| Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |

![]() |
Skruva banåkabil
Problem med hydrauliska ventillyftare?
|
22 besök senaste veckan (54819 totalt) |
|
Har efter en hel vinters skruvande startat upp den nyrenorverade racemotorn. En 4 cyl 2,5 liters 16v Porsche-motor. Fick oljetryck direkt och motorn gick jättefint men det tickade ganska duktigt. Helt övertygad om att det var lyftarna som skulle oljefyllas så lät jag motorn gå på tomgång i ca 10 minuter men det tickade fortfarande. Provkörde försiktigt i 10-15 minuter utan att varva något men tickandet ville inte ge sig. Kan det vara något annat än lyftarna som låter? (lyftarna är nya) Tips mottages tacksamt ?? ( observera att jag postade på rätt ställe!! ) _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Det där påståendet får du gärna utveckla. Antar att du menar att ngn komponent i dom tar skada av att inte ligga i oljebad, lr? _________________ Pär Hylander |
||||||
Det är nya lyftare och dom levererades inte i oljebad Dom kostade däremot nästan 3000kr så dom vill jag inte byta igen......
_________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Det är dom gamla spridarna...... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
Var dom torra eller inoljade vid leverans? ifall dom var torra så byt. _________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Nu måste jag säga att jag börjar bli nyfiken.
Varför måste lyftarna ligga i oljebad????
_________________ Johan Sjölinder |
||||||
|
Re: Problem med hydrauliska ventillyftare?
Jag hade samma problem med samma utrustning. Jag lät motorn gå i tomgång (>20 min) och helt plötsligt tystnade lyftaren. Jag avskrev det hela som föroreningar som förre ägaren lämnat efter sig i motorn som täppt till någon kanal, men det kanske finns någon annan förklaring.
_________________ Erik Woode |
||||||
|
Re: Problem med hydrauliska ventillyftare?
Hade liknande problem vid uppstart av gamla motorn, lyftarna tystnade efter ca 10 minuter men tycker inta att det borde hända på en nybyggd motor. _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
|
Från stötstångs tiden i mitt liv , satt vi lyftarna i ett oljebad och tog en stötstång och pumpade in olja innan montering , pga att få ut luften från dom , luft är svår att få ut ur lyftare
_________________ Krister Andersson. Finspång - Kalix BMW 325ti En upptagen Man |
||||||
Jag tror nog att nya lyftare i oöppnad förpackning skall vara helt OK att montera........ Vad är det för problem med torra lyftare???? Utveckla tack!!!!! _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
|
Vet inte mer än att dom lyftare som jag säljer på jobbet alltid kommer inoljade i en plastförpackning med en varningslapp på som säger att man inte ska tappa ur oljan.
_________________ / Niklas Sandström BMW CS/SC Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit it with the back |
||||||
|
Jag skulle ha frågat min motorguru idag.......men det blev inte tillfälle.
Gör att nytt försök i morgon... _________________ Håkan Carlsson 070-57 323 57 Bil: BMW e36R TimeAttack https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=49630&postdays=0&postorder=asc&start=462 |
||||||
Funkar jättebra! Vi brukar oxå göra så.. Luft kan som sagt vara riktigt jävlig att få ur lyftare, kan ta en jäkla tid på tomgången innan det blir tyst.. |
||||||
|
Hade samma problem med min M5:a när den stått mer än 3 månader. Det tickade som bara den. Lät den stå på tomgång minst 15 min men det slutade inte. Trodde det hänt nåt allvarligt först.
Men efter ungefär 30min så va den tyst. Pust!! 32 ventiler vill man inte byta.
|
||||||
|
Samma här, har kört min 951:a ut och in ur verkstaden i vinter (mellan verkstad-förvaring).
Helt plötsligt en dag tickade den å det grövsta!
Den fick stå på tomgång ca 20 min. så tystnade den.
Anledningen är att hydraullyftare kan tappa olja och då kan det vara svårt (ta lång tid) att fylla dem igen. _________________ /Mathias |
||||||
Får ställa bilen på tomgång i en halvtimma och se vad som händer......... _________________ /Fredrik Stjernlöf (Svensson) |
||||||
|
Har du tjock racingolja i motorn så kanske det tar lite längre tid att fylla dom
När jag har haft problem med USA V8:or som fått lyftarspatt så har det hjälp med tunnare olja..men dom lyftarna ser ju inte likadana ut såklart... Andra säger tvärtom..använd tjock olja för då hålls trycket bättre i lyftaren och den säckar inte ihop... _________________ Anders Larsson Porsche 997 GT3 Club Sport
|
||||||
|
Nu böjar minnet vakna.
oavsätt vad hydrallyftaren är av för fabrikat så måste de väll jobba efter samma prinsip. Allså när det inte ligger last på lyftare så är det oljetrycket ser till att det inte blir för stort ventilspel. När nu ventilen öppnar så så finns det typ en backventil i lyftaren som ser till att oljan inte kan gå bakvägen. Om det nu är luft i tryckaren/lyftaren så är ju luft kompresibelt som med för att ventilspelet blir för stort. Hmm det där med backventil kan vara fel, kan även vara så att man försöker pressa tillbaka oljan i lyftaren så fort att det inte går utan den blir i prinsip stum. Ni vet magplask gör ont
Är nu oljan för tynn(varm) så kan det bli så att det läcker här och var för fort och man får ventil knack. ps OBS, jag är på hals is och dessutom har jag ovanan att skriva frågor som påståenden. _________________ Johan Sjölinder |
||||||
![]() |
Skruva banåkabil
|
22 besök senaste veckan (54819 totalt) |