Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (35259 totalt)
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3001



Ang. bakvagnen så bör du få en bakvagn som reagerar på samma sätt som framvagnen. Det kan du säkert få hjälp med här att lösa.

BMW E36 bakre spindlar, E30 drivaxlar och lämplig diff borde fungera att ha som grundbitar.

Ang framvagnen. Konstruktionen är ju bra! Men skulle kanske må bra av att få lite mer justerings möjligheter. Jag har ju för avsikt att göra nått liknande de Erik gjort med sin framvagn på min Kadett (som ju har samma modell av framvagn som Asconan) Det har jag funderat många år på nu så det börjar vara dags att komma till skott... jag har 90% av delarna jag behöver hemma också

Om du bygger om piggen som går ut högst upp på framvagns balken, dvs runt det övre fjädersätet, så du kan fästa en coilover där, likt Eriks framvagn, han har ju bra bilder i sin projekttråd. Sen kortar du röret som bulten för övre bärarm går igenom, det du kortar fyller du upp med brickor senare. Genom att flytta brickorna från ena till den andra sidan kan du justera Caster ganska väl. Jag skulle tro att övre bärarmar är lite asymetriska som på Kadetten också så vill du ha extra caster kan det gå skifta dom mellan sidorna. Sen bygger du nya bärarmar kopierade från originalen, övre spindelleds fästet tar du fram en plåt som tillåter dig att justera camber, dvs skjuta leden in och ut. Åker du med spacers fram? I så fall kan du förlänga bärarmarna så att du slipper spacerplattorna för att få lite mindre scrub. En annan sak du skulle kunna göra är att försöka flytta den undre bärarmen uppåt så att den blir så plan som möjligt i rideheight.

Låter detta intressant så har jag cad-ritningar på spindelledsplattan, alla hylsor du behöver för att åka med Ascona B powerflex bussningar och ritning på hylsorna för std Ascona B undre spindelled

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Jag och polarn funderade på om det kanske inte går att kopiera måtten från en ny bra framvagn och göra en bakvagn av det?
Kommer ju inte bli helt lika eftersom man ska ut med driv axlat och annat.
Har även funderat på spindlar från volvo s80. Men från e36 kanske är bättre? eller lättare att hålla på med?

Jag har också läst att asconans framvagn ska vara bra. Jag vet hur den är uppbyggd men inte tittat närmre på den efter att jag läst lite.

Det jag fått fram, Om jag fattat rätt. Är att övre bärarmen ska luta lite neråt inåt. Och den undre ska vara nästan helt rak i rideheight. Stämmer ?

Eriks framvagn har jag också tittat på och sparat lite bilder
Det kanske är bättre att göra camber justeringen som du säger. Annars som jag tänkt. Skulle man ha uniballs längst in. Då måste man skruva på båda för att få till det. Jag bygger gärna ny balk också.

_________________
Stefan Söderström
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Även tips på vart man köper bra coilovers fast inte i miljonklassen tack GAZ? Finns säker massa olika

_________________
Stefan Söderström
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Jag hade behållt ascona b framvagnen. Den är riktigt stabil.

Stoppa i powerflex överallt och lacka upp. Sen förstärker du tornen och bygger coilovers sen justerbara krängare.

Camber kan du justera genom att fräsa upp hålen till övre spindelleden. Mer behövs inte.

Bak skulle jag köra e36 bakvagn med massa godis i!

/Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Problemet är bara att jag fått för mig att jag vill bygga allt nytt i rör konstruktion Kanske onödigt. Men kul och lärande. Men man jag ju behålla samma geometri som den gamla har? Man bör inte flytta nån bärarm lite? övre luta neråt inåt ? Som du säger kan man ju köra upp hålet så kan man justera. e36an. Vad är massa godis då? Hur är den i bredd? Jag har ingen lust att bredda karossen. Inte nu. Då måste man ju lacka massa. Om man inte skruvar breddare kanske.

Mcpherson då? Man ska inte ge sig på att bygga dubbla armar i bak också?

Skulle vilja ha coilovers runt om och är bra sugen på att köpa bromsar från D2 eller k-sport. Eller liknande dem.

_________________
Stefan Söderström
Citera
Cassius
Göteborg
Här sen Jan 2005
Inlägg: 3001



Bygger du egen balk går bilen som amatörbyggt fordon... tyvärr...

Bärarms lutningarna har du fattat korrekt. Men Asconans framvagn är som sagt erkänt bra, så att behålla geometrin men öka justeringsmöjligheterna tror jag är en vettig start

Anledningen till att jag sa E36 spindlar bak är att e36 har en dubbel a-arms liknande konstruktion, det finns gott om diffar med olika utväxlingar och bromsar att hitta, det är hållbara saker så det är smidigt att arbeta med om man vill ha den typen av bakvagn.

McPherson ser jag ingen anledning att bygga, samma om inte mer jobb nästan och det blir inte bättre heller. Coilovers kan du köra även om du har dubbla a-armar bak. Gör du måtten lika som framvagnen borde den ju bete sig likadant också

GAZ coilovers är prisvärda, dom är oerhört poppis bland trackday åkare i england. Och då en "universal" coilover går på under tusingen och samtidigt är justerbar i 32 lägen på hårdheten, har man inte enorma krav på grejerna så duger dom garanterat mer än tillräckligt

_________________
I garaget: Kadett C -76 V8. Livstids projektet.
Audi V8 -91 med RS4 drivlina.
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Regards, Johan Eriksson.
Citera
erikjakan
Stockholm
Här sen Dec 2004
Inlägg: 8053



Re:

steffe85 skrev:
Problemet är bara att jag fått för mig att jag vill bygga allt nytt i rör konstruktion Kanske onödigt. Men kul och lärande. Men man jag ju behålla samma geometri som den gamla har? Man bör inte flytta nån bärarm lite? övre luta neråt inåt ? Som du säger kan man ju köra upp hålet så kan man justera. e36an. Vad är massa godis då? Hur är den i bredd? Jag har ingen lust att bredda karossen. Inte nu. Då måste man ju lacka massa. Om man inte skruvar breddare kanske.

Mcpherson då? Man ska inte ge sig på att bygga dubbla armar i bak också?

Skulle vilja ha coilovers runt om och är bra sugen på att köpa bromsar från D2 eller k-sport. Eller liknande dem.


totalt onödigt enl mig om du inte ska ändra en redan bra geometri.

E36 m3 3.2 diff dvs 210 huset. sviktstålsaxlar. cromollyknutar, coilovers, ledlager där det går.

Köpa coilovers från d2 till bak kan man ju göra. sen gaz eller proshock fram.

Bredd har jag inte koll på riktigt. kan vara för bred.

Bromsar kör du e46 m3 skivor och ok fram. bak beror ju lite på vad för bakvagn du väljer där.

Mvh Erik

_________________
Erik Wedlund

Nurburgring 7.14.8 BTG Z06
Nurburgring 7.40 BTG 996 Turbo
Mantorp 1.23.7 Carrera S
Gelleråsen 1.18.40 M3e36
Gelleråsen 1.11.5 996 turbo
Citera
therealpinto
Skellefteå
Här sen Dec 2002
Inlägg: 5869



Re:

Cassius skrev:
Bygger du egen balk går bilen som amatörbyggt fordon... tyvärr...



Menar du framvagnsbalk?

Bilen blir inte amatörbyggt fordon för att man bygger en ny framvagnsbalk, inte heller om man bygger nya ramsnokar framför torpeden (om man nu skulle vilja det). I alla fall inte så länge resten av grundkonstruktionen är någorlunda originallik.

/Gustaf

_________________
---/In search of Maxwell's demon---/
Egentligen heter jag Gustaf Ulander - men therealpinto är väl vad folk känner till...
SFRo-besiktningsman i Skellefteå
Citera
Lissjos
Malung, Dalarna
Här sen Mar 2006
Inlägg: 444



Stjäl tråden lite

Har en -60tals chev med org. kryssram, kommer bli ombyggd till fullbredd med en k-länks upphängning.

Modifierar ca 50% av ramen, får jag bygga om ramsnokar och balk framåt utan att det blir amatörbyggt?

Vill bygga om balken så jag kan ta ner tråget utan att ta ner motor och även kunna sänka motorn, funderar på att fortsätta med org. a-ram eller eftermarknads mc-pherson.

_________________
Patrik Lissjos
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 91



Tjena jag har ju en ascona b med ca 500hk och kör e 30 balk 535klump sviktaxlar stora knutar justerbara viklar bästa asconan jag kört. ganska billigt och hållbart perfekt bredd mvh erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Nygge: Vad kör du för däck på gata? Hur pass fäste har du tycker du? Både svänga och rakt fram? Har du projekt tråd här?

EDIT: Är det Holgers gamla ?

_________________
Stefan Söderström
Citera
Freddas_ascona
Umeå
Här sen Nov 2005
Inlägg: 54



Det är holgers gamla ja.. Vad är det för bredd på denna setup? Jag själv har nära 8 cm bredare skärmar bak per sida så behöver lite bredare axel än org

_________________
Fredrik Lindgren
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 91



Tjena japp holgers ja, vet ej vad e30 bakvagnen e i bredd men det ser ut som den e ganska lika orginalbredd ev lite smalare mvh erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Om jag hittat rätt så är spårvidden på e30 141cm bak. Asconan har väll 137cm nånting va?

_________________
Stefan Söderström
Citera
nygge
Lima
Här sen Dec 2004
Inlägg: 91



Tjena ja jag vet ej måtten, du kan kolla på limmets svarta den byggde dom egen bakvagn på runt en bmw klump med egna armar mvh erik

_________________
Erik Nygårds
Citera
stefan-s
Knivsta
Här sen Feb 2006
Inlägg: 204


Trådstartare
Den med v8an i ? Ska kolla på den lite. Hur går det med din? Ingen tråd eller bilder någonstans ?

_________________
Stefan Söderström
Citera
Våra race- och banåkarbilar
Opel Ascona B -77
<<   1, 2, 3, 4, 5
1 besök senaste veckan (35259 totalt)
Tack till alla våra trogna sponsorer som stöttar och håller Rejsa rullande