Allt Nytt | Kalender | Racerbanor | Arrangörer | Forum | Varvtider/Loggar |
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1291 besök totalt |
Räserbanedesign?
Ett urklipp ur ett pressmedelande från Gotland Ring: Export av Gotland Ring kunskap Alec Arho Havrén har redan fått ett antal förfrågningar till att designa racingbanor i flera länder. Förfrågningar, preliminära och fasta beställningar har redan gjorts mellan berörda parter. Hittills har den tyske bandesigngurun Herman Tilke varit ensam om att designa och bygga nästan alla nya banor och ombyggnader av gamla banor. Om man läser senaste numret av magasinet F1 Racing kan man läsa om hans två senaste verk - Bahrain och Shanghai Grand Prix/F1 banor. Han har också ritat och utvecklat bl a Sepang GP banan i Malaysia, Circuit de Cataluna (dvs Barcelonas Grand Prix/F1 bana), A1 Ring, ombyggnaden av nya Hockenheim och Nürburgring (GP versionen), mm. Om dessa banor och sin ranking med sin jury bestående av banexperter skrev F1 Racing i marsnumret så här: "Intressant nog fick endast en av dessa, Sepang, ett bra omdöme av vår jury (den kom sexa). Barcelona klarade topp tio, men Nürburgring och Hockenheim hamnade i slutet. Vi kan därför anta att varken Bahrain eller Shanghai kommer att få någon legendstatus omedelbart, även om dessa anläggningar kommer att vara spektakulära. De båda kommer att krydda F1-cirkusen och bara av den anledningen ska deras intåg välkomnas. Förvänta er bara inte att förarna kommer att älska dem." (Anthony Rowlinson, F1 Racing). Jag tycker nog många moderna banor är attans trista att köra jämfört med många äldre klassiska banor.... _________________ ![]() |
||
Re: Räserbanedesign?
Vad kan det bero på? Har det med säkerhet att göra? Eller är det en gällande "trend" hos designers i dagens läge? _________________ /Anton Lillsund |
||
Re: Räserbanedesign?
Håller nog med där - eller rättare sagt, äldre banor verkar roligare ![]() Tror mycket är aerodynamikens fel. Rakor med knixiga lågfartsböjar är ju det som gäller för att det ska bli omkörningar. Tex. förstakurvan på Sepang eller Mercedeskomplexet på Nurburgrings GP-slinga. Bahrains förstasväng verkar vara ett liknande koncept. Ganska annorlunda stuk än tex Spa eller Catalunya. Bort med vingarna och på med slicks så blir det nog fart på cirkusen igen! ![]() |
||
http://trackdb.d2g.com ![]() _________________ ![]() |
||
Ja de nya banorna blir sällan riktigt roliga.
Undantag finns som t.ex. Mo i Rana (synd att placerigne är så off, men det är u ett arbetsmarkandsprojekt och det var ju Nürburgring också...) Ett litet försök till en högst personlig rangordning av våra banor i Sverige: Gelleråsen Klassisk mark gillas av oss som åker historiskt. Egnetligen en lite oharmonisk design, som tillsammans med relativt smal bredd gör den utmanande på sitt sätt. Ejes kurva som klipper av gmal slingan med velodromen är en katastrof, som förstör men än nödvändigt. ![]() ![]() Mantorp Park Vi talar enbart om F2 slingan, den korta på 2 km är ingen bana... 1969 bevistadej ag här en bantävlings för första gången i mittl iv, som flaggvakt i depåkurvan. Det flyttade mitt intresse från rally till racing. Därför är Mantorp en av mina favoriter. Parisen är läcker, speciellt när flytet och atackne infinner sig istartväsntern. likaså är mjölbykurnav och böjne på krönet favoriter. Mne sendan!!! Garageinfarten, som ska föreställa kurva är lika mycket katastrof som Ejes på Gelleråsen. (men bägge är bra bromsa sig förbiställen..) ![]() ![]() ![]() ![]() Kinnekulle En hyrkartbana som fått anabola steroider. En förarbana, då spåret inte är givet överallt. Paradoxalt nogl ite trokigt att man svägner hela tiden, då detta tar bort många omkörnignstillfällen om man nu inte tycker det är ok att banga lite plåt för att ta sig förbi. Mera kul som träning och testbana, än som racebana ej ombyggd bansträckning är ett plus ![]() ![]() ![]() Falkenberg Egentligen lite för enkel, men när rytmen infinner sig och snitthastigheten blir hög är flytet på denna obetalbart. Trots hög fart bra bana för motorsvaga bilar med bra väghållning. Favoriter är krönet och påföljande ess-kurvor, liksom dne två-delade kurvan ut på rakan. Bäst var banan innan nyhmeskurvan byggdes om, nu blir det bara ![]() ![]() ![]() ![]() Anderstorp Intrycket runt i kring är tyvärr numera lite slitet, banan är en klassiker är riktigt kul. Många anser dne tråkig och för snabb. Håller inte med. Böjen efter rakan har bjudit mig på underbara bromsdueller. Är fortfarande stolt över att vunnit en bromsduell där mot självaste Sandro Munari. Karusellen är en av mina absoluta favoritkurvor. När det går fort igenom karusellen, är depåkurvan en utmaning! Måste bli ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Knutstorp Motatsen till torvmossen, kanske därför den är minst lika rolig? enda meningslösheten är hårnålen. I en Saab 2-takt utan diffspärr en plåga... I övrigt är banan helt kanon! Ngk krönet, ned mot gamla liton, efter rakan, många ställen att utmana på. I regn bland det roligaste jag kört. Till det psotiva helhetsintrycket bodrar alltdid mGCC klockrena arranngmeang vid SSM. självklart ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Sturup Raceway ![]() ![]() ![]() Har ladrig kört där, ser knixigt och kort ut. beror nog på vad man sitter i om det är kul? Sviestad har jag inte kört på 15-20 år. Så där havlkul och ganska smal, knepig kurva innan rakan om jag minns rätt. avstår att bedömma, pga lätt åldersdemens ![]() ![]() Mittsverige ![]() ![]() ![]() Bara sett p åbild, höjdskillander verkar kul! Gotland ![]() ![]() ![]() Ser lovande ut! Spar det bästa till sist! En bana som ligger närmare Stockholm än någon annan racerbana. drygt 3 km lång, ligger nästan mitt i stan, några hundra meter ifrån grannarna som verkar tåligare än andra grannar... Avåkningszoner? vad är det ![]() ![]() ![]() Nära 40 meter i höjdskillnad. Några blinda fullfartskrön en del mitt i kurva eller strax innan! Banan korsar sig självt med bro (precis som scaletrix banan gjorde när man var grabb) Helt super-suverän kul att köra, var dock beredd på att karossen vrider sig och blir mjuk vid låmgvarig "maximum attack" som tillhör nationalspråket här, för vi pratar givetvis om Ahvenisto i Häämelinna! Nordens svar på Nordshleife. har begränsad erfarenhet av ringen, men tycker nog att likheter i bankarraktären finns. State of the art på våra breddgrader, så ringen får vänta.. ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() Glömde säga: Pau Richard är tråkig - Spa är kul och lite till! (kitltlar störtskönt i kistan...) Vad tycker ni andra asfaltsnötare? ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
[quote="Bosse L"]Ja de nya banorna blir sällan riktigt roliga...
Edit: är inte så orblind som det ser ut, men är mer noga med idealspår en rättstavning och korrektur. hoppas ni har överseende med det ![]() ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Du prioriterar rätt här i livet ![]() _________________ ![]() |
||
https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() ![]() https://rejsa.nu/forum/viewtopic.php ![]() _________________ ![]() |
||
oj lägger in lite om Hämeenlinna i de tråden istället. ![]() Som först på senare tid mera frelvent debattör och besökare på rejsa.nu har jag en del kunskapsluckor om användargränssnitt och funktioner etc. på denna typ av forum ![]() ![]() jag lär mig dock sakta men säkert (det tar tid för oss äldre... ![]() _________________ Bosse Lindman "En bil som har registreringsplåtar är ointressant" www.retrospectivemotorsport.se |
||
Fast ska vi vara noggranna så gör den det inte än heller...... fast i sommar förhoppningsvis ..... |
||
![]() |
Allmänt banåkaforum
![]() |
1291 besök totalt |