36 Gelleråsen 1.11.5 996 turbo |
||
Re:
Menar du framvagnsbalk? Bilen blir inte amatörbyggt fordon för att man bygger en ny framvagnsbalk, inte heller om man bygger nya ramsnokar framför torpeden (om man nu skulle vilja det). I alla fall inte så länge resten av grundkonstruktionen är någorlunda originallik. /Gustaf _________________ ---/In search of Maxwell's demon---/ Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till... SFRo-besiktningsman i Skellefteå |
||
Stjäl tråden lite
![]() Har en -60tals chev med org. kryssram, kommer bli ombyggd till fullbredd med en k-länks upphängning. Modifierar ca 50% av ramen, får jag bygga om ramsnokar och balk framåt utan att det blir amatörbyggt? Vill bygga om balken så jag kan ta ner tråget utan att ta ner motor och även kunna sänka motorn, funderar på att fortsätta med org. a-ram eller eftermarknads mc-pherson. _________________ Patrik Lissjos |
||
![]() |
Våra race- och banåkarbilar
![]() |
<< 1, 2, 3, 4, 5 1 besök senaste veckan (35259 totalt) |